|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Och exakt vad är en VIP kund, påven kanske som inte ens betalar bilarna. | |
|
mattias h: Gåvan från bmw till Påven var/är i mina ögon ett marketing aktivitet inte ett en vip kund. |
|
|
Om det är någon här som VET hur förbannat DYRT det är att medverka på en större mässa, så kan ni säker också få ökat förtoende för BMW's val att inte deltaga. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Starre, matematiken är ingen större konst: BMW säljer strax över 1 miljon bilar/år, och man har nyss presenterat de svenska siffrorna för 2005 nämligen nytt rekord, lite över 10.000 bilar. Det är 1% av BMW:s försäljning World Wide, och jag skulle gissa att ca 1% av marknadsföringsbudgeten dämed tillfaller Sverige. Inte mycket alltså, i det stora hela.... Om man däremot vänder på det, och räknar hur stor omsättning 10.000 nya bilar genererar, blir det trots allt ganska rejäla summor. Det borde röra sig om nånstans i häradet 3-4 miljarder! Har ingen aning om hur mycket marknadspengar man sätter av i bilbranschen, men om vi gissar på 3-4% av omsättningen, hamnar man på bortåt 100 miljoner/år. Det borde ge utrymme att delta i en bilsalong vart tredje år, kan man ju tycka... så min gissning är att det finns fler avvägningar än de rent kostnadsmässiga - vilka har jag egentligen ingen aning om. Med ledning av vad BMW själva sagt, kan man ju spekulera i att det handlar om vilken image man vill ha kring märket - man är helt enkelt måna om att stärka 'premium-känslan' av att äga/köra BMW, vilket jag även tyckt mig märka på t ex innehåll och layout i BMW Magazin, val av återförsäljare och annat. Man vårdar och stärker varumärket, helt enkelt, och troligen kvalar inte Stockholms Bilsalong in som 'fin salong'. /// Gunnar E. |
|
|
...vilket numera innebär att man endast får bära Zegnakostym över brioniskjortan. ;-) Agnarna måste skiljas från vetet. Det känns verkligen som om BMW är lite fel ute nu. Undrar om det var BMW Sverige som skrev den där ironiska? insändaren att bilar värda mindre än 750k inte borde få främföras i innerstan. |
|
|
Dom får naturligtvis göra vad dom vill med sina pengar, dom kan stå och dela ut gratisbilar till alla ansiktslyftna överklass kärringar på östermalmshallarna vad mig anbelangar. Sen om jag kommer gynna den typen av företag nästa gång man byter bil är inte så troligt. |
|
|
BMW i Finland är riktigt stora på sig, speciellt bilförsäljarna på 35-55år som klär sig i sina Dressmann kostymer och kikar snett på en när man kommer in i BMW iklädd "vanliga" kläder, men bara byxorna är dyrare än hela deras kostym! Man blir så jävla less när man vet att man är en bra kund som bringar BMW massor med pengar årligen och de här "töntarna" tittar snett på en bara för man är ung, och inte har "Dressmann" kostymen:)... Men man kan ju inte annat än skratta! Jävla wannabee snobbar. Dock är killarna på reservdels eller service sidan helt annorlunda. Behandlar mig lika som jag behandlar dem. Med respekt helt enkelt... BMW i norden är nåt helt annat än BMW jag mött i "Europa". Synd... |
|
|
BMW o Merca kommer att få massor av negativ publicitet när mässan drar igång. Finns ju inget bättre sätt att presentera hela sitt modellprogram på. Dom kunde ju lägga pengarna på att förbättra kvaliteten i bilarna istället för att slänga pengar på segling! Keep Your Distance! |
|
|
Att tro att Bmw inte deltar av kostnadsskäl är med högsta sannolikhet naivt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bmw gör mycket branding och cop marketing då kanske en mässa inte gör så mkt för att stärka varumärket och kanske inte för den delen så många nya kunder? Att tro att en mässa skulle öka omsättningen med x.kroner tror jag är lite naivt, många av oss som har varit med på olika mässa vet hur mkt jobb och när man räknare på all cost så funderar man och räknar om det verkligen det var värt det? Tydligen anser Bmw Sverige att deras marketing budget för 2006 inte orkar bära en mässa likt bil salongen i år utan man satsar på andra aktiviteter. Deras ev nya taktik kanske inte tilltalar alla med de kanske ger de nya kunderna som de gärna vill komma åt. Då bmw inte har några direkta nyheter att släppa inför en ev mässa skulle mässa enbart vara en marketing activitet vilket i mina ögon skulle väldigt dyrt sätt att spendera pengarna. Moa det finns bätrre sätt att spendara pengarna på än en stockholms bil salong som i längden även ger Bmw de kunder de vill ha. |
|
|
starre: ...vilket många, Många kommer anse som fel strategi, snobbvarning och allmän oartighet, typ vi är bättre än Volvo, Saab, Peugeot mfl. oavsett vad deras ursprungliga orsak var. Ingen påstår att man säljer mer bilar bara för att man är med på en bilmässa, däremot får man mycket god publicitet och nya kontakter med framtida kunder. Man vill väl sälja bilar om 5-10 år också, eller... Min ex: Länk |
|
|
Orkar man inte med en Bilsalong i sverige vart tredje år så kan man lika väl lägga ner verksamheten. Är säkert många som velar mellan ett par bilmärken som ser fram emot att kunna jämföra dom rakt av på en bilmässa. Keep Your Distance! |
|
|
Men om man vill jämföra bilar inför ett köp är det väl bättre att åka till ÅF och provköra. På bilsalongen är det ju bara en massa folk i vägen när man ska kika på bilarna. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att byta märke på grund av att BMW inte deltar på salongen. Mvh Johan |
|
|
Det är tämligen poänglöst att spekulera kring alla de märken som inte ställer ut i Stockholm denna gång, vid sidan om BMW och Mercedes så hittar jag varken Koeniggsegg eller Ferrari, men men... Vi får helt enkelt hålla oss tillgodo med märken som Bentley, Jaguar, Lamborghini och Porsche, tillsammans med Alfa Romeo, Audi, Cadillac, Chevrolet, Citroën, Fiat, Ford, Harley-Davidson, Honda, Hyundai, Kia, Land Rover, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, SsangYong, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo… sammantaget räcker det för mig för att mässan skulle kunna vara värd ett besök – gärna en vardag så kanske, kanske, man också ser något mer än bara trängsel. Med tanke på Stockholms stads allt mer renläriga miljötalibanprofil så är det kanske ändå bäst att passa på. Det är bara en tidsfråga innan bilsalongen är historia och ersatt med en mer politiskt korrekt trafikmässa, med huvudattraktioner som Annika Billström, Friskis&Svettis, Stockholms Lokaltrafik, någon hopplöst ful miljö-mupps prototyp (tillverkad av samhall i Kalix) samt olika seminarier i regi av studieförbundet Moderjord. |
|
|
Orka gå på bilmässa och trängas med tjugotusen svettiga Svensson och hans barn .. varken BMW eller Mercedes behöver sådan marknadsföring. Av märkena som kommer är 75% helt ointressanta för mig, så jag lär inte bry mig om att gå (kostar det inte pengar i inträde också?) och hade nog inte gjort det även om BMW hade varit där. Är man seriöst intresserad av ett visst märke kan man alltid gå till närmsta ÅF och titta. Där är det mindre trängsel och betydligt lättare att få tag i en (förhoppningsvis kunnig) försäljare att språka med. Den som väljer bilmärke efter huruvida märket brydde sig om att visa sig på en bilmässa eller inte har uppenbarligen skumma prioriteter. Nog finns det (många) viktigare faktorer som påverkar valet av bil? Wilhelm Svenselius |
|
|
Problemet med att gå till Åf är att väldigt få har hela modellutbudet i bilhallen. Som hos min närmsta, villl man se en E90 med M-paket ja då får man åka till Uppsala... Dom har aldrig ens haft en E90 med M pkt här. Keep Your Distance! |
|
|
Tror många blir besvikna på att de inte kommer få se Bmw,s modellprogram med några vassa spjut som dragplåster och PR mässigt kan det ge ett bakslag eftersom mässorna inte bara besöks av "Svensson" utan även av entusiaster.Sen om man är blivande nybilsköpare så är en mässa ett ypperligt läge att provsitta, känna, klämma, lukta, jämföra bilmodellerna mot varandra då provkörning får överlåtas till ÅF. mvh |
|
|
Birka: Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att BMW inte är i närheten av Ferrari vad gäller att vara ett exklusivt, sportigt bilmärke? Parallellen är lite haltande...en jämförelse t.ex. Audi är mer relevant. Dessutom ställer de faktiskt ut på mässan tillsammans med Maserati: Länk Mvh, /Wille |
|
|
Clubsport: Det har du förstås rätt i. Dock är det väl långt ifrån hela modellutbudet inklusive M-paket och annat godis som visas upp på mässa heller? Wilhelm Svenselius |
|
|
7 miljoner hade det kostat för BMW att vara med på Bilsalongen och med 230.000 besökare förra gången så tyckte BMW inte att det var värt pengarna... Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.