|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Har en 98a M-touring som snart rullat 19000 mil, jag har bytt luckan hos bmw på garanti, för övrigt inte en fläck på bilen någonstans, har haft bilen på Dinol rostskydd, och dom tittade över bilen i alla skrymslen och kunde inte hitta så mycket som en början till något, men ett tips är om ni ska behålla bilen lite längre, köp ett fint ex i tyskland rostskydda i sverige hos dom som vet vad dom sysslar med och sköt om era pärlor så får man många år tillsammans. | |
|
mageng>> Öppna samtliga dörren och ställ dig på huk med lampa syna den invändiga kittskarven runt hela insidan av dörren, antydan till rost märker du när det jäser/ådrar sig vid sidan av kittet. mvh |
|
| OK, ska kolla noga.... | |
|
Ingen rost på utsatta ställen... däremot i ena skärmkanten bak. Fullt med goja på "hyllan" i bakskärmen. Men jag köpte bilen ändå =). Till rätt pris. Jo, så är det! |
|
|
Hittade den berömda rosten på min bil idag också efter nogran koll , bägge framdörrarna rost skadade intill kitt strängarna , dock endast på 4 ställen och mellan 10-40mm långt men det är garanterat mer om man slipar bort kittet.Min bil är tillverkad 04/2000 så förhoppningen är att bmw tar det på garanti men bilen är importerad men det kanske inte spelar någon roll? Tror inte heller att den varit på några speciella rostskydds kontroller. Ni som fått detta fixat: Blev det bra och hur länge håller det? mageng: Öppnar du en dörr så ser du kitt strängen som går ca 4mm in från kanten på dörren runt hela lackade nedre halvan av dörren , den är ca 3-4mm bred och är överlackad men sticker också ut ca 2mm , du förstår när du tittar. |
|
|
Tittar man noga ser det ut som om lacken inte fäst på plåten och bubblat upp och sedan har det rostat för det var inte rost under hela "bubblan". Troligen släpper lacken först och rosten kommer efter istället för tvärtom. |
|
|
Var hos BMW skade besiktning i Tyresö idag , killen tittade över hela bilen och hittade litet lacksläpp även på en bakdörr samt innanför tank lock , resultat: 4st nya dörrar(dom byter även den dörren som inte har synliga rost angrepp) samt rostlagning av "fågelbad" vid tank lock allt på garantin , inget snack. Han sade dock att min är den första dom byter alla dörrar på och att rost i dörrar inte alls är så vanligt då dom inte bytt detta på mer än 3-4 bilar men "fågelbadet" samt bagage luckan på kombin är mkt vanligt samt motorhuven på E46. |
|
| Som sagt var så e dom väldigt BRA med det under garantitiden (och det behöver inte vara genom rostat) | |
|
Undrar hur mycket Bmw Tyskland får punga ut på Good will rost per år, måste vara miljarder??? Fast det är ju kanske en änglapiss i Atlanten för Bmw gentemot vad det hade kostat att ändra tillverkningsprocessen för E39/46:an så bilarna inte rostade. mvh |
|
|
Jo nog e det väl så men det jag tycker e bra är att man inte behöver diskutera med dom som med andra bil?märken och det e bra |
|
| Dom har väl fått tillsagt att inte diskutera då bmw vet om problemet , på min är det extremt litet rost , det är mer att lacken släppt brevid fogarna. | |
|
åtgärda rostangreppen fort jag ska lämna in min e.39 sedan. för bakluckan ca 1000 spänn, inte så farligt va jonk |
|
| Vart är luckan rostig? För 1000kr så måste det vara ett super duper kompis pris eller behöver inte luckan lackas om? | |
|
När jag köpte min 530 i somras så nämde jag rostproblemen på E39T's baklucka till säljaren men han hade aldrig hört talas om att det skulle vara något kännt problem...I och för sig inte han som tar emot ägare som eventuellt har rostproblem men det känns otroligt att han inte skulle ha hört talas om detta...Tog inte många dagar med bilen hemma förrän jag hittade små bubblor när man öppnade glasluckan. ___ //Ulf |
|
| Någon som vet vad en ny baklucka med arbete går på, för oss utan garanti kvar. :-( | |
| På Kombin är rost vanligt , det erkände killen på BMW som bes min bil men på sedanen så var det inget kännt problem. | |
|
Har byt bakluckan på min sedan på garantin, var en liten rost bubbla vid handtaget det fick jag fixat för ett år sedan har letat mer rost nu precis innan garantin gick ut men inte hittat nåt får väl hoppas att det inte dyker upp nåt mer. ///Johan Länk |
|
|
Tror båda modellerna är lika rostkänsliga, säljare osv. står gärna och spelar Allan och säger "det har jag aldrig hört talas om".Har själv påpekat bilar som varit rostangripna hos Bmw återförsäljare och säljaren svarar "Ja den är lite sliten i lacken som går att polera bort" tjena moss hela fågelbadet innanför tanklocket är ju kexchoklad.Tror att många säljare har noll koll om konditionen på beg. bilarna som de säljer. mvh |
|
| Min 528 -99 var rena rostburken... har kostat 3000:- hittills och ska in igen efter upptäckt av mer. Detta är min första E39 och jag är rätt besviken. | |
|
3000kr på rostlagning är väl inte så farligt? .. Tur att man bor uppe i norrbotten :-). Nog vågar man köpa en E39'a, kolla alla svaga punkter när det gäller rosten! Det bästa är väl att rostskyddsbehandla bilen och tvätta den ofta under vintertiden, speciellt när det är slaskigt ute.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.