AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.308

köpa E36 M3a vilken ska man välja?

Sida 1 av 2
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
köpa E36 M3a vilken ska man välja?

vad är skilnaderna på 3,0 3,2?
vilken modell är att föredra?

vad finns det för brister på bilarna?
vad ska man se uppför?

ge mig nu lite tips
tänkte köpa en ny bil :)

www.spjuvern.com

9,89 227kmt 402m 1,43 60ft
Bmw E30 2,7 Turbo
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Det hetaste tipset till dig är att söka på forumet. Du kommer att hitta hur mycket som helst.
Se även köpguide i bilsport nr5 -04.

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
vad skiljer i bakvagnen tex?

i bromsar?

vilken motor är att föredra?

håller den 6växlade lådan lika bra som den 5växlade?

www.spjuvern.com

Bmw E30 2,7 Turbo
3,2 har uppgraderade bromsar som är bättre.

3.0 är rappare och roligare, 3,2 går bättre framför allt på låga varv och i höga farter.

Både lådorna verkar hålla väldigt bra.

Akta dig för vanosen på -96 (RR) om den inte är bytt.

Jag har ägt båda bilarna och kan bara säga att det som avgör för 3,2 är en sjätte växel, bättre drag på låga varv / höga farter, digital klima.

/// mstrutsen
Är det sach vanos i års97?
Digital klima finns i vissa 95or också.. Men 6e växeln är ju riktigt trevlig!
Sebastian:

Alla 3.2 har RR från början, står det SACHS så är det bytt..
P3r: är det inte så att bara -96:orna har RR och från -97 och frammåt var det Sachs?

/// mstrutsen
Gemini__
Klart du ska välja en 3.2l om pengar inte är med och styr. Det är inget att fundera på. =)

Mvh:
Thomas

ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
ja va och kollade på en M3 97:a och den hade Rolls-royce vanosen... för dom första hade Rolls-royce vanos va???
Vart sitter vanosen då?
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
hur vet man om vanosen är bytt då?
kan man se nån skilnader nånstans?

www.spjuvern.com

Bmw E30 2,7 Turbon (Såld)
Spjuvern: den har man garanterat kvitto på om den är bytt

/// mstrutsen
modano
Finns 3.0´or som går RIKTIGT bra... man kan hitta dessa bilar billigt numera. Däremot så är det som övriga säger en klar nackdel med 5-vxl.

Vanosen är en liten "enhet" som sitter längst fram på motorn. En liten plåtenhet som det går in ett oljerör på och ett par kablar till magnetventiler.

modano
sen kan man ju säga att det är ju mindre problem med en enkelvanos (3.0 än en dubbelvanos (3.2). På dubbelvanosen sitter det ju fyra magnetventiler som kan krångla, på enkelvanosen två...
se även:

Länk
Länk

/// mstrutsen
Angående bromsarna så är det väl bara framskivorna som är annorlunda.
Alu nav med radiellt flytande skiva.

Ingen prestanda skillnad man märker så lätt iaf.
Och 3.2 skivorna passar rakt på på 3.0.
mstrutsen: Näe alla M3 med dubbelvanos har RR från början!

Spjuvern: Om du kollar på vanosen så sitter det en liten ALU-platta på den, där står det vilket märke det är. Inte svårt att se.
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Har märkt att alla som har en 3.0 vill försöka poängtera att 3.2 inte alls är snabbare än 3.0!

Till ni som vill ha svar på den frågan; Jo 3.2 är faktiskt snabbare än 3.0
det skiljer inga hästlängder med den känns klart å tydligt när man provkör dom båda. Skiljer ju en halv sekund upp till 100 och upp till 200 är det väl 1 sekund om inte lite mer också.. Jag själv klockade min 3.2 med Gtech och 2 pers i bilen(förare + pass) 0-100 på 5.49 sek!.. alltså ganska exakt vad bilen ska klara enligt papprena.

Jag tror om du ska köpa en M3 för att trimma och tex Turbokonvertera så skulle jag satsat på en 3.0 känns som att det är mindre som kan krångla på en sån.

Jag sålde min 3.2 i höstas och jag känner abstinensen komma smygande så jag undrar om jag inte ska prova på en 3.0 nu till våren, det vore kul.

Mvh
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
är det problem med vanosen både på 3,0 och 3,2

hur märker man problem om man inte hör oljud

ni kan sluta snacka 0-100tider för det är inte så intresant i mitt fall ;)
min e30 turbo gjorde 0-100 strax Under 2sec :)

www.spjuvern.com

Bmw E30 2,7 Turbon (Såld)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej. Jag har ägt 2st 3.0:or som har gått mycket bra och inget krångel på nån.
Det där med vanonsen, har märkt de sista att det allt finns en del krångel med enkelvanosen också, kompisen har en GT som det förmodligen är Vanos krångel på, (det e samma som i en 3.0). Man märker på effekten, att den e seg och så, samt missljud och det kan även synas på avgasvärdena.
Nästan alla RR dubbelvanosar rasar nog, vissa efter 3000mil andra efter 20000 kanske.

3.0:an är en roligare bil, lite rappare och skönare motorkaraktär, 3.2.an är lite mer som en landsvägs M3.a....effekten kommer lite jämnare och så, p.g.a dubbel vanosen.

Har ALDRIG hört om nån 3.0 låda som har rasat, däremot nån enstaka 6växlad, då blir det också mycket dyrare.

Sen är det digital klima i alla 3.2.or, vita blinkers runt om orginal, sidoairbag från -97 tror jag, hmm...det skilljer igentligen inte mycket. Båda bilarna är mycket sköna och har bra kvalitet om man servar dom som man ska och kör lungt innan oljetempen e hög.

Limon (4 dörrar) är lite billigare, men inte lika snygg enligt mig och har andra stolar.

Bilen:Länk

/Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.