|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Måsen |
Håller inte med Kalle, förutom på en punkt. Att man inte kan redigera annonsen gratis, det borde gå, rätta fel, objektet kanske förändras under tiden det står annonserat mm. Annars håller inte argumenten riktigt. Texten räcker till, jag tycker jag får med mer än tillräckligt iaf. Antal bilder räcker. (går dessutom att länka till egen hemsida, om man har pippi på bilder) Statistik, inte särskilt intressant, Blocket har ca 1,3 miljoner unika besökare i månaden, det finns ingen större. Sökfunktionen funkar, har inga bekymmer att hitta det jag söker (antar jag) Lyckas man inte få kontakt köpare-säljare under dessa förutsättningar ligger nog felet någon (annanstans, objektet/priset/beskrivningen) Måste dock erkänna att ett par BMW-fälgar som jag sålde för något år sedan inte gick att sälja på blocket, men på powerbörsen...men det är faktiskt enda gången jag har missat med blocket som annonsplats, och då har jag sålt mycket, verktyg, maskiner, bilar, mm /Mattias |
|
Måsen, Mina argument håller alldeles ypperligt, till skillnad från dina ;-) Problemet med dina argument är att de baseras på vad du TYCKER, medan mina baseras på fakta. "Texten räcker", TYCKER du. Nej, det gör den inte alls, tycker jag. Varje gång jag skrivit en annons och försökt lägga in den i blocket har det slutat med att jag fått klippa sönder den till ungefär halva ursprungslängden. "Antal bilder räcker", TYCKER du (1 st. eller fler mot extra betalning). Fel igen. Om man ska sälja en skruvmejsel så kanske det räcker med en liten bild, liksom om man ska sälja en skrotbil för 2000:-. Ska man däremot sälja bilar för större summor, ja, kanske till och med uppemot en halv miljon - då räcker det absolut INTE med en bild, och inte heller med fem bilder i snik-upplösningen 800x600. "(går dessutom att länka till egen hemsida, om man har pippi på bilder)" - Jaha? Och hur många av blockets 1,3 miljoner unika besökare har en egen hemsida, eller kunskaper om hur man tillverkar en? Detta argument är, om du ursäktar, det sämsta jag har hört :-). Jag har inga problem med att lägga upp en hemsida med bilder och information om det jag ska sälja, MEN ska jag verkligen behöva det? När jag, till en lägre kostnad, kan göra precis samma sak SMIDIGT på övriga annonsmarknader? Nej, här utnyttjar blocket sin "monopol"-ställning. Som jag poängterat så anser jag fortfarande att blocket.se är en förträfflig annonsmarknad, och jag har ALLTID fått sålt ALLTING jag annonserat där. Jag har fått bra betalt och affärerna har gått smidigt. MEN ur tekniskt/användarmässigt perspektiv så är det kort sagt en jävla skitsida. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
Måsen |
Kalle Man måste ställa sig frågan om blocket blivit så stort om det är värdelöst, det finns tydligen en hel del som "tycker" som jag. Vidare så håller inte övriga argumet heller, jag skulle vilja se hur många som är beredda att köpa något för "upp till en halv miljon" via en annons på internet. Det du kalla fakta betyder att med mer text och bilder så kan man sälja bilar för dessa summor via nätet, kanske går i enstaka fall, men det är nog undantagsfall. Själv tycker jag överarbetade annonser ger en känsla av desperation (om jag får lägga in en personligt åsikt) Stora och informativa visst, men det finns skräckexempel där man försöker få en högst ordinär bil att framstå som det mest unika i Sverige. En annan finess är mail, har man skapat en kontakt med ett intressant objekt, så är det väl bara för spekulanten att be om fler bilder, säljaren står det väl fritt att skicka så många han/hon orkar. Ärligt talat förstår jag inte problemet, om du alltid får allt sålt på blocket. Fakta 1. Du säljer allt du vill på blocket, med den text som är tillåten. Fakta 2. Du säljer allt du vill på blocket, med de/n bild/en du väljer. Fakta 3. 1,3 miljoner besökare är inte det samma som 1,3 miljoner annonsörer. Men utav de annsörer som finns så har nog rätt många möjlighet att på något sätt få iväg fler bilder, via bekanta som tex kan maila. Som du då också har märkt, så funkar det utmärkt att sälja under de förutsättningar som existerar på den "jävla skitsidan" Nu tyckte jag bara en gång ;-) /Mattias |
|
Blocket ÄR tekniskt sett en jävla skitsida :) Sen att det går att sälja bilar där är det väl ingen som har förnekat, allra minst Kalle. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
Måsen |
Om vi återgår till tråden... 130:- av 500000:- (som i Kalles exempel) är 0,026% av försäljningspriset, är man dessutom inne i ett "stim" där allt alltid blir sålt så är det en rätt lågt "förmedlingsavgift" inte sant ?! Tekniskt eller otekniskt sett. Ännu ett inlägg med enbart fakta ;-) /Mattias |
|
Måsen, Återigen så faller dina argument, fast de var bättre den här gången :P De gånger jag sålt småprylar... en dator, en mobiltelefon, tv-spel och så vidare har det räckt förträffligt med några få textrader och en lågupplöst bild. Absolut - i dessa fall är blocket rent av den bästa annonsmarknaden, på grund av sin simpelhet. I de fall då jag sålt bilar (vilket får anses vara det mest relevanta dels eftersom vi diskuterar/jämför bil-annonser, och dels eftersom det är dessa som involverar mest pengar) har jag tvingats att tillverka en egen hemsida där jag lagt upp ALL information och ALLA bilder som jag anser relevanta för annonsen. Så ska det inte behöva vara, och därför är blocket en skitsida! Som motargument så nämner du det du kallar för "överarbetade annonser" - Ja, det kan man tycka vad man vill om (jag håller inte med dig), MEN blocket lämnar ju inte ens möjlighet att "överarbeta" sin annons, om man nu skulle vilja göra det - till skillnad mot exempelvis PowerBörsen, där du tillåts utforma din annons precis hur du vill. Som Olof påpekar så har jag absolut inga synpunkter på försäljningen av prylar via blocket, men det är inte relevant när vi diskuterar tekniken bakom siten - som bevisligen är mycket sämre än konkurrenterna. Jag tror och hoppas att Johan (AutoPower) med flera får rätt - att Blocket.se gräver sin egen grav genom prissättningen... men tills dess är man ju så illa tvungen att annonsera där, fast det tekniskt sett är en skitsida ;) Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
Måsen |
Bara för att komma med ytterligare några fakta tog jag mig friheten att kontakta Blocket för att kolla hur många klagomål/ärenden de har fått i gällande för få antal tillåtna tecken i annonserna. På de senaste 2,4 miljoner annonserna har man fått in 2 st ärenden där annonsören velat ha fler tecken i annonsen. Dvs 0,00000083% har anmärkt på detta, och således har 99,99999917% av annonserna publiserats trots detta enorma tillkortakommande ang annonserna. Det kanske är fler som "tycker" att det är för lite tecken, men det är inte fakta, som ovan nämnda siffror är. Vi är dock överens om en sak, jag försöker diskutera blockets pris kontrat exponeringen (som tråden handlar om), inte teknik, och det är fortfarande lågt. Vill du leda över diskussionen till teknik, (i brist på argument kanske), så föreslår jag att du startar en tråd om just det. Fallet avslutat, för min del. /Mattias |
|
Måsen, Eftersom jag aldrig har argumenterat MOT att blocket.se skulle vara en förträfflig tjänst och att förhållandet inbetalda pengar kontra exponering kontra försäljning, så kan jag heller inte sägas ha " brist på argument". Det hade du nog noterat om du läst mina inlägg. Fallet avslutat, även här. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.