|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Blev så upprörd att jag var tvungen att dela med mig lite till mina polare! Kom precis hem från macken efter att ha handlat in lite "ähum" TV snacks. Där fick jag se en man i 40 års med sin väldigt blanka o till synes relativt ny inköpta Audi A3, Han hade precis kommit ut med bilen från stationens maskintvätt, De hemskt opassande ovala extraljusen skelade som en dyngrak pajas mot mig. Å vad får jag se??!! mannen står och torkar av bilens lack med stationens papper, ni vet det där hårda raspiga gula hemska pappret man knappt vill torka av oljestickan med!!!! Gör man så? Hade det varit en Beemer han misshandlade på det där sättet hade det blivit en dagsedel så det ekade till Skåne, Fyyyy. Sådär nu känns det bättre att fått skvallrat lite, Ha en trevlig kväll MVH Patrik |
Ulke |
Rutorna kan man med fördel dra med tidningspapper, men lacken.....njaae ikke! //ulke |
|
Inget ovanligt, Ser det väldigt ofta. Precis som Ulke säger fungerar det till rutorna men att torka bilen från topp till tå med det är inget jag skulle rekomendera någon att göra. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Såg en herre för inte så länge sen på en statoilmack här i sthlm som tvättade hela sin bil med vasken som är till för att rengöra rutorna på mackens vatten/luft station. Detta var vintertid så vattnet som han tog från hinken hade förmodligen en hel del salt och grus i sig. Jag och polaren stod bara å gapade =) Vikka idioter det finns! Mvh Tobias |
|
|
Hahahaha. Där känner jag igen mig själv, kommer ihåg när ja var typ 4-5 bast och vi stannade för å tanka så var jag alltid mån om att hålla bilen i allra renaste skick, och då hände det att jag började tvätta bilen borsten som man rengjorde rutorna med..... Dock så ertappades man slutligen med det ( som tur var) av far och fick veta att det kanske inte var det mest optimala sättet att hålla bilens exteriör i toppskick:D |
|
|
Tobias: säkert varannan gång jag kommer till Statoil i norra Lund så är det någon som tvättar sin bil på detta sätt. Första gången jag såg det så sa jag till i kassan men dom bara skakade på huvudet och sa att dom har slutat bry sig för skulle dom hålla efter detta så skulle dom inte hinna med något annat.... ___ //Ulf |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Antar att de som gör detta är de som har tjänstebil av någon form, Sen får vi stackars dödliga som köper loss dessa bilar efter 3 år ta smällen när vi ser hur illa det verkligen är under vår/sommar när solen skiner i lacken efter vår så ömma handtvätt på parkeringen! MVH Patrik |
|
Om ni vågar ska jag berätta en ännu värre historia. När jag var ca 10 år gammal (slutet av 70-talet) lanserades den "första" MB-kombin. De visade på nyheterna från en plats i Sverige där de fått ordentligt mycket snö. Då intervjuade reportern en kvinna som skottade av snön från en MB-kombi med en vanlig snöskyffel!!! Jag kan tänka mig hur det hade låtit hemma hos kvinnan den dagen. "Välkommen hem, älskling. Sätt dig framför tv:n och titta på nyheterna så ska du få se." Hans reaktion blev nog inte riktigt den hon väntat sig :D Apropå biltvätt, menar jag ;) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Det är därför man ska köpa fabriksnytt! Ser ofta folk som tvättar hela bilen med fönsterskrapan vid mackar... Keep Your Distance! |
|
|
Jag hade en granne en gång i tiden som aldrig tvättade sin bil han bara torkade bort allt grus och skit med hushållspapper. Tur att det inte var en BMW... dock så var det en ny Nissan Micra och då kan det väl nästan kvitta ha ha ha vilka stållar det finns. Mvh. Bjarre |
|
| Jag var i stockholmstrakten förra året för att handla bil. Eftersom det snöat de senaste dagarna var de flesta bilarna ganska så insnöade. Efter att ha kollat på några vrak hittade vi en som verkade bättre än de tidigare. Plötsligt kommer ägaren på att han ska visa en skråma på motorhuven. För att den skall synas måste dock lite snö och is putsas bort, hur skall man då göra det? JO, med isskrapan och nyckeln förståss. Det avgjorde allt, vi fortsatte vårt sökande. Förövrigt kan jag inte fatta hur man kommer på att man ska ha sin bil helt insnöad då man visar den för en potentiell köpare. | |
Det visar att man inte vågar riskera att den pajar innan potentiell köpare provkör den kanske! |
|
...alla är vi olika. Hade en liknande diskussion på jobbet. En av jobbarpolarna hade ingen som helst förståelse hur man kan vårda en bil som "jag gör" (alltså lite puts, regelbunden tvätt, lägga pengar på extra rostskydd, bara köra med nya svampar vid handtvätt osv.) För en del är bilen, vilket märke och prisklass det än handlar om, en pryl som tjänar sitt syfte under, säg 10-15 år, för att sedan skrotas eller bytas in. Vägen dit ska inte kantas av tillbehör, extra avfettning vid tvätt eller för den delen sämskskinn på lack. Papper går ju lika bra - det blir torrt(?) Jag själv tycker det är besynnerligt, men accepterar åsikten och låter dem åka i sina repiga Toyotor med begynnelse-rost och slarviga bensinränder runt tanklocket. Älskar min hobby helt enkelt - bilen! :-) ______ Joel - Länk |
|
|
I somras när jag var på GDS-hallen stod det en lirare brevid med en E-klass merca som var fullkomligt täckt av lödder, överallt löddrade det. Fattade inte riktigt vilka produkter han använde som fick hela hans tvättbox att se ut som julafton. Visade sig att han tvättade bilen med Yes. Någon som provat? :P /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Haha har sett båda typer Hon som stod o torkade av nya Peugeoten med medhavt hushållspapper i tvätthallen. Samt flera gånger sett folk som tvättar bilen med fönstersvampen på mackarna. Det händer varje år tycker jag. |
|
|
Oj glömde, jag har även sett arbetskamrater ta ut kvasten de sopar golvet med inne på fabriken. För att använda den till att sopa bort snön från bilen. uschjamej!! |
|
| Ett effektivt sätt att få lacken att se ut som en potatisåker....! | |
|
Som ni har skrivit. Det finns väldigt många idioter som inte bryr eller har förståelse för konsekvenserna om att våldta sin bil. Jag som är tvungen att tvätta min beemer på Skärholmens OKQ8 mack, har sett mycket märkliga tvätt metoder. Då jag är rekondare själv, kan jag lackförsegla min bil när jag vill. När jag torkar min bil så använder jag ett nytt torkarblad och tar resten med sämmskin. Det går snabbt och är effektivt. Relativt skonsamt mot lacken....förutsatt att torkarbladet och bilen är ren. När man väl har lackförseglat så repar man bara lackskyddet, själva poängen med lackförsegling. Jag använder mig bara av tidningspapper till RUTORNA. Blir aldrig någon fetthinna. Ni som inte provat...GÖr det....Använd lagom mycket fönsterputs....bara. Folk som inte blinkar!"¤%%&//&..... |
|
porta |
Varför inte torka rutorna med en bra microfiberduk istället för tidningspapper? |
|
För att tidningspapper har bättre uppsugningsförmåga. Och att det inte blir någon fett hinna på rutan. Folk som inte blinkar!"¤%%&//&..... |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
hahaha många rundjärn fins ja jobbade på rekondfirma innan de ringer en kille å säger vad kostar de å få lite smårepor bortpolerade från fronten fråga han ja bestemde att han skulle komma in så ja fick titta på bilen när killen kom trodde jag att ja skulle trilla å dö han har tvättat billen med kökssvamp (sån gul me gröntpå) åsså hadde han anvent den gröna sidan för där va mycke grus på bilen sa han GASA MERA^^ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.