|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Man ska inte tro på allt vad folk skriver. | |
|
Det underlättar om man känner säljaren privat, men jag tror ändå det blir tufft att få 10% på min nya BMW. Keep Your Distance! |
|
|
Va faktiskt inne idag och förhandlade om en ny 530 Grejen va att jag tänkte byta in min 330. Så när han började räkna på priset, så frågade jag honom om rabatten. Då sa han att det inte finns nån rabatt när man byter in bilar? Stämmer det? Kanske lite offtopic men lite roligt o få reda på det ialla fall. |
|
|
George.K Rabatten brukar ju kunna bli att man får ett högre inbytesvärde på inbytesbilen tror jag. Men du får säkert något bättre svar snart ;-) |
|
|
Dom har en viss procent som dom antingen drar av från bilens nypris eller lägger på inbytesbilens pris. Klart dom har rabatt, hade dom inte det så skulle den stackare som kommer utan inbyte inte få nått bättre pris. BMW Solna gick för några år sen ut med att dom hade slutat med rabatter på bilarna men i själva verket så var den kvar och dom la den på att kunden fick ett bättre inbytespris istället. Keep Your Distance! |
|
|
Kan jag inte säga att jag fick precis, fick kasst värde på min bil, ingen rabatt på den nya bilen, plus att det såg "svårt" ut att förhandla med säljaren.. Fördel om man känner honom privat stämmer säkert, men detta fall va ganska impossible... |
|
|
äntligen en ärlig själ! trodde jag var ensam om detta bemötande... |
|
|
bunf Ärlig eller dålig förhandlare ;-) Jag tror inte att dom som köpt bil hittar på sina rabattsatser men sen att det kan vara svårt att få rabatt tvivlar jag inte på. Själv fick jag ca 12% på köp utan inbyte på totalbeloppet inkl utr. Dock köpte jag genom firma och hade 9% i ramavtal. I en tidigare tråd skrev jag att jag fick 10% men efter det så blev det en kohandelrunda till och rabatten ökade. Menar du att jag är oärlig nu när jag fick bra rabatt? Iså fall kan jag faxa en fakturakopia på onsdag till dig får du se att jag inte ljuger |
|
|
Hur det än är med rabatter och inbyten så tjänar alltid handlaren på affären det är väl det enda som är 100 % säkert. Det som kan påverka ditt slutpris jämfört med listpriset är nog din förmåga att kunna förhandla, extra erbjudanden på bil eller paket, inbytessituation vad det gäller din ort och din bil samt givetvis ett långt och troget förhållande med din handlare. Att sedan handla som privatperson eller som företag med många bilar eller leasingkontrakt är ju också helt skilda saker. At säga att man generellt bör/ska/kan få en viss rabatt är oerhört svårt. Att kolla på olika orter och begära in offerter från ett antal handlare tycker jag är viktigt. Även om jag är trogen en viss handlare måste jag ju kolla förutsättningarna på andra orter och inte vara rädd för att ställa handlarna mot väggen med offerten. Jag hanterar ett privat bilköp med exakt samma nogrannhet som en upphandling till mitt företag nör det gäller jämförelse och offerter. Ibland känner jag mig som vinnare och ibland som supertorsk men valet att göra affären är alltid mitt. Och i supertorsk läget är det hjärtat som bestämmer. Min senaste affär slutade med exakt 12.26 % jämfört med listpriset vilket jag är enormt nöjd med. Detta i kombination med mina vanliga metoder samt väl timade erbjudanden. Hur rabatten kommer fram är dock ointressant det är slutgiltiga kostnaden som är den viktiga. |
|
|
Jag bör väl tillägga att jag handlade som privatperson, företag vet jag att man kan få billigare, men nu va det som privatperson jag handla. Självklart är slutsumman det viktigaste, det är ju ändå den summan som man vill åt. Anser mig vara en ganska bra förhandlare, och jag har ett litet knep som jag alltid använder. Börjar säljaren säga ordet "nej", då diskuterar jag inte så mycket med honom för att han är fast besluten om att inte förhandla, generellt den uppfattningen som jag har fått. |
|
|
ryk 330xi: nä, jag misstror inte dig och det var inte heller menat som ett påhopp om du nu tog det så! bara att gratulera dig till din affär! undrar väl bara hur folk gör för att få till ett så bra avslut, kanske beror det på att jag inte är tillräckligt påstridig utan mer som ett barn på julafton! |
|
|
bunf nejdå det är ingen fara. Tyckte bara att det var ett konstigt uttryck men jag förstår samtidigt hur du menar ;-) Just när man har inbyte så gäller det att kolla runt med flera olika handlare är min erfarenhet. Det kan variera enormt mellan olika handlare vad man får i inbyte. |
|
| Helt rätt ryk, det kan skilja från handlare till handlare och person till person, man ska ha lite lycka med sig oxå. | |
|
Vi har 11% rakt av, inklusive utrustning. Sedan skickade säljaren med lite extra prylar gratis. (t.ex blackline baklyktor etc) |
|
|
Fakerline, privat eller företag? VIlken stad, jag åker direkt dit isåfall. |
|
|
Vårt företag har ett ramavtal med BMW, gäller över hela landet, hos alla åf. Jag valde dock att köpa min bil hos Bilcentralen i Segeltorp. |
|
| Företag? | |
|
En liten förklaring om ramavtal ifall någon undrar. För firma kan man teckna ramavtal och dom dom börjar på 8%, återförsäljaren får då tillbaka 3% (nästan säker på att det är 3%) av bmw. Resterande 5% får ÅF stå för. Rabatten gäller bil och extrautrustning som inte ingår i olika paket. Om företaget åtar sig att köpa xx antal bilar under en två eller tre års period (kommer inte ihåg exakt antal bilar och om det är 2 eller 3 år avtalen gäller) så kan man öka rabbaten till 9% och då får ÅF tillbaka 4% från bmw. Så fortsätter det uppåt och jag vet inte vad den maximala rabatten kan uppgå till. Jag vet dock att en kompis firma har 12% ramavtal. Har man lite tur och förhandlar väl så kan man få lite ytterligare lite extra rabatt av ÅF som då han får stå för. |
|
|
George.K: Bmwi Skövde har vad jag har hört höga priser och precis som du säger de är inte lätt att förhandla med de. Åk till någon större ort så är jag säker på att du får bättre pris det lönar sig speciellt på nya bilar. Som andra redan har sagt så de företag som har ramavtal får extra pengar av Bmw Sverige som kompensation till den lokala handlaren. Som privat person kan man kanske komma upp i 10% om man är duktigt, välkänd etc. Detta gäller vid rent köp alltså vid ingen inbyte om man jag inte mins fel så är det flera som har fått 8% på deras nya ren köpta E90/E91. Hör med christian(Ventelo) om inte han har bra kontakter på Bmw? |
|
|
Starre. Joo, det va lite svårt att förhandla så jag tänkte att jag inte skulle dra ut på tiden, för han såg "bestämd" ut. Kristian jaa, han är upptagen med familjen som mest och har inte träffat honom så mycket. Men han brukar väl inte köpa sina bilar via dom? Han brukar väl dra till Bilkompaniet??? Har hört att BMW i Grästorp brukar vara bra och ha att göra med, någon som har erfarenheter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.