AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.993

540 E39. Servotronic eller ej?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp alla entusiaster.
Jag satt och bläddrade i min utrustningslista samt servicebok idag och tankarna vandrade iväg till en obesvarad undran jag haft sen jag köpte bilen: är den utrustad med servotronic (hastighetsberoende servo) eller inte. Tillbehöret benäms som nr 216 i option listan. I min servicebok sitter en utrustningslista fastklistrad där detta nr ej förekommer, dock saknas det bla. farthållare i denna lista något som jag ändå har i bilen. Har även låtit en Bmw-verkstad ta fram en lista med options från fabrik till min bil, dock finns ej nr 216 med på denna heller.

Fråga: Finns det något sätt att "se" visuellt i motorrum eller under bilen, om den är utrustad med servotronic eller ej?
Kan ibland tycka att det känns som om styrningen blir trögare i högre farter men helt säker är jag inte. Har provkört en godväns E38 årsmodell 1995 med servotronic på utrustningslistan och den kändes inte mer annorlunda än min att ratta. Skulle vilja gå till botten med denna undran en gång för alla:)

Tacksam för tips:)

Vh/ Kermit
Plumber
Det är stor skillnad på servotronic eller inte.
Med servotronic är det som smör att ratta på i krypfart. Du kan vispa runt ratten med pekfingret.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

grodan kermit: om din bil är såld ny i tyskland så är det enligt www.schwacke.de så att farthållare är standard medan servotronic är extrautrustning som kostade 220€.

___
//Ulf
Länk verkar var skillnad på styrväxlarna men inte visuellt som det verkar sen finns ju servotronic tydligen som retrofit så det kan ju inte vara mycket som skiljer tycker man..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Plumber: Det känns inte som om jag kan ratta med ett finger i krypfart:) Det som är lustigt är att det kändes det inte i min godeväns bil heller fastän den är utrustad med servotronic.

Programmer: Kostade det verkligen inte mer än lite över 2000 sek för servotronic som option? Varför väljer man inte till det när det kostar så lite (kontra att bilen kostade över 500.000 sek, ny)? Finns det några nackdelar med att ha servotronic.

Gasar-Magnus: Du skriver att servotronic finns som retrofit innebär det att man kan eftermontera det?

Har ngn en ungefärlig prisuppgift mellan tumme och pek vad det skulle kunna kosta att låta eftermontera samt är det väldigt komplicerat?

Upplevs det som en stor skillnad att ha servotronic eller ej? Bättre eller kanske ngn tycker sämre?

Det börjar ju onekligen luta åt att jag ej har servotronic som option:(

Vh/ Kermit.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Enligt Länk så verkar inte retrofit finnas längre men det är ju lätt att kolla upp hos närmsta BMW-verkstad.

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Halloj.

Jag sökte på min Vin-code på RealOEM.com och fick upp min bil med år, modell m.m. Jag gick sen in på hydraliskstyrning och hittade denna beskrivning Länk:>Länk

Är denna styrning rent generell för modellen eller är det den styrning jag har på just min bil? Om det är för just min bil så borde jag väl rimligen ha servotronic eller?

Synpunkter är välkomna:)

Vh/ Kermit.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
På min iofs svensksålda 540 -02 finns 216 servotronic med på extrautrustningslistan och kostade 2700kr.
Jag hade tidigare en 523 utan denna utrustning och det är STOR skillnad. Har man en gång kört en med servotronic så känner man direkt om en bil har det eller ej. Tyvärr måste jag nog säga att jag hellre hade varit utan denna utrustning. Man tappar mycket av vägkänslan och bilen känns mer svampig och inte lika distinkt. Dock är det riktigt skönt när man ska fickparkera nere i stan.

grodan kermit: Jag tror att om det hade varit servotronic i din bil hade du direkt kännt detta. Konstigt detta med E38:an bara??
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Goldcom; den förlorade vägkänslan har nog inte med servotronic i sig att göra utan är förmodligen skillnaden i styrväxeln mellan 6an och 8an.
6orna har kuggstång och 8orna har snäckskruv eller vad det nu heter.
6ornas styrn är bättre, men fick helt enkelt inte plats med en 8 under huven, därav att vi (540/M5)har sämre styrning.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

grodan kermit: är ganska säker på att det du får upp på RealOEM är generellt för modellen och inte specifikt för din bil. Tittar du på din länk så verkar den innehålla delar till både med och utan servotronic.

Goldcom: det är som tsaros säger att man tyvärr får en "sämre" styrning på V8:orna. Jag upplever absolut inte att vägkänslan är dålig på min 530 men å andra sidan så har jag en V70 som andrabil och "referensobjekt" ;)

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmm...misstänkte det. Undrar om och vad det skulle kosta att låta montera servotronic. Vad tror ni, är det en komplicerad operation eller? Har ni något tips om vem man skulle kunna kontakta och kolla om det går och vad det kostar?

Bor i Stockholm.

Känns lite tråkigt att inte ha denna hastighetsberoende servostyrning när den bara kostade 2700 sek i pristillägg.

Tack för svaren för övrigt:)

Vh/ Kermit.
Ar
26
Arvid K
F45 218i Active Tourer -15
Jeg har nå min tredje E39 sedan UTAN servotronic, mens min Touring 530DaT har servotronic. Tro meg: Stor skillnad!!
Jeg trodde jeg hadde fått feil på min Servotronic en dag da den plutselig ble tung å ratte. Det var snø og is, og jeg hadde hatt en mindre sladd. Min BMW mekaniker fortalte at om man får en sladd, vil Servotronic legge av inntil bilen stoppes og startes på ny. Har noe med sikkerhet i en krisesituasjon å gjøre.
Jeg forsto det slik at dette var en enkel test på om du har Servotronic eller ikke. Du får ta en hård bromsning og se hva som hender.....
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Arvid K: Om jag förstod det rätt så menar du att när man gör en kraftig inbromsning så upphör servotronic verkan tills det att man slagit av tändningen och sedan startar igen?

Om man häver en sladd i halt väglag så tycker jag det låter jobbigt att man skall behöva "stänga av, starta" för att servotronicen skall fungera igen men det kanske ska vara så?

Vh/Kermit.
Ar
26
Arvid K
F45 218i Active Tourer -15
Ja, men i mitt tilfelle var det en ufrivillig firehjuls-sladd på blank is (180 graders rotasjon på halt underlag på en bensinmacka!) som satte Servotronic'en ur funktion. Etter min sladd var den trøg i styringen, som min vanliga servo, og med hamrende hjerte (og uten å stoppe motoren) kjørte jeg direkt til min BMW verksted med hva jeg opplevde som "vanlig" servovirkning. Min mekaniker ba meg stoppe/starte motoren og strax var Servotronic-funktionen tilbake. Jeg har ikke hatt noe problem ellers. Min kompis på BMW hadde nettopp lest til en BMW-mekanikerexamen om dette kvelden før!

Det har kun hendt ved to tilfeller på halvannet år (vinter). En vanlig kraftig inbromsning hvor ABS slår inn skulle ikke sette denne ur funktion.
Plumber
tror du mig nu då?

Det är stor skillnad!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Plumber: Jag har aldrig misstrott det du skriver om att det är stor skillnad med servotronic eller utan. Jag har bara försökt komma fram till hurvida jag har detta tillbehör (option) eller ej på min bil:)

Arvid K: Aha, då förstår jag. Detta skulle i praktiken innebära att jag måste få ett ordentligt släpp (på alla hjulen) samt bromsa kraftigt för att sätta min ev. servotronic ur funktion.

Vh/ Kermit.
Har också råkat ut för att bilen blir trögstyrd efter sladd. Borta efter omstart.

Kärran Länk Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Birger. Krävs det en väldigt släpp eller räcker det lite lagom? Borde bli tvungen att koppla ur Dsc:n för att kunna få ett riktigt släpp. Kändes det konstigt direkt efter släppet i ratten, trögare?

Vh/ Kermit.
Det var förra vintern så jag kommer inte riktigt ihåg, men någon jättesladd var det inte.
Ena ABS givaren tyckte inte om snöslask, bytte den till våren när den la av helt.
Här är den gamla tråden Länk

Kärran Länk Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Birger: Intressant läsning. Hur känns din servotronic, jag menar om du står helt stilla med bilen hur lite ansträngning från din sida krävs för att manövrera ratten? Pekfinger lätt?

Vh/ Kermit.
Tjena, inga problem att ratta med pekfingret vid stillastående.

Kärran Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.