AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.379

Aut.lådan krånglar, ASC & ABS lyser efter Insp. 2

Sida 1 av 3
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Dagen efter Inspection II åkte jag norrut till kylan. Efter en vecka startade allt som följer samtidigt. Inga larm kommer upp.

1. Höger stötdämpare frös ihop så jag hade ingen fjädring. Den har tinat upp nu.

2. ASC och ABS började lysa samtidigt. De kan nu vara släckta ett tag och sedan tändas och släckas igen.

3. Automatlådan började samtidigt att krångla (olja och sil byttes i samband med Insp. 2). Den vill nu inte växla upp till 5:an så det får jag göra manuellt, men då går minsann överväxeln i. I manuellt läge (Steptronic), alltså. När jag sedan för spaken tillbaka till höger igen går 5:an i om jag kör över 90-95.
Den växlar också ganska hårt nu till skillnad från efter oljebytet då den växlade som en dröm.

För övrigt fungerar alla instrument, farthållare och servo som de ska.
Vad gör jag nu? Kan det hjälpa att koppla ur batteriet ett tag, månntro? För lådans del känns det ju mjukvarurelaterat.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
1: stötdämparen är nog dålig om det kommit in vatten i den som fryser vid minusgrader.
2:Hjulsensor som är på gång att paja eller glapp i kontakter till sensor
3:Skulle gå tillbaka till firman som utförde jobbet och påpeka felet , det kan vara fel kvalitet/nivå på oljan.Att det skulle uppstå mjukvarufel precis i samma veva som servicen på lådan tror jag är liten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Växellådsprogrammet är beroende av ABS/ASC sensorerna speciellt på framhjulen.
Det räcker tex med skillnad med ett nytt och halvslitet framdäck på framaxlen för att växelådan ska betes sig som du beskriver även utan att ABS/ASC indikerar.

///MVH Hasso
Länk
Körde med för lite luft i höger fram och lådan krånglade....

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, har nu hittat fler trådar om detta. Det verkar som att sensorn vänster fram brukar ställa till med exakt samma sak.
Vad kan det tänkas kosta att felsöka? Kostar det mindre att få enbart sensorerna fram felsökta om jag specifikt ber om det?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vet någon om det finns bilder på sensorerna? Jag vet ju inte var de sitter eller hur de ser ut... Tänkte kolla så det inte bara är glapp någonstans.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, hittade mektips: Länk

Kan någon beskriva hur man mäter och vilka värden det ska vara?
tj
432
tjoa
320d Touring -14
pbengtss:

Hittade du vad som var felet?
Sensor fram?

/Johan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nej, har inte haft tid att kolla än.
Men jag kom på att de bytte bromsbeläggsvarnare också, kanske kom de åt ABS-sensorn så det bara är glapp. Ska prova att rucka/rengöra lite där först.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Kanske det kan vara så, men när jag skulle mäta upp mina sensorer så fick jag bruka en minde mängd våld för att få isär kontakten. Även om man tryckte in plastspärren så satt det stenhårt.

/Johan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Theanders skulle ha 482:- för felsökning. Jag gör det nog själv...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu har jag kollat sensorerna fram och båda mäter 3,1 kOhm (tror jag... Multimetern visar 3,08 i "20kOhm"-läge).

Vad göra nu? Stämmer värdena? Kan det vara sensorerna bak, som Theanders säger? Eller är det ABS-modulen? Allt annat fungerar som sagt.

Något jag också såg är att bromsbeläggvarnare saknas i hållaren på höger fram. Ska den inte sitta i samma dosa som ABS-kontakten? Det gör den i alla fall på vänster sida.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Bromsbeläggvarnare sitter bara på vänster fram & höger bak.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
pbengtss: Det vettigaste är nog att läsa av felkoderna på bilen så får du besked direkt , du kan ju annars lägga ned hur mkt jobb som helst och ändå inte veta vad som behöver bytas ut.
sw
460
swe-boy
420D -15
Hewi:

Är det inte lite av vitsen med detta forum????.. att just slippa det..

sw
460
swe-boy
420D -15
Tjenna

Var just ute i -6 grader och mätte så gott jag kunde på mina sensorer fram.

Startar jag bilen så funkar allt som det ska..men efter bilens egna självtester så tänds ABS och ASC lampor.
Då funkar inte verken ABS eller Antisladdgrejjen..

Därimot funkar farthållaren och hastighetsmätaren alltid.

Men INNAN den gjort sig "egna" test osv så blir det konstigt när jag bromsar.. precis som när abs slår i på hal väg.. vid minsta bromsning... och får trycka hårt för att bilen ska stanna.

iallfall.. mina mätvärden på båda givarna gav 3.07 kohm.. är de normalt eller helt fel?

En annan konstig sak jag la märke till va "skivan" som den ska "gå imot" , jag trodde den skulle vara utskuren som tårtbitar..men den var helt slät.. kan nån förklara hur den fungerar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Triggerpunkterna är "inbakade" i packboxen för hjullagret.
Om ABS går in vid låg fart och jobbar precis innan du ska stanna när du bromsar, så kan de bero på att sensorn inte kan läsa av i mellen triggpunkterna som kan vara skadade på nått vis, brukar bli så om man misslyckas med urborrning av fastsittande sensor eller får skräp kvar.
Samma fenom men blir det på bilar som har en kuggkrans med mellanrum, när mellanrummen blir fulla av rost eller smuts fett.
Det är olika typer av sensorer till de olika systemen
Ohm värdet du får är enbart relaterat till just det instrumnet du mäter med, men jag har för mig att Folke fick MOhm på hela givare och Kohm på trasiga
se div mektips, jag har noterat lika många mätvärden som mätare/instrumnet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
swe-boy:
Min beter sig EXAKT som din och vi har samma mätvärden. Starta klubb?
Nå, det blir väl till att få koderna avlästa. Jag meddelar resultatet när det är gjort. Vore fint om du också gjorde det!
sw
460
swe-boy
420D -15
jag rapporterar hit såfort jag kommer på nått.

Tänkte att man kanske skulle kolla värdena på baksensorerna också..men vet inte hur man kommer åt boxarna på dom ännu
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Samma här... Har inte orkat ta av hjulen för att se efter.
sw
460
swe-boy
420D -15
på vänstersidan var sensorn totalt förmultnad av allt salt å skit..finns numer inga fästöron på sensorn...tragiskt

På högersidan såg det nästan lika illa ut..testade att vrida lite på skruvarna och de kändes som dom skulle gå av om jag drog hårdare så jag struntade i dom.

fan va hopplöst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.