|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Drar liv i den här tråden igen. Jag går fortfarande och lurar på tjänstebil. Så igår satte jag ihop en konfiguration på en 118d. Eftersom företaget jag jobbar på har ett ramavtal, som ger 10% rabatt, så räknade jag bort rabatten från totalpriset. Me se så fungerade det inte (enligt försäljaren), rabatten ska dras från grundpriset (226000). F-n vad trött man blir. Är detta en erfarenhet andra ocså dragit eller är det lite olika beroende på vart man köper bilen? Borde ju iofs vara en generell policy från BWM. /Robban |
|
| jag köpte en "business"-bil, då fick man ingen rabatt på bilen men på utrustningen. | |
| rabatten ska (enligt min säljare) vara på bilen och på utrustning som inte ingår i paket eller på andra sätt redan rabatterade erbjudande. | |
|
Jag fick min rabatt på det totala bruttopriset (grund plus all utrustning) Mvh Fredrik |
|
|
Jag handlar firmabil och får 8% rakt av utan att fråga. Sitter inte och tigger om mer rabatt då det inte är pengar ur min egen plånbok. Förmånsvärdet blir ändå detsamma då det grundar sig på bilens pris före rabatter och avdrag. Mvh Jonas |
|
|
När det kommer till företag så är det en annan femma (om det inte är ens egen det vill säga =)) Men som privatperson är det ganska svårt att få bra rabatter tycker jag. Givetvis, det är min första BMW så jag ska inte förvänta mig för mycket heller. Men jag har en policy oavsett, om en säljare använder ordet "Nej" i sitt argument, då blir jag inte långvarig hos han. |
|
|
Robban 74: Jag råkade ut för samma sak. Säljaren sa att rabatten bara gällde på grundpriset och "absolut" inte på extrautrustningen. Det bara "var" så. Av en slump åkte jag sen förbi en annan handlare och provkörde en av deras bilar, säljaren där gav mig samma rabatt (och lite till) på hela priset inkl. extrautrustning. Så jag skulle säga att rabatten ska gälla på det totala priset inkl. utrustning! |
|
|
De försöker väl så gott de kan ;-) |
|
|
Glöm inte att det är säljarens bonus som vi försöker nalla av. Därför så gör dom sitt bästa för att komma undan... Keep Your Distance! |
|
|
tvkungen: Vilken försäljare var det? Intressant fenomen det här med att rabatten helt plötsligt inte gäller på annat än själva bilen. Jag har tagit in offerter på en del andra bilar samt hört med kollegor som kör andra märken. Alla bara skakar på huvudet när man säger att att BMWs rabatt är på grundpriset. /Robban |
|
Jirar |
ryk 330xi: Du skrev tidigare att företaget du jobbar på hade 9el10% rabatt enligt det ramavtal som ni har. Men att du kollat runt lite och till sist fått 12%, har du förstått vitsen med att ha ett "ramavtal"? inebär att den som har hand om bilarna på företaget förhandlat fram en fastställd rabatt just för att man inte skall springa runt och jaga mer rabatt. Antingen ljuger du eller så har dom en jäkligt konstig inställning till ramavtalen där du köpte bilen. Sånt där är alltid lika kul att se när det kommer in nån dåre som skall få en tjänstebil och tror att han skall få mer rabatt än vad som är avtalat. Vet inte om man försöker visa chefen vlken bra förhandlare jag är Som nån skrev här tidigare, förmånsvärdet räknas på bilens bruttopris och tar ingen som helst hänsyn till rabatter/kampanjer mm. |
|
Det är väldigt vanligt att bilhandlarna erbjuder ytterligare rabatt än vad ramavtalet erbjuder. Dock beror det ju på hur man ser det, min åf erbjöd mig lite lull-lull istället för ytterligare rabatt, t.ex blackline bakljus, m-sport spak, bagagerumsmatta etc. Sånt som inte kostar så mycket för dem, men som ev. får mig som kund att välja just denna åf. Sammanslaget med "giveaways" kanske rabatten blir12% för Ryk? Min åf berättade att det var ngn som hade förhandlat fram bättre priser än ramavtalet varpå hela ramavtalet revs, då det helt riktigt inte fanns ngn poäng med det längre. |
|
| Kan det inte vara så att ryk 330xi som alla andra som får ut tjänstebil har en viss budget anslagen av företaget och de vill klämma in så mycket kul som möjligt i den budgeten. Förmånsvärde baseras på bruttopriset, men det finns lite olika sätt att lägga till lullet. | |
Jirar |
Om det är som du skriver fakerlin gällande ramavtal så är det väldigt märkligt. Först skriva ett avtal, sen så rabatterar man mer ändå, då jobbar man jäkligt oseriöst på den BMW Åf. |
|
Jag är enig Jirar, men då åf inte förlorar några pengar på den rabatt som ramavtalet ger (den rabatten står BMW Sverige för) så finns det naturligtivs utrymme för lite giveaways vid sidan av. Dock skall det nämnas att den ÅF jag köpt av är oerhört seriös och förklarade väldigt tidigt för mig att någon ytterligare rabatt kunde jag glömma, av just de anledningar vi tar upp här. |
|
|
Jijar Företaget är vårat eget och pengar som försvinner ur det försvinner således för mig i slutändan. Om du tycker jag är en dåre för att jag kollar upp priset och kan förhandla ner det ytterligare än ramavtalet så får du tycka det. Vi har ett ramavtal på 9% på företaget vilket innebär att ÅF får tillbaka 4% av bmw. Den ytterligare rabatten jag fått får ÅF stå för som vid ett privatköp. Enligt fakturan så kostade min bil 562 100:- och sedan fick jag prisreduktion med 64 100:- till 498 000:- Så min rabatt på hela bilen blev 11,4% något lägre än 12% som jag felaktigt skrev tidigare. Med dessa siffror kan du lätt räkna ut att jag hade fått 7,4% rabatt om jag köpt bilen privat, alltså sämre än andra här som fått 8% vid privatköp |
|
|
fakerlin "Min åf berättade att det var ngn som hade förhandlat fram bättre priser än ramavtalet varpå hela ramavtalet revs, då det helt riktigt inte fanns ngn poäng med det längre." Det låter verkligen märkligt att ramavtalet skulle rivas för att man får bättre rabatt. Om ramavtalet rivs så får ju ÅF stå för hela rabatten och inte som vid ett ramavtal då ÅF får tillbaka viss många % av bmw. Ramavtal på 8% får ÅF tillbaka 3% av bmw och ramavtal på 9% får ÅF tillbaka 4% av bmw osv. Så det låter mer som en skröna eller en okunnig säljare som gjort en dålig affär helt enkelt. |
|
|
Nej, det revs av BMW Sverige som gott tyckte att ÅF kunde stå för hela rabatten om de inte följer "spelreglerna". Är du med? |
|
|
fakerlin Ja där ser man. Men om ÅF ger en privatpersson rabatt får ÅF inte köpa bilen till inköpspris då, borde ju vara samma sak tycker jag. Men om du säger att det gick till så i det enskilda fallet så stämmer det säkert. Vi har dock alltid fått bättre rabatt än ramavtalet men så är vi ganska bra kunder i övrigt skulle jag tro. |
|
Jirar |
Det är ju helt sjukt,alltså man förhandlar fram en rabatt och bestämmer att t.ex företaget skall plocka ut x antal bilar på 3 år, sen så kommer det in någon som förhandlar ner rabatten ytterligare ,vad ska man då med ett ramavtal till??? Det är detta som jag tycker låter helt sjukt, har man ett ramavtal så springer man inte och förhandlar mer, man har ett avtal punkt slut. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.