|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag ska nu köpa min första bil och funderar på Bmw 320d e46. Skulle vilja veta om någon har några bra eller dåliga erfarenheter av dem och hur hög standarden på utrustning brukar vara på dem. Tycker de ser lite tråkigare ut än många andra e46 besin. Är detta något man får leva med elller gårt det orda men lite pengar!! | |
|
Jag är kanonnöjd med min efter 1,5år och 3500mil. Tråkigare vet jag inte om de ser ut. Är väl kanske de med mindre utr som ser lite annorlunda ut pga bla svarta handtag. Men det går ju lätt att ordna med lite pengar isåfall. När det gäller utr så tycker jag lite att 320d är delad i 2 läger, antingen ganska snålt med utr eller också med ganska mycke extra. Så vill du ha en 320d med mycke utr så tror jag inte det blir svårt att hitta en, speciellt inte i Tyskland. /Johan Min E30: Länk |
|
|
Är mycket nöjd med min 320i, inte diesel men dock. Skön komfort, och bra drag. Min 320i Länk |
|
|
Jag är kanonnöjd med min än så länge (köpte den i höstas). Rolig bil med mycket vrid. Automaten funkar perfekt med dieselmotor och hyfsat med utrustning. Jag önskar mig bara Xenon och dragkrok, sen så. Bra bil helt enkelt. Dock lite känslig på vintern. DSC systemet säger ifrån ganska direkt, så se till att du har bra vinterdäck. Bränsleförbrukning med dubbdäck, automat och korta körningar har ej överstigit 0.64 l/mil för mig.. Försök att hitta en av de nyare 320D efter faceliften -01 så får du en starkare 150 hk motor istället för den äldre 136 hästarn. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
har en kompis som fått byta både dieselpumpen+ styrenhet abs/asc mm =25000:-! chris76 Länk |
|
| en 330D hade inte gjort ont. Går väl att plocka i en KCR box till 320D om den skulle kännas trött | |
|
Men det känns ju som de är några som är nörjda med bilarna. Måste fundera på om ekonomi håller för den nya motorstarkare bilen då, låter ju inte dumt. Är det någon som har någon annan diesel bil att rekomendera till en ungdom? Någon som är lite kul för att vara diesel. Tack för svaren. |
|
| varför måste du ha diesel?? | |
|
Är så att jag pappa är bonde och jag bor hemma. Får ju diesel nästan. Blir ju ganska billigt. Tror att skilljer ganska mycket mot om jag köper bensinare. Tycker du jag borde räckna mer på det? Skatten är ju tyvär hög på dieslarna. |
|
| ok..då är det nog som du säger bättre med diesel för dig eller hur mycket har du tänkt att köra per år??..... | |
|
runt 1500 skulle jag kunna tänka mig. Tror inte det är stora pengar man tjänar men dte är ju lite. Dieselbilarna är ju inte heller så billiga med de ger ju inte bort bensinara heller! Har inte bestämt än om det blir diesel eller bensin är svårt tycker jag. |
|
|
Klart du ska ha en diesel. Mycket vrid, bränslesnål och ett himla gött knackande :o) Vet inte säkert men jag tror att dieselbilarna är billigare med service. |
|
|
Oljeservice på min går på runt 2800:- Menade BMW Solna när jag beställde 8000 milaren för någon vecka sedan.. Jag skall ju egentligen serva själv, men har garanti villkor som måste uppfyllas. Jag gillar verkligen min 320D. Tittar man i pappret så är ju faktiskt 150 hk och 330 Nm klart respektabelt i förhållande till konkurrenter av andra märken. Från rödljuset så händer det väl att man har motstånd, men det är oftast så att man är ganska långt framme om man trampar lite extra. Inne i stan märks inte vridet sådär oerhört mycket, då de lägra växlarna gör att det tar slut rätt snabbt, men ligger man på landsväg i 90-100 och vill om en lastbil så skall det mycket till innan Volvo´n bakom hänger på. Automat rekommenderas starkt eftersom varvintervallet på motorn är begränsat. mer än 4500 varv varvar man ogärna och under 1500 händer det inte sädär jättemycket. Med automat slipper man bry sig. Bara att beställa så kommer kraften. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
mm....är ju en kille som gillar att växla sjäv men annser nog att jag ska köpa automat. är det någon som vet hur stor skillnad det är på 136 och 150 hästarsmotorn? Skilljer ju lite i pris och den sistnämnda är ju inte så vanlig än. Är det något speciellt man ska titta på när jag åker och tittar på en begagnad 320d ? |
|
|
150 hästarn kom väll in i E46 på årsmodell -01 om jag inte minns fel. Då jag inte kört den äldre 136 hästarn så överlåter jag till ägare av den bilen att svara.. Vad gäller problem på 320D så är det väll inte annat än de problem som tagits upp ett antal gånger på forumet. *Främre länkarmara = Glappa (märks om bilen niger mycket under kraftigare inbromsningar bland annat) *Rostiga bakfjädrar = kryp in under o titta. Det händer att de går av ibland. *Rost på baklucka och huven = Dålig ytbehandling.. Inte svårt att se. *Fläktmotstånd kasst = Fläkten lever sitt eget liv oavsett inställning på klima. Övrigt: Försök hitta en svensksåld bil med dokumenterad historik. Väl fylld servicebok och ring till gamla ägare för att höra med dem om bilen. Jag kan inte tänka på något specifikt på just Dieslarna.. de brukar fungera ganska bra. Köper du en som ligger på runt 12.000 mil så kan det ju vara värt att kolla upp om inspektion II är gjord då den kostar några kronor att göra. Lycka till! //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
okej...men det var ju bra...har man lite att titta på. Hur långt tror du det är farligt för en sådan bill att ha gått . Är det farligt att köpa någon som åkt runt 20.000 eller ska man sattsa på något som gått kortare? |
|
|
Hmm, mitt förra inlägg blev borttaget pga reklam. Iaf har jag varit mycket nöjd med min 320d, snål, snygg och finfin komfort. Min har nu gått 25500 mil och visar absolut inga tecken på förslitning..spinner som bara en diesel kan och drar inte en droppe olja tex. När jag köpte denna tittade jag på bilar som gått en bra bit längre än så, jag pratade med BMW här i stan och frågade hur 320d står sig med milen och fick till svar att dom servar flera som gått en bra bit över 30' utan problem. Tror att motorn kan gå "hur långt som helst" med rätt service faktiskt. Vad gäller 136-hästarens prestanda kan jag inte riktigt uttala mig objektivt, det sitter en KCR-box monterad i min bil..men den rör iaf på sig rätt hyfsat :) Sen är det nästan sanslöst vad snålt man kan köra dessa bilar, i 90-100 på landsväg kör man ledigt på 0,45. Köp en 320d, men då med manuell låda såklart ;) |
|
|
150hk kom i samband med facelift på E46 dvs från modellår -02 (tillverkade 09/01->). Då både motor och uteseende var nytt från 02:orna så syns också en prisskillnad gentemot 01:orna. Funderar själv på en 02-03 med automat. ___ //Ulf |
|
|
Min är fortfarande under avvaktan - köpte den i höstas (beg) och har inte fått några driftsproblem än, bromsskivorna verkar vara skeva och jag har preciss upptäckt de omtalade rostbubblorna i huven (undersidan). Annars tycker jag den är hur bra som helst. Jag tänkte först köpa en Saab 93 tid men när jag provade BMW:n så glömdes Saaben direkt. |
|
|
köpte min 320 -01 för någon månad sen. Upptäckte dom berömda rostbubblorna på huven. Dessutom på framdörren, förarsidan. Nu är det ju så skönt att BMW står både för en helt ny huv, samt en helt ny dörr! Ska byta detta i slutet på januari. Får bara hoppas att dom håller tungan rätt i mun när dom ska lacka, då min färg är ljusblå metallic. If it ain´t broke...don´t try to fix it------------ Länk |
|
|
Raymond_71. Lagar BMW rosten på garanti? Jag har fått lite på insidan av höger bakdörr. Min är en -99:a och har gått 23000mil snart. Undrar om de tar det på garantin med.. Annars en kanonbil som jag kan rekommendera! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.