|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ok så det verkar att vid företagsköp av en ny BMW kan man få ca 8 - 10% (om man inte har ett superavtal) Det som förvånade mig var att enligt säljaren som jag pratade med idag (som sa att 8% var max) gäller detta endast på baspriset, dvs priset utan tillbehör? Någon som vet om det här stämmer eller kan man få rabatt även på tillbehören? Hur har det funkat för er? Tack på förhand! | |
|
Det verkar bero på vem man pratar med. När jag skulle köpa ny bil var jag runt och hörde med olika handlare. På BMW i Malmö City ville de inte ge rabatt på extrautrustning. De sade att utrustningspaketen var så pass billiga (ur säljarens perspektiv) att någon rabatt inte var möjlig. På BMW i Lund gick de däremot med på att ge rabatt även på extrautrustningen (fick 8%). Detta var i och för sig ett privatköp men hittar du rätt försäljare går det kanske även vid företagsköp. |
|
|
Vårt företag har 10% rabatt hos BMW. Så glad i hågen gick jag in till handlaren för att få en offert på en bil ur business-sortimentet (320d). Men se där gällde inga rabatter. När vi räknade efter vad bilen skulle kosta om man så att säga tog den ur det vanliga sortimentet och la på samma utrustning som i business så skiljde det 2000 kronor efter 10% avdrag. Så nu får det bli en "etta" i alla fall. Är det någon som lyckats få rabatt på bilar ur business-sortimentet? /Robban |
|
|
Robban74: Är inte bilar ur business sortimentet redan på specialpris dvs att andra rabatter eller avtal inte gäller. danj: När farsan fick offert på en ny 530 E60 på BMW i Malmö vid Drottningtorget fick han 8% på slutpriset inklusive extrautrutningen. Jag tror det har att göra med vilken säljare man talar med. Det är skitsnack av försäljaren att de skulle ha lägre förtjänst på extrautrutningen, det är nämligen precis tvärtom! Idag har försäljarna oftast mycket små marginaler på själva bilen. |
|
| Jag fick nyligen 8 % rabatt på hela bilen, inklusive all extrautrustning. Det var privatköp, utan några företagsrabatter. | |
|
Kristoffer_L: Visst är det som du säger och det sa försäljaren också. Vad jag blir lite konfunderad över är vitsen med företagsrabatter när BMW ändå har rabatterade bilar som vänder sig till tjänstebilsförare. Jag menar ett företag som inte har någon rabatt kan ju köpa en business-bil som är färdigrabatterad. Jag ser inte vitsen med mina 10% rabatt. /Robban |
|
|
Vid privatköp så är 4% standard om man frågar. Sen går det att komma upp till 8% och lite till om man är trogen kund. Keep Your Distance! |
|
|
Ok så det verkar som de flesta får rabatt på hela bilen med utrustning då ska jag också försöka få det! :) Clubsport: Om nu 8% är "standard" för företag, dvs det de erbjuder direkt har du då någon aning om vad man kan komma upp i? Är 10% rimligt? Ni som fått rabatt på hela bilen. Just nu har ju BMW advantage + comfort paket till specialpris. (15 tkr rabatt) Räknar ni in eventuella specialpris på paket när ni räknar ut er totala rabatt eller har ni förutom rabatten desutom fått något speicalpris på paket eller dylikt? (Hoppas ni förstår vad jag menar) |
|
|
tvkungen: Menar du att man får advantage och comfort-paket för 15000? Gäller detta alla bilar? /Robban |
|
|
tvkungen: Jag menade vid privatköp. Företag får ofta 10% i rabatt. Keep Your Distance! |
|
|
Robban: Vet inte vilka modeller det gäller, vet bara att det gäller X3 2.5 kolla: Länk (det står 19,9 men det är för 2.0an för 2,5an är priset 15,9) Välj bilmodell så ser du vilka kampanjer som gäller, iaf i Solna. Clubsport: Tack! Då satsar jag på 10%, kan de så kan jag, hoppas jag... |
|
|
tvkungen: Det är rätt, friskt vågat! Tänker inte ge mig förns jag fått 10% på min kommande 330! Keep Your Distance! |
|
| Alla rabatter man får vid ett nybilsköp är ju beräknade på bruttopriset, kampanjpriser på tillbehör/paket mm får man ingen rabatt på. | |
| Fick till drygt 10% på totala köpet inkl de kampanjer som vart med paketen nu. Fick även ca 20 extra på inbytet så jag är nöjd. :) Förra gången var det 6% på allt. Det finns att göra om man jobbar lite. | |
|
Du tror säkert att du fått 20tkr extra för ditt inbyte, allt handlar om hur dom lägger rabatterna, samt att bilfirmorna har stödpengar på vissa bilar/paket/mm Varför skulle dom betala 20tkr mer för ditt inbyte, det är ju ingen hjälporganisation du köpt bilen ifrån. |
|
|
Lite fel formulerat kanske... När man fått drygt 10% som privatperson och får 20 mer än vad listorna säger att min kärra är värd och vad näst bäste bjuder, det tycker jag är helt OK. Vet att det inte är Räddabarnen som kränger BMW, men det går att göra någorlunda OK affärer om man jaga lite och spelar ordentligt. Allt är ett spel, det är bara fråga om att veta reglerna och tänja på dem allt vad som går och vara kall. |
|
| Glömde tala om att det går rykten om att BMW har "kick-back" på 5-serien på till handlaren på ca €1500 nu om de byter in en 5-serie. €2000 om det är en MB eller Audi. Skulle visst gälla från 0101 till 0401 eller nått. | |
|
Företagsavtalen brukar vara utformade så att det är antingen företaget alt. ett finansbolag som måste vara köpare, annars får man ta upp det som löneförmån. Dessutom tas den kostnaden för rabatten av generalagenten och inte den lokale handlaren. Freude am fahren |
|
|
Robert J.. Tror du på vad du själv skriver? Du ska nog inte lyssna på Rykten så mycket.. sen undrar jag bara var du har köpt din Bmw. Du kanske tror att du har fått så mycke rabatt men jag är rätt säker på att du inte har fått 10%. Som sagt du kanske tror att marginalerna på en nybil är 20%. Det kostar en del att sälja bilar. Och en marginal på 12% som dom flesta Bmw handlarna har. Blir det inte så lönsamt att sälja en bil till dig med 10% och ge dig 20extra på inbytet. Vem skulle betala 1500-2000€. För att byta in en 5serie eller mb? LOL |
|
|
Tja mr_e30. Totala bilen med alla options jag specat kostar enligt listan 605. På mitt kontrakt står det 540 000kr ink moms etc. OK, det blir inte 10% det blir 10,7. Stämmer bra att marginalen på nya BMW är 12%. Den är Svensksåld på en BMW firma i Sth. La sista detaljerna på den idag, plussade på en M ratt. Stödet skulle BMW, moderbolaget i Tyskand stå för. Har själv vart med om samma när det var funderationer på byta från Volvo, Saab hade stöd centralt på 10 000kr för att byta in Volvo. Det är ett sätt för dem att köpa marknadsandelar. |
|
|
Fattar inte hur folk får till sina rabatter så bra, är inne på mitt 4:e nybilsköp men har aldrig fått några mer rabatter än den brukliga som ligger någonstans mellan 7-8% beroende på märket. Dessutom har vi köpt 2 bilar samtidigt varje gång. Tycker det känns som dom j-a snackpåsarna är stenhårda! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.