AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.104

E39-ägare med 18" ?

Sida 1 av 2
R2
10
R2
525iM-01
Hello alla E39 (ej M5) -ägare med 18" eller större !
Skulle vara kul att veta hur era bilar upplevs prestandamässigt med större fälgar eftermonterat ?? Har nämligen själv lite dåliga erfarenheter efter ett byte från original 17 till 18"....tycker bilen blev seg !

Är det naturligt att bilen känns märkbart segare, eller är det mina grejor det beror på månne? Fälgarna är Breyton-kopior 18*8,5 med Dunlop Sp 9000 235-40 .Har lite drygt 3kg luft i

Skulle vara schysst med lite inlägg om erfarenheter och åsikter runt detta.

Tack på förhand / R
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag bytte från
8x17" Krysseker style 5 med Bridgestone Potenza RE050 235/45-17 till
8x18" Krysseker II style 42 med Hankok Ventus Sport 235/40-18 och det första jag reagerade på var att bilen drog mer bensin, säkert upp emot 1 dl/mil mer. Gjorde ingen noggranare mätning och nu är 17-tummarna "long gone".

Båda uppsättningarna ovan hade mer eller mindre nya däck.

___
//Ulf
R2
10
R2
525iM-01
Hej Ulf !

Du märkte ingen annan skillnad alltså ?

/ R
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att du tänker på om jag märkte någon skillnad i prestanda men det gjorde jag inte men en gissning är ju att det går aningen segare med tanke på att förbrukningen ökade...

___
//Ulf
Hade 18" på den 520 e34 jag hade och även på den senaste 528iM e39:an(samma M5-kopior på båda), och båda bilarna drog ca 1 dl mer bensin/mil och blev dessutom lite slöare.

/Peder
jag har 18" på min 528 känns inte mycket värre än när jag kör 15" plåt på vintern

därimot tycker jag 18" ser väldigt litet ut på en e39 så i sommar blir det att köpa 20"

varför ska bilen dra mer och bli slöare av större fälgar?

kan inte bränslekalkylen diffa något pga att inte kilometerräknaren stämmer riktigt pga större rullomkrets?
Kan ju också vara så att, eftersom ju större fälgar ofta är tyngre, så blir det ju som att jämföra ett tungt resp lätt svänghjul, då det lätta ger bättre respons, det tyngre segare respons. Att kilomerräknaren skulle diffa så mycket som 10% håller jag som otroligt, kör mycket långkörningar och skulle då ha märkt detta.

/Peder
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte heller på skillnad pga ändrad rullomkrets. Mellan mina uppsättningar så är skillnaden bara 0,3%. Handlar om vikt, var vikten är placerad samt rullmotstånd på däcken. Mycket möjligt att en del av min förbrukning kan ligga i att Hankok rullar lite trögare än Bridgestone, vem vet...

___
//Ulf
Har sett i tex bilsport när de kör en dag på strippen, då de på sina vråltrimade bilar har org plåtfälgar på bara drivhjulen, men på de andra hjulen har de sina fina stora fälgar. Har nog som sagt med vikten att göra, kanske vill de heller inte slita ut sina dyra däck heller....

/Peder
Har sett i tex bilsport när de kör en dag på strippen, då de på sina vråltrimade bilar har org plåtfälgar på bara drivhjulen, men på de andra hjulen har de sina fina stora fälgar. Har nog som sagt med vikten att göra, kanske vill de heller inte slita ut sina dyra däck heller....

/Peder
Råkade visst posta samma inlägg två gånger...

/Peder
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Kan vara så att man behöver göra en hjulinställning efter byte av dimension, därför kan det nog dra mer bensin om det inte rullar lika lätt.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Till min 528a testade jag tre uppsättningar hjul.
Orginal Alut (plåtlook) ( B Blizzak) 15" 225-65-15
Rondell 17" (nya GY GS-D3) 245-40-17
Orginal e39 M5 hjul (Nya M PS2) 245-40-18 samt 275-35-18

Bilen gick märkbart sämre med dom större hjulen och drog mer soppa.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
R2
10
R2
525iM-01
Tack för alla inlägg!

Teorierna är många när det gäller detta, många här tror på vikten medans andra jag frågat tror på däcken.( Å en del tror inte på det alls) När det gäller vikten på mina fälgar med däck så är 18" 3.3 kg tyngre fram och 1.75 bak, då jag har olika dim. fram o bak på orginalfälgarna, 8"resp 9"

Kan det bero på att jag hade 8" fram tidigare, och nu 8.5....?
Är Dunlop Sp 9000 ett tungrullat skräpdäck ?

Bara fylla på med inlägg !!! Allt uppskattas ! / R
När jag köpte min 528a så satt det 16" på med 225 runt om...jag bytte till 18" rondell med 235 fram och 265 ibak...det vart en markant skillnad både på sopparäkningen och prestandan, vart tröttare.

Åk före du så väntar jag där :)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bilen blir segare att gå igång från 0 med större hjul, vilket ökar förbrukningen men i högre farter är det mera marginellt men lite gör det på förbrukningen där också. Det är ju mera massa och högre friktion som ska igång.
Jag hade 205/65/15 på min 528 i 100 mil och bilen var kvickare iväg med dessa än 235/45/17 skillnaden var klart märkbar. maxax=cykelhjul:)

///MVH Hasso
Länk
Jag tycker att 17 är en optimal storlek för e39. Det är både bekvämare och billigare samt raskare. 18 tummarnas enda fördel är utseendet, fast även det är marginellt anser jag. M-sportpaketets 17-tummare är det optiomala kompromissen mellan utseende, prestanda samt ekonomi. Orginalfärgarna är dessutom ofta bättre än piratskräp som blir skevt, drabbas av färgsläpp, med mera. Fast egentligen så är balongdäcken 15 16 smartast. Men ack så klumpiga och fula.
zupra1
Tjenis!

Själv har jag "18 ...235/40 fram och 255/35 bak- har testat Michelin och Pirelli och tycker väl att det inte är någon större skillnad...däckmärkena åt!Asså...grepp/ljudnivå/bensinförbrukning.Men...visst är det skillnad när vinterdäcken ( "15 ) åker på!Verkar som om bilen har fått kompressor!
Den är snabbare i acc ( ej provat toppfarten iofs)och drar mindre soppa.Sedan är profilen högre på vintepuckarna vilket gör framfärden mer bekväm dessutom.
Ångrar faktiskt att jag valde "18 -
(bilen är dessutom sänkt runtom med 35mm).Tror nog att ett par "17 är helt lagom med 235/40 eller 235/45!

Men-men...smaken är ju som bekant...
zupra1
Oups...sorry...bilen som jag har är en 528i-E39:a.
Ta ett teoretiskt exempel:

M3 E46 med orginal 18": Länk
M3 E46 med orginal 19": Länk

Kika på prestanda skillnaderna och dra dina egna slutsatser.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Bredden spelar nog en större roll än diametern när det gäller acc/toppfart och bränsleförbrukning. Visserligen är oftast en större fälg (fler tum) tyngre än en mindre, vilket såklart ger högre ofjädrad vikt vilket är dåligt för vägegenskaperna. men...
Ett bredare hjul har högre rullmotstånd vilket påverkar bränsleförbrukning och prestande mest. Men även luftmotståndet ökar vilket också påverkar, kanske mer än man tror.

Nu är ju oftast en på höjden större fälg även bredare än den mindre, så det hänger ju ihop ganska bra. Men jämför man en uppsättning 19" 225or mot 17" 255or så borde 17"arna vara slöare och törstigare än 19"arna. Förutsatt att de har samma däcktyp. Eller?

mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.