|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hörde och den höga siffran. Tror det är troligt att BMW och Merca bojkottar mässan pga att det är så svinigt dyrt att ställa ut... Skall det vara så dyrt så kan man ju ifrågasätta hela mässans existens i framtiden. Skall förresten dit på press- och branchdagen, fredag den 31:e... MVH Christofer |
|
|
Hörde också, skall det vara... MVH Christofer |
|
|
Låter rätt kul att BMW och Mercedes bojkottar mässan för att den är för dyr och exklusiv för att man ska ha råd. Sen kan man gå dit och titta på KIA, Hyundai och Skoda som har råd att vara där. |
|
|
Se det så här istället, BMW och Mercedes behöver knappast reklamen. KIA, Hyundai och Skoda däremot behöver all marknadsföring de kan få för att särskilja sig från alla andra själlösa människoflyttare. Wilhelm Svenselius |
|
|
He he.. men så tror jag inte det är alls, BMW och Merceds satsar precis lika många pengar på marknadsföring som övriga märken. Det var väl bara så att man vill satsa dessa pengar på andra saker/aktiviteter, bedömningen är väl att det inte finns tillräcklig´t penningstarka köpre i "pöbeln" som besöker bilsalongen. De bränner väl av pengarna på annan typ av sponsring/marknadsföring. |
|
|
BMW Solna ska ha sin egen lilla bilsalong första veckan! Kan kanske bli intressant... Keep Your Distance! |
|
|
Kortsiktligt vinner de kanske pengar på att inte vara med. Men långsiktligt måste det vara ett mycket dåligt drag. Tänk den lilla grabben som går runt o trånar och samlar reklam om bilar. Han kommer inte att få några intryck av BMW eller Mercedes under denna glädjens bilhögtid. Jag tror man omedvetet associerar tillbaka i tiden till diverse positiva minnen av olika bilmärken när man senare i livet skall köpa en bil. Således urkorkat av BMW/Mercedes att inte ställa upp. Det cirkulerar trots allt rätt många framtida-poteniella-kids-kunder på dessa mässor. Jag kanske tänker långsökt? Men det kanske oxå är långsiktligt... |
|
|
Läste på BMW CS forum att ingen med anknytning till BMW får vara med på mässan, störtlöjligt! Får hoppas att det inte gäller Flash och WCR. Vidare så finns Volvos C30 concept bara på mässan tom söndag den 2:a april och SAABs conceptbil endast tom torsdag. Dåligt av framförallt Volvo då deras bil är ett av dom få dragplåstrena. Keep Your Distance! |
|
|
Klart Bmw har råd. Den som tror nåt annat är antingen dum eller bara naiv. Poängen är kanske att göra ett statement eller att pengarna förvaltas bättre på annat håll. 7 miljoner kronor kan bmw förmodligen använda till mycket bättre marknadsföring? Om inte så borde dom ju ha ställt upp. Inte sant? Hyran per m2 måste ju vara löjligt dyr om 7 miljoner kronor är totalbeloppet. När man dessutom får betala inträde som privatperson! Kanske är älvsjömässans ägare som fått storhetsvansinne? Och helt ärligt talat så visst, Bmw och mercedes är inte renodlade lyx eller sportbilar men nog fasen drar dom publik. Tror absolut att Bilmässan i sin helhet kan tappa otroligt mycket när Bmw och Merca inte finns. |
|
|
Alla ni som tänker besöka Bilsalongen trots att varken BMW eller MB medverkar är varmt välkomna att besöka min arbetsgivares monter, som finns i C-hallen. Där ställer vi ut en M3 E46 med Sachs Performance ställbart chassi och Brembo Gran Turismo- bromsar (380 mm skivor fram med 8-kolvsok..). Välkomna :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Bilsalong... Så retro. ;) Nu skall jag till skivbaren spisa stenkakor men först till klackbaren för galocherna läcker. |
|
| Kalle - Kommer du själv att vara på plats? Isåfall ska jag försöka hinna förbi en sväng. | |
|
Kalle: Jag tittar förbi. Är du där hela helgen? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Kalle: Självklart kommer man förbi C-hallen. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Jag kommer vara där och jobba, ska bli roligt att se vissa bilar live. Trist att BMW och MB inte ställer ut dock. Hade varit roligt att klämma lite på Z4Coupé iaf. |
|
|
Acey - Vi får försöka göra det bästa av Audi RS4, Audi S8, Ferrari 599 GTB Fiorano, Lamborghini Gallardo Spyder, Porsche 911 GT3 och (faktiskt) VW Eos istället. ;) |
|
|
Jag är på plats i princip hela dagarna den 1, 2, 3, 4, 5, 8 och 9:e April. Den 6:e och 7: e tvingas jag återvända till Huvudstaden (Malmö) , med anledning av Morrissey-konserten på fredagen :-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Anders N: ja, uch så jobbigt! ;o) | |
| Har inte riktigt bestämt vilka dagar det blir för min del. Ev 30/3, 31/3 och 1/4. Jag är dock DEFINITIVT på plats 1/4. :) | |
|
Dyr bilsalong får märkena att backa 2006-03-30: Håkan Matson I dag rullar bilarna in på Stockholms Bilsalong. Samtidigt rullar miljonerna ut för bilföretagen. En salong är en dyr affär – något som fått flera märken att för första gången backa ur. BMW (med Mini) och Daimler Chrysler (Mercedes, Jeep, Chrysler, Dodge, Smart och Maybach), finns inte på plats när bilsalongen slår upp portarna för pressen i dag. En av orsakerna är miljonrullningen i montrarna. ”Helheten måste bli billigare, det är helt klart. Men får oss är det primära att vi har andra aktiviteter där vi når lika många som på bilsalongen”, säger Nils Simonsson, informationschef på BMW. BMW satsar på motorsport genom STCC, vilket når 60.000, segling, som ger 100.000 besökare, samt Stockholm Open i tennis, med en publik på 30.000. Också Daimler Chrysler anser att bilsalongen är för dyr. Vi har tagit fram ett exempel på vad Stockholms Bilsalong kostar för ett medelstort märke. Vår nota slutar på 3,1 Mkr. Rimligen lägger Volvo uppemot tre gånger så mycket. Men siffrorna i grafiken måste naturligtvis tas med en nypa salt. Dels är det svårt att få fram exakt hur mycket pengar bilmärke lägger ned, dels varierar de olika posterna mycket. Några har ingen inhyrd personal alls, medan exempelvis Audi ska ha 40 tillfälligt anställda. De som står i mitten av mässlokalen får inte bygga högre än 1,65 meter och kommer billigare undan än dem som har sina montrar längs väggarna och bygger hela hus, för att kunna ta emot vip-gäster. Det är montern som är den dyraste posten – och det är också den kostnaden som fått BMW och Daimler Chrysler att backa. Tidigare kom montrarna från fabrikerna plus personal som byggde upp dem. Till årets salong skulle de svenska importörerna själva få stå för kostnaden – och slog därför bakut när de såg prislappen från förra gången. ”Daimler Chrysler hade angett en kostnad för montrarna på 7 Mkr”, avslöjar Tommy Bernshed, som är arrangören Sydexpos projektledare för salongen. Tommy Bernshed försökte skräddarsy en billigare lösning, men trots att summan då var nere på 2,9 Mkr nappade inte Daimler Chrysler. ”Men många, exempelvis de japanska märkena, har aldrig fått några bidrag från sina huvudmän. De har fixat det ändå”, säger Tommy Bernshed. De märken som nu hoppat av kommer inte undan helt. De får betala en avbokningsavgift, som dock ligger långt under vad det hade kostat att vara med. Di FAKTA: Årets bilsalong ? Var: Stockholms-mässan i Älvsjö ? När: 1–9 april ? Totalt finns cirka 200 utställare från 30 länder på en total utställningsyta av 57.000 kvadratmeter i fyra hallar Bilsalonger i Stockholm genom tiderna ? 1903 Idrottsparken (nuvarande plats för Stockholms Stadion) ? 1907 Djurgården ? 1938 Ispalatset i Frihamnen, arrangerad av Ford (25.000 besökare) ? 1941 Tennisstadion, (all privat bilkörning förbjöds öppningsdagen p g a kriget) ? 1944 Kungliga Tennishallen, arrangerad av Volvo (PV444 hade premiär, kostade 4.800 kronor, och 2.300 besökare tecknade kontrakt) ? 1954 S:t Eriksmässan ? 1956 S:t Eriksmässan, nya lokaler i Storängsbotten (premiär för Saab Sonett) ? 1962 S:t Eriksmässan, två svenska premiärer; Volvo Amazon Kombi och Saab Sport ? 1985 Stockholms Bilsalong för första gången i Älvsjö och mässan hålls vart tredje år Källa:Di 2006-03-30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.