AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.919

hur är e36 som förstabil?

Sida 1 av 2
funderar att köpa en e36:a som förstabil men hur är dem att äga??
kommer jag att ha råd??? är delarna till den alldelles för dyra??
har tänkt mig en 320 som jag då skulle fixa lite fina fälgar till och så..
tror ni att jag kommer att ha råd eller ska jag titta på annan modell??

mvh jerry

Jag har precis köpt en e36 320i coupé.
Inte kostat så himla mkt än :)

Bmw hell yeah!
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag slog till på en 323i -96 som första bil. De är ju inte gratis men ingen kompis har ju nån bil som ens gör att jämföra med.
Om du kommer ha råd är det bara du som kan avgöra. Eller?

Det hela beror ju på hur mycket pengar du har tillgång till och hur mycket du kan tänka dig att avvara på en bil.

/Anton
Jag tycker att en E36 är en lämplig ekonomisk förstabil, så länge man undviker de dyrare modellerna (325/328).

Just 320 är lite av en mellanmodell, du har i stort sett identiska driftskostnader som en 323/325 men bara med marginellt bättre prestanda än 318.

Jag hade nog rekomenderat 316/318 fr om 1994. Dessa är pålitliga bilar med fullt godkänd prestanda och bättre bottenvrid än 320. En klar fördel är att försäkringspremierna är låga på de fyrcylindriga bilarna, finns en del tusenlappar att spara här för yngre förare.
Om man vill ha lite prestanda men ändå bra driftsekonomi finns 318is med 140hk.

E36 är en modell där köparens marknad råder, eftersom priserna på tidiga E46 ramlat ner under senaste tiden. Finns många E36 till salu och rejält med prutläge.
Du bör inte betala mer än max 30kkr för en fin 316/318 -94 i dagsläget.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle valt 318is framför vanliga 316/318i i alla lägen. Rappare 16 ventils motor och aningen styvare chassi. En 320 är ju som sagt en mellanmodell, låter som en 6:a men är rätt så seg för att vara en.

Själv hade jag en 318i -92 som förstabil och var väldigt nöjd. Bytte bensinpump och olja/filter/stift/rem under 2000 mil som jag hade den. Men du ska nog undvika m40 motorerna då dem har felkonstruerad topp som käkar kamaxlar + att du måste byta kamrem då & då.

En 318is eller om du anser dig ha råd en 325/323.

Kan rekommendera 323i varmt då jag själv har en och är himla nöjd. Pålitligare bil blir svårt att hitta. Väldigt trevlig motor med bra bottenvrid men ändå lagom och ekonomisk.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Min första bil är den jag har nu och det är en 320i coupe från 92.
Jag hade igentligen tänkt mig en 325 eftersom skatt och försäkring ligger ungefär på samma pris för dessa bilarna. Men var och tittade på några 325or och hittade ingen i min prisklass som jag anser var värd sina pengar. Jag tittade på bilar upp till 40 000 kr ungefär. 325orna jag var och tittade på var där ofta en massa små fel på. Silentblocken,skrap i växellådan, lackskador osv.

En kompis hade en 320i coupe dock nyare. 95 tror jag det var. Och prestandan i den var långt ifrån dålig. Att påstå att en 320 är slö vill jag inte göra. Men vill man köra med drag hela tiden så gäller det att ligga på rätt växel med MYCKET varv. Kanske inte så bränsle ekonomiskt.

I alla fall hittade jag min 320i på blocket och åkte och tittade på den. Var i mycket bra skick inga missljud och prestandan var helt okej. Så efter lite prut så blev det affär. Och visst har jag inte snabbast bil ibland kompisarna, långt ifrån. Men prestandan tycker jag inte man ska klaga på. För att uppnå 200km/h behövs det ingen särskilt lång sträcka.

Sen var jag inte alls intresserad av en fyra, har inte enns varit och tittat på någon 318is så har ingen anning om hur en sån går. Men en 320i går helt okej anser jag. Man skulle gärna haft mer prestanda men man får tänka på livet och körkortet också. 220 km/h är rätt fort, iaf det första året. Och ljudet från sexan är lätt värt den tusenlappen mer på försäkringen per år.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Håller med föregående talare. Jag har också en 320 coupé och tycker den är underbar. Okej visst kostar dom en slant att köpa men speciellt dyra är dom inte tycker jag, försäkring och skatt är som dom flesta andra "normalbilar" alltså inte mkt dyrare för att det är en BMW.
Körglädje, kraft och utseende är jag inte det minsta missnöjd med, tvärtom. Och enligt mig också känns inte 320n slö alls bara sugmotor får varv på sig. 320 e36 är lämplig förstabil och m50 motorerna är mkt slitstarka och du får ju en 6a istället för 316 och 318s 4or.

DTM system och rak 6a ;)
Håller med Kristoffer_L.

Om plånboken tillåter det så satsa på 323/325/328.
Inte särskilt dyra att äga, det skulle isåfall vara försäkringspremien.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
tack för alla svar :D..... är coupe modellerna dyrare att försäkra än sedan modellerna?? ja har råd att köpa en 325 91-93 årsmodell men är dem pålitliga??
vill inte ha en bil som hela tiden går sönder....
Det är identiska försäkringskostnader för coupe och sedanen, åtminstone har det varit så när jag har jämfört. Däremot ligger cabbarna högre i premie.

325 är väl generellt pålitlig, dock skulle jag undvikit 91:orna pga barnsjukdomarna som första årsmodellen hade. 325 är en bil som har fått smaka på en hel del blyfot under årens lopp så en del kan kännas rätt slitna.
Om jag i dagsläget var intresserad av en 325 hade jag valt ett fullservat exemplar i originalskick med så få ägare som möjligt, fast jag är rädd för att dessa bilar inte växer på träd.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Kristoffer_L, ja och om man hittar en 325 i det skicket så ligger den antagligen en bra bit över de slutkörda. Och det är inget snack det ska den göra också.
bmw_jerry:

Du missade precis min 325i -92 jag hade till salu, men det var ju visserligen en sedan ;) Jag vågar lugnt påstå att 325i är väldigt pålitlig. Under de 2000 mil jag körde min hade jag aldrig problem. Tvekade aldrig. Förutom vanlig service så behövdes det bara bytas lite bromsbackar och en ventilkåpspackning. Allt beror naturligtvis på vilket exemplar du köper, så köp ett välservat istället för plastkjolar på köpet ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
vad begärde du för din då?? har tänkt o sätta på fälgar o lite småsaker så som vita blinkers, dvs om ja köper en....
Den gick för ca 35tkr. Svsåld, 21k mil, fullservad. Lite ytrost och något sliten inredning men gick _extremt_ bra maskinellt, speciellt då vi gjorde ett litet ingrepp omfattandes nya fjäderbenslagringar runtom och ett Sachs Performance höjdjusterbart coilover kit. Annars helt original.

Sjuk konkurrans med 325or nu så det går säkert att hitta bättre priser. Dock så gäller det som alltid att vara noga med skicket. Finns mycket skit.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
En 320/325 är ju oftast hårdare körd än 316/318, och dessutom är det ju som sagt dyrare att äga dom förstnämnda. Jag betalar ca 7000kr/år helförsäkring och då står inte ens bilen på mig. Man funderar om det är verkligen värt pengarna?

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Kristoffer_L : Coupé är dyrare än sedan vad jag har för mig, coupén räknas som sport med sina 2 dörrar. Men det som skiljer kanske är ett par hundringar bara.

DTM system och rak 6a ;)
har oxå för att det är så eftersom coupe är sportigar än sedan...
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Köp en 323 coupé i bra skick, samma 2.5 liters motor som i 325 lite nervässad men det blir billigare med, sen är det ju lite stiligare invändigt på e36 efter 96 med digitala kliman och 3ekrade ratten med airbag.

Allt det där med ägarkostnader anser jag vara som många nämner här upp till dig själv men lyssna inte på folk som kör opel, fård, toyota att delarna är så jävla mycket dyrare o allt vad som kan komma från avundsjuka kompisars munnar. Visst är det lite dyrare men smakar det så kostar det och e36 smakar jävligt bra som förstabil.

E36 är en helt klockren förstabil lagom sportig med lagom effekt kan du så köp 328 annars tycker jag du ska satsa på en 323 om pengarna tillåter. Om effekten i 4-ornar duger kan det vara delade meningar om men det är absolut värt att lägga några tusenlappar mellan för att få 6 cylindrigt enligt min mening.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Köp en 323 96 eller 328 96 eller nyare så har du en fin välbyggd bil som håller ihop bra och desutom så tröttnar iaf inte jag på 328 lika lätt som på min 318 eller 525 som jag hade,reservdelar vs bmw funkar så länge du har en inkomst och jag har märkt att spindellederna på min 328 inte har börjat krångla än under mina 1600 mil och det verkar som att lite "nyare" E-36 har bättre kvalite på prylarna än äldre och då behöver man mindre reservdelar...

Det som jag ska lägga nu om en vecka är 1000 kr på termostat byte på verkstad. tex kan du leva med det och som jag sist gjorde oilservice och mickrofilter till kliman för 1800 kr så har du en sjyst bil.
323 motorn verkar ha mer hästar än dem 170 som det står på pappret ochså :-)

Mpower
Ma
11
MartinT
328 sedan -96
Z3 coupé -99
Jag hade en volvo 440 se-95 som förstabil, hade den i ett år och hade istort sätt alla problem man kan ha, bytte bla: avgassystem, kamrem och växellåda.
I april 2005 köpte jag min bmw 328-96 som hade rullat 11500 då.
Visst kostar den lite mer i försäkring men jag ångrar bara att jag inte köpte den från början! Underbar bil!
Det ända jag bytt sen jag köpte bilen är två glödlampor på biltema.
e36 är en prisvärd bmw med sjysst Utseende/körklädje/prestanda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.