AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.684

Rostar E39 så mycket

Sida 1 av 4
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Hej!

Har hört av många nu, och senast idag att E39 rostar svårt! Detta påstående styrks också av polarens 525i-M årsmodell 03 som han fått ny huv på för nån vecka sen, svensksåld,pedantskött, o aldrig krockad ska tilläggas! Funderar själv på att köpa en E39 touring snart, men vågar man det,vavava...

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej o välkommen!
En polare till mig har E39 erfarenhreter som "ingen E39 efter 00".
Dom går sönder för mycket/ofta men borde klara rosten i 5 år men tyska vägar saltas inte lika mycket som här men en osynlig sten/gruskornskot kan vara början till ett helvete.
Fundera över årsmodelen!

MVH Grabber

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vågar köpa gör man men man får vara beredd på att det kan rosta på vissa svaga punkter. På Touring är väl bakluckan det vanligaste. Hade en 00:a som fick bytt baklucka 2004 och nu har jag en 02:a som ska in på luckbyte när som helst.

Grabber: menar du att E39 nyare än -00 är något man ska undvika? Vad är det i så fall som går sönder ofta och mycket?

___
//Ulf
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Min har endast kommit lite rost vid tanklocket(syns först då man öppnar tanklocket). Så man skyndar sig att tanka och stänger sedan locket snabbt på sin i övrigt mycket välvårdade pärla!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Tror ju personligen att de bästa årsmodellerna av E39 är ju -01-02-03, har ju sett en del bilar innan -00 som är riktigt svårt angripna med rost på diverse ställen.Sedan att de gjort en konstruktionsmiss med rostskyddet är ju en tråkig sak som ägarna får lida med.

mvh
kU
10
kUbbAS
BMW 535 e39 -97
Jag har en e39 535 -97 och den har jag ingen rost på! förutom ett litet sten skott jag har fått längst fram på huven! och bilen har trotsallt gått 25.000 mil

//kUbbAS
Skandalöst att E39 rostar så som den gör...Kan till viss del förstå att det börjar rosta vid dörrarnas neder-kanter o liknande utsatta ställen men när rosten kommer vid tankluckan på en 7-8 år gammal bil så...En välskött bil ska inte börja rosta så fort...

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Den e39:an jag ägde av årsm-99 uppenbara sig rosten i de lodräta kittskarvarna på insidan av bakdörrarna samt framdörrarna inte i underkant samt småbubbling vid tankbaljan"fågelbadet".

mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
523an vi hade tidigare fick vi baklucka bytt, samt badbaljan vid tanklocket. Även plåten som sitter vid spolarmunstycket ovan bakrutan fick vi bytt.

M5an ser ut att vara skonad från rost.
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Har bytt bakluckan på min 523 för ett år sen. Men jag ska kontakta Bmw snart igen innan rostskyddsgarantin går ut, har nämligen rost vid tanklocket, under förardörren samt på tröskellådan(!). Det är en svensksåld 00:a som har gått 13000 mil. En mycket trevlig bil förutom rosten.
Ragemannen
har en 99 sedan helt rostfri 9900 mil

Sedan är för män
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har en 530 -03 med m-pkt som gått 5.500 mil och ahr ingen rost som jag kan se i vart fall. Verkar som slumpen spelar in dessvärre :-(

Är väl bara att tjata på BMW och låta dom fixa allt man bara kan på garanti. Men håller med om att det är dåligt att det inte håller ordentligt.

Niklas
Ro
53
Rosberg
528i-99
Har en 528 sedan-99 som är helt rostfri, har gått 12200 mil.
/Rosberg
Buspelle
Har haft tre E39or och ingen av dem har rostat.
Visa användare
9
kk
x5-05 520it-00(33000mil) z3-96
har en 520it 97 import -00,har bara rost i bakluckan och reservhjuls baljan,men det är standard touring. masser med stenskott på huven men ingen rost
zupra1
Har en 96:a 528i...lite rost innanför tanklocket...lite under förardörren - i nederkanten...inget alarmerande...den är importerad.Ägt den i snart 6 år...har lärt mig att inte drämma till med dörrarna/bagageluckan---vet sedan inte om det är pga av det som den inte har rostat?Troligtvis inte...är mest nog för att den har sluppit "saltet" på vägarna dom 4-5 första åren kanske då den befann sig i "Fader/moderlandet"? ;)
Men visst...huven är smattrad med ifyllda stenskott och lite repor här å där från avundsjuka människor ( dvs...nyckel-draaaagnings-repor ).

Alla mina vänner kör/äger Bmw.Samtliga rostar vid tanklocket,bagageluckan,dörrarnas underkant,reservhjulsbaljan,tröskellådan osv.

Men Bmw erkänner väl aldrig att dom har gjort något fel på dom punkterna eller?Typ...som dom klassiska "lösa bultarna" på 540/740/840 som man själv får spänna och kleta in med Loctite. ;)
Min förra, en 523 med 17000 på mätaren hade inte en rostfläck när jag sålde den.. min touring fick bakluckan bytt när jag köpte den..

Ha en fin..
T
IR
40
IRONBERG
523i -99
Ja då ska vi se....

Rost på Samtliga dörrkanter
Rost på baklucka
Rost i "fågelbadet"
Rost på C stolpe vänster sida

Bilen är Mr CAP behandlad + efterbehandlad. Samt Vaxas regelbundet.
Hjälps inte. E39 rostar mer än min gamla toyota.
Visa användare
198
manowar
523i -97
Har en 523 -97 och ingen rost. Men som med allt annat måste ju hållas rent och snyggt för att slippa vissa "problem"

Ta er en titt: Länk
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Surt att det ska behöva vara på detta viset. någon som har fått återfall av rost efter byte av bakluckan eller huv?
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Jag har en bmw e39 sedan 96a och inte en rostfläck. Tyvärr inte pedantskött av tidigare ägare men ingen rost:D och den håller på att arbetas upp i pedant sckick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.