|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag håller med Mugge om förbrukningen på 518i med M10, min har dragit under litern en enda gång. Jag kör till 98% landsvägkörning med den, oftast 4 mil enkel resa till och från jobbet. Visst den har gått långt, men verkar frisk utan särskilt mycket knack och varvar in i varvstoppet utan problem. Min 318iS med M40 drog sällan mellan 0.8-0.85l/mil under liknande förutsättningar. Det är förstås inte en helt rättvis jämförelse men det skiljer inte över 0.15l/mil bara mellan karosserna. Vill med detta inlägg inte påstå att andra M10-ägare har fel i sina förbrukningsuppgifter utan delar bara med mig av mina egna erfarenheter. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| Mätrklocka och våg?? Kan någon förklara dessa begrepp för mig ,hur går arbetet till och vad mer exakt menar ni som nämner dessa två metoder för att få rätt spänning? | |
| finns fjädervåg eller vad man skall kalla det att köpa tex på jula tror jag.på spännaren sätter du ju insexnyckeln,en bit ut på den(kommer ej ihåg hur långt ut?)fäster du "vågen"sen drar du i en viss riktning tills den visar rätt värde,då spänner du remmen,allt enligt haynes! | |
|
Det finns bättre våg är Jula, t.ex. Salter (Little Samson) eller Rapala digital. Hur man gör finns det här. Länk Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Får jag bara sticka in med en liten fråga, har min bil kamkedja eller kamrem? Det är en bmw 320i E21 - 1982. Har just köpt den... Loud pipes Save lifes |
|
|
Kedja, det är en M10. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jovisst är M40 en 'modernare' motor än M10, med allt vad det innnebär av bättre vrid på lågvarv, lägre förbrukning, renare avgaser, lägre vikt.... på papperet är M40 överlägsen! Tyvärr var M40 inte en 'färdig' konstruktion, och det bevisas väl av att den ersattes av M43 efter 6 år. M10 tillverkades mellan 1962 och 1988, det är få motorkonstuktioner som varit mer långlivade! M43 är precis så bra som M40 borde varit från början, dvs robust och slitstark. (Att även M43 blev ganska kortlivad hänger mer ihop med innovationer som Vanos och Valvetronic, som krävde stora anpassningar av grundmotorn). Jag envisas - M40 är visserligen en trevlig motor, men har dålig slitstyrka och tillförlitlighet jämfört med andra BMW-motorer, och kräver dessutom tätare och kostsammare underhåll. Min 518i E34 har rullat drygt 24.000 mil, inget är gjort åt motorn vad jag vet. Den har fått föreskriven service såvitt jag kunnat utröna (svensksåld med vettigt ifylld servicebok och dokumenterad historia). Motorn fungerar, men kammen är sliten, ventilerna slamrar ibland och motorn vill inte gärna varva ur. Den kommer att renoveras ganska snart. Förbrukningen är ungefär samma som på de sammanlagt 4 st 518i E28 jag haft (med M10-motor och klart 'kantigare' kaross, dvs högre luftmotstånd). Och... ingen enda av de många M10-maskiner jag haft har varit så sliten som min nuvarande M40. /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare.. att en motor är kortlivad behöver inte betyda något. Idag klämmer BMW ur sig motorer titt som tätt, det betyder inte att deras motorer är skräp bara för att de inte används i 30 år innan de byts ut. M52 kom 96 och levde i 5 år innan den ersattes av M54... det betyder inte att M52 är skräp... Men visst jag kan hålla med om att M10 är en av de hållbarare motorerna som BMW har gjort. ___ Vagnparken: Länk |
|
| M30 ligger på samma nivå som M10 antar jag, samma litereffekt ungefär strax över 60hk per liter vilket är jänkesiffror, det är bla därför hållbarheten är hög. | |
|
frifart: har en m40b18 -93 som har gått 12700 mil till salu. ifall du är intresserad av m40 fortfarande :) BMW.... We brake for nobody... |
|
| Det beror på, om jag får loss den 100%iga originalvagnen som är nästintill rostbefriad för 10000kr så känns det som en bra affär och då sker ett köp oavsett hur slitstark motorn är! | |
|
Frifart, får du tag på en snorfin E30 för 10.000, är det helt klart ett bra köp oavsett om motorn är kass eller bara lite sliten. SÅ dålig är inte M40-maskinen, och chansen är ju rätt stor att motorn fått god omvårdnad om resten av bilen fått det. Dessutom kostar det ingen förmögenhet att renovera en sliten M40-topp, det går nog att göra för 6-8.000, och då har du en maskin som med rätt underhåll går 15-20.000 mil till. Jag vet f.ö. en M40-motor (i min mors 316i E30 -90) som efter 15.000 mil fortfarande är i helt perfekt skick, men då är den 'damkörd' och har fått oljebytena exemplariskt skötta hela sitt liv. Mugge, visst är BMW:s motorkonstruktioner mindre långlivade numera, mest tack vare alla innovationer som jag gav exempel på ovan. Dock hade M10 knappast fått göra tjänst i 30 år om det inte varit en ovanligt bra konstruktion. M40 ersattes av M43 efter bara 6 år - och skillnaden på M43 mot M40 är att konstruktionsmissarna rättats till, den är varken 'modernare', starkare, snålare eller har mer "High-Tech" än M40. När M52 ersatte M50 efter 5 år, var den största skillnaden att den fått VANOS - grundkonstruktionen är samma, faktum är att sexorna fortfarande är väldigt lika 'gamla' M50 fast dom fått sådant som dubbel-vanos och lättmetallblock, och på sistone också Valvetronic och magnesiumblock. /// Gunnar E. |
|
| Hur fin bilen är lär väl visa sig, kanske är jag beredd att satsa några 1000lappar till om allt stämmer, bara det att säljaren har typ "dött", dvs går ej att få tag på sedan några dagar och bilen är inte såld ännu vet jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.