AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.592

Rabatt vid nyköp

Sida 4 av 4
wowwe
Jag fick 10,6% rabbat på hela bilen inklusive extrautrusning
Jirar, det är just det jag menar.

"Det är ju helt sjukt,alltså man förhandlar fram en rabatt och bestämmer att t.ex företaget skall plocka ut x antal bilar på 3 år, sen så kommer det in någon som förhandlar ner rabatten ytterligare ,vad ska man då med ett ramavtal till???
Det är detta som jag tycker låter helt sjukt, har man ett ramavtal så springer man inte och förhandlar mer, man har ett avtal punkt slut. "

Ramavtalet är inte så mycket förhandling utan det är rena faktauppgifter som man ska följa enligt bmw. Visst skulle du kunna lova att köpa en massa bilar och få ett bra ramavtal men när det är dags för bilbyte och du inte följt ramavtalet så lär det inte gå att täckna ett nytt.

Men om ni går in på en åf som privatpersson och inte får någon rabatt är ni nöjda då pga av att ingen rabatt ska delas ut?
Om du går in som privatpersson och får tex 3% rabatt på nybilen, är du då nöjd och inte försöker pruta elller kolla med någon annan firma vilken rabatt dom ger? Det är ju samma sak, ni har då fått en rabatt men försöker förhandla ytterligare.

Jag fick bättre rabatt än ramavtalet på första prisförfrågan utan att ha diskuterat priset överhuvudtaget. Ska jag då säga till ÅF att nu håller du dig till avtalet och lägger på priset lite.
Att åf ger bättre rabatt än ramavtalet är väl för att dom vill behålla en som kund då jag har mycket reparationskostnader och slitdelar som byts pga av bankörning och då drar dom ju in mycket pengar även efter köpet.
Med bara ramavtalet så kan jag köpa bilen av vilken åf somhelst och inte känna mig bunden till deras verkstad eller att köpa nästa bil hos samma åf.
Jirar
RYK 330xi:
Jag tror inte att du vet hur ett ramavtal fungerar för ÅF.
I avtalet brukar det normalt sett stå att företag X skall under en 3-årsperiod plocka ut t.ex 6st bilar.
År 1 2bil år 2 2bil år 3 2bil.
Gör företaget inte det så är det ÅF som är torsk på pengarna, då stödet normalt sett betalas ut då företaget plockat ut sina 2 bilar det året.
Du verkar tro att ett ramavtal skrivs bara för att man inte har annat att göra hos ÅF.
Rabatten beräknas på antal bilar mm, har man sen ett kampanjpris på en specifik bil/modell och den är billigare än om man skulle använt sig utav ramavtalsrabatten så kör man ju självklart med det priset.
Ibland så kommer det även stödpengar som går att använda på ett befintligt avtal.
Normalt sett så är det inte så smart av ÅF att rabattera mer än avtalet säger ,även om det skulle innebära att man får sälja en bil.
Jag tror faktiskt inte att du fått mer rabatt än avtalet säger, många gånger så vet inte kunden att det ligger ett stöd som återförsäljaren kan använda sig av.
Du ser ju bara priset på papperet och tror att du är jätteduktig på att förhandla.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Ramavtal är en sak, vet inte om det är företagsköp som Ryk330 har gått på. Skulle jag ha reggat min bil på företag så är grunden 8% från München. Det man sedan kan förhandla till får ÅF stå för. I mitt fall så kunde jag inte regga den på ett org-nummer så det blev ÅF som fick ta hela rabatten från sin marginal. Kolla tex på BMW i Solna, de har nu speciella prislappar där det är angivet att priset gäller endast kunder med F-skatt sedel.
Jirar
Ska jag behöva scanna in ramavtal och faktura på bilen och lägga ut det på nätet? Men då har jag väl använt tipex och manipuerat siffrorna
Som vanligt är det alltid någon som vet bättre på AP, vi fastslår härmed att jag ljög om min rabatt alternativt blev blåst av försäljaren när jag trodde jag fick en rabatt som jag inte fick.
Klappa dig för bröstet och var nöjd över allt du kan så lämnar vi diskussionen här.

RobertJ
Jo bilen är köpt genom företag annars kan man mig veterligen inte få genom ramavtal.
En sak kan vi väl överens om? Att betala fullpris är överskattat! :-)

+vara

fakerlin
Har man inte betalat fullpris eller följt ramavtalen som man inte vet hur dom fungerar så är man en lögnare :-)
ryk 330xi:

Det finns flera som inte betvivlar din offert det är bara buga och gratulera till priset och till en förbanskad bra bil, avis näää:)
starre
Tackar jag brukar aldrig ljuga och framförallt inte på AP där man blir hårdare granskad än Reinfeld ;-)
Avensjuk ska du inte vara det finns så mycket av det redan, du är kanske frisk och kry och då ska jag iofs erkänna att jag är avensjuk som är delvis förlamad sedan en olycka

Har skrivt lite om bilen i på ett annat forum i fall du är intresserad Länk
ryk 330xi:

Den siten har jag redan lagt in favo listan efter att du länkade den i en anna tråd(325E90 tråden)

Jag vet, den svenska avensjukan finns nog hos alla svenskar även hos mig.....

Oavsett det så är det en förbanska bra bil du har skaffat dig men säg trivs du bättre i M3 vs 330?
starre
Överlag trivs jag mycket bättre i 330 än m3. M3 är såklart mycket roligare som ban- lekbil vilket inte går att jämföra med 330. Men till vardags åker man mycket skänare i 330 tycker jag. Coupe utan ram runt fönster ger mycket vindbrus och är väldigt jobbigt att åka länge med tycker jag. 330 går mjjukare och finare samt är mycket tystare, betydligt lättare att få med släp upp till fjällen med 330 ;-)
Skulle jag bara ha en bil och som jag använder bilen skulle det bli 330. Skulle jag däremot inte använda bilen så mycket utan ha den som glidar och banbil skulle det fungera med en m3.
M3 är otvivelaktigt en fantastiskt rolig bil och jag längtar till sommaren då jag förhoppningsvis ska få många roliga mil på bana med den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.