AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.681

Tummen ner för Folksam!

Sida 1 av 2
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Altså, vill dela min sorg med de andra BMW-bröder. Fick ett brev från Folksam i förrgår:-(

Efter två år av ägandet av min BMW (en E36, 1993, 1,6 i, ingen M-paket, en helt vanlig vardagsbil) har Folksam höjt premien. Bilen är importerad år 2003, jag är den andre ägaren av bilen. Var 23 år gammal när jag köpte den. Då var premien 10000 för en helförsäkring (bor på ett jättelungt bostadsområde i en liten stad i Skåne, inga inbrott, varken bil- eller bostads-)

För ett år sedan sänkte de premien till 8300 kr/år. Har kört i två år, inga trafikolyckor, inga inbrott. Har nyligen fått 2 skadefria år i bonus. Har förväntat mig att få ytterliggare en sänkning, men nej:-( Men nu höjer de plötsligen premien till 8600 pga "..ökade skadekostnader för försäkringsbolaget.."

A men hallå - bilstölder har sjunkit med två tredjedelar under senare år. Vilka ökade kostnader menar dem alltså? Vår lilla stad är ingen sådan stad som Malmö med sin Rosengård mm. Jag kan inte dessutom tänka mig att någon bovare tar sig på min bil. Den är fin så, för mig, men jag förväntar inte att någon kommer vilja stjäla den. Den är gammal och väldigt vanlig på alla sätt. Har en Deffa i den oxå och Folksam vet om det, larmet har jag installerat dagen efter bilköpet o lämnat kopian på kvittot till dem.

Är jag ensam om problemet? Finns det fler drabbade? Är det någon som kan ge mig råd? Är det bara vi BMW-ägare som får stå för notan eller är det en trend att alla vill straffa oss, bilägare på alla sätt?

Jag är både vilsen och förbannad..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
tycker inte en höjning på 300 kr är mycket att vara ledsen över.. många har fått premiehöjningar på flera tusen kronor..
men förstår att de känns tråkigt, men tyvärr är ju BMW ett märke som är ganska skadedrabbat enligt bolagen och de förvånar mig inte heller.. tyvärr dras ju alla över en kam när deras kostnader för skador ökar..

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
300 spänn :) Vanligtvis är det 3000 spänn med den motivationen som dom höjer efter ett år, har bytt bolag istort sett varje år för att hålla premien på "rätt" nivå.
300kr hoppa jämnfota och var glad fullt normalt !

///MVH Hasso
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Om du inte betalat in än så kolla med folksam ok förlaget tror jag det heter och se ifall samarbetet kan sänka din premie!Annars finns det många andra bolag att kolla hos.Sen så följer bonusen med om du haft körkort mer än 5år.
Inte skade bonusen men du hamnar automatiskt i "bästa klassen" sen sjunker bonusen om du behöver anväda trafikförsäkringen.Bmw och försäkringar går inte hand ihand :-(

Mpower
Det finns inget som heter skadefria år längre. De går efter hur många år du haft körkort, var du bor, hur gammal du är samt bilens skadefrekvens.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Bumer: Ring runt till alla försäkringsbolag du kan hitta. If, Trygg Hansa, Aktsam osv. Det kan skilja ruskigt mycket i pris.
På min svensk sålda 528 skilljde det nästan 7.000 kr mellan billigaste och dyraste. I mitt fall blev bmw:s originalförsäkring billigast.
Dom hittar du här: Länk
Lycka till!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Tack så mycket för alla tips! Efter allt som jag hört här känner jag en viss lättnad:)
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tjena,

Testa med Länsförsäkringar, de är överlägset billigast för mig iallafall.

Tex:

18 000:- Skulle Trygga Hansa ha för min bil = Dyrast

Sen låg de flesta andra mellan 11 000 - 14 000 per år.

10 500 Hos Länsförsäkringar.

Snacka om skillnad :/

Mvh
K
Frågan är om det är nödvändigt att ha helförsäkring på bilen?

Mvh Johan
Håller med Jiie här. 8600kr för försäkring på en så pass billig bil verkar inte särskilt smart. Gå ner till en halv eller trafik istället.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
KOnstigt nog så var OK försäkringen billigast för oss med en 328t, låg rätt mycket billigare än andra försäkringar. Under 8000kr för helår tillsammans med tillägg. Dom flesta ville ha 10tkr eller mer.

MvH Bmw 4-ever
På de flesta försäkringsbolags hemsidor kan du få offert direkt, mellan bmws original f. och folksam skilde det 5200:-/år till bmws fördel.

Värt att kolla runt.

/Thomas
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
När vi kollade upp så hade bmw bland dom dyraste vi hittade, dom ville ha 14500kr för våran 328iat. Så det skillde sig på nästan 7000kr från va Ok (Folksam) ville ha!

MvH Bmw 4-ever
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Men Ni, jag kollade lite på begagnade bilar. Min bekant vill köpa en begagnad bil och på de flesta ställen i Malmö har priser på begagnade BMW 3-serien stigit en hel del om man jämför det med ett år tidigare(enligt mig).

Kan denna ökning påverka forsäkringspreimet?
pa
46
pata
M5-95
540iAT-95
Fick en höjning på min från 14000 till 28000 och när man ringde förundrande om vad f.. det var frågan om så svara de att tyvärr det bara är så pga ökade kostnader.

/Pata
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Så taskigt.. En dubbelhöjning altså:-(

De e helt sjuka på dessa försäkringsbolag:-(
Va
3
Varadero
520i -90
Jag kan bara säga det att jag jämförde många bolag när jag köpte min 520 90a och de som var billigast var BMW och Aktsam. Billigast var faktist Aktsam, inte med mycket, men dock.

*** Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna? ***
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag har antagligen funnit en lösning för att slippa betala dessa onormalt höga försäkringspremier.

Även med tanke på denna hårda vinter känns det förnuftigt att skapa sig en mycket billig vinterbil för några tusen och ställa av min ordinarie bil i väntan på sommaren.

Denna bil jag äger nu är min första och därmed har jag inte så mkt erfarenhet av bilköp. Jag vill ha endast trafikförsäkring på vinterbilen och undrar hur man skapar den. Den dagen jag köpte BMW:n helförsäkrade jag den och trafikförsäkringen ingår i denna premie, tror jag.

Men hur gör man om man vill endast ha trafikförsäkringen? Är det samma sak som med hel- och halvförsäkring, dvs att man skaffar den hos försäkringsbolag? Eller är det Vägverket som sköter det?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Du har helt rätt, trafikförsäkringen ingår i helförsäkringen precis som den även gör i en halvförsäkring.

VV har inget med din försäkring att göra förutom att de blir sura om du inte har någon alls:)

För att skaffa enbart en trafikförsäkring (som du enligt lag måste ha) kontaktar du helt enkelt bara ett försäkringsbolag och säger vad du vill ha.

Även här gäller det självklart att ringa runt till så många som möljigt och jämföra priset.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Det är bara att ringa lämpligt försäkringsbolag så löser dom det ..

Mvh Jimmy
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Vad kan hända om man inte har någon trafikförsäkring?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.