|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
I så fall har jag haft väldigt tur. Även mina vänner med bilar runt -88. Trodde min far, som jobbar som fordonslärare och bilmekaniker hela sitt liv, som har goda kontakter inom SBP kunde sin sak. Ber om ursäkt om det visar sig att jag har fel. ___ E36 325i "CSL" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Phobi E och Skills mfl. Märkligt att ni inte kan läsa vad Jeppe skriver , om någon har koll på vilka avgasregler som gäller hos SPB så är det han. Det är hans yrke att kunna detta på sina fem fingrar, och han har aldrig haft fel hittills. Detta har diskuterats fram och tillbaka på detta forum säkert 50 trådar genom åren med samma slutresultat. Lämnade bilen fabriken 1987 med kat, ska den sitta där även om det inte är lag på detta från 89. 1987-88 fick man nån typ av "miljörabatt "om man köpte en bil med kat. för övrigt med avgasmätning/värden så är det som Johan B skriver de har samma gränsvärde som bilar från 87 -88 utan kat. Visst kan man rensa katen på 87-88 om den går sönder invändigt tex, om man gör det snyggt, bilen går bilen igenom bes om inte besiktningsteknikern upptäcker det och bilen inte har några andra fel som ger för höga avgasvärden. Men lagligt nej. ///MVH Hasso Länk |
|
Wow...det var lika många uppfattningar som det är goda råd. Tackar och bockar. Hmm...får tänka på saken. Någon som har något ytterligare att säga i frågan? |
|
|
Ni som har egna regler angående krav på befintlighet och funktion på katalystor för bilar av årsmodellerna före 1989, varifrån kommer alla dessa felaktiga uppgifter som florerar och ger folk problem vid besiktningen sedan? Jag har också hört samma "regler" ett flertal gånger, tyvärr även i mitt eget yrke. Vad skulle poängen vara med regeln att man inte får ta bort den men den behöver inte fungera? Visst finns det en del regler angående fordom som kan uppfattas som konstiga, men inte så konstigt att en detalj måste sitta på bilen men inte behöver fungera! Jag har genom åren haft ett flertal kunder som fått 87:or och 88:or underkända för att katalysatorn saknats eller satts ur funktion, det brukar kunna bli ganska dyrt och dessutom onödigt arbete. Man brukar höra nåt i stil med "men min kompis sa att man får ta bort den". Vi tar det igen... SAMTLIGA bilar som fabrik har utrustats med katalysator SKA ha katalysator, och den SKA fungera, OAVSETT ÅRSMODELL. Detta är gällande lag i Sverige! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Antar att jag får äta upp min hatt då.. Ursäkta. ___ E36 325i "CSL" Hata mig inte bara för att jag har rätt.. |
|
|
Hur är det med EGR ventil, som alla Svensk-sålda bilar av årsmodell 1976-88 som saknar katalysator har, behöver den fungera? Kontrolleras det? Det gjordes inte en period, med följd att många bilar blev underkända, när det började kontrolleras. Hur är det på importbilar, 92 och tidigare årsmodell, där måste ju det ha skrivits in uppgifterna om katalysator, jag vet att det gjordes på min 735i-87, men jag misstänker att det inte gjordes på ett stort antal bilar, eftersom att vara ordentlig var överreklamerat hos många besiktningstekniker, åtminstone för 5år sedan och tidigare "inte riktat mot dig Jesperado" några exempel, felaktigt inskrivet chassinummer, inskrivet automatlåda på manuell bil, i sista fallet, kommentar till fordonsägaren, spelar det dig någon roll vad jag skriver? Svaret var inte ja, bilen kan få problem vid en senare besiktning, när det upptäckts att den är manuell, fast det står automat i pappren. Mvh Stephan |
|
| Stephan: Hade en kompis för några år sen som fick en AUDI -85:a underkänd för att EGR-ventilen inte fungerade som den skulle. Vad som hände sen vet jag inte. Minns bara det. | |
|
Med all respekt för att någons farsa är lärare inom fordonsprogrammet på gymnasiet och att någon annan haft 40 bilar, MÅSTE man höja rösten och basunera ut att man minsann har rätt bara för att man har dessa tämligen halvdana referenser och TROR att man har rätt? Jag tycker inte det. Man har inte automatiskt rätt för att man skriker högst, dillar om moralpredikan och anklagar andra för att ljuga. Jeppe har under många år gett oss information och tips och råd kring besiktning och de regler som finns där och säger han att det är på ett visst sätt så har han tagit reda på att det verkligen förhåller sig så. Punkt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det verkar som SPB slutat kontrollera funktionen på Egr ventilen för en tid sedan. Eller har jag fel Var det någon som kom på dess förträfflighet :) Jeppe du kanske kan klargöra hur det står till med EGRen ///MVH Hasso Länk |
|
men kan någon vettig person ge mig ett rent svar. blir helt förvirrad med allt snack hit och dit. KAN JAG TA BORT KATTEN ELLER INTE? |
|
|
NEJ, du kan inte ta bort katalysatorn utan att riskera att få bilen underkänd av Bilprovningen! /// Gunnar E. |
|
|
Ni som känner att katten stryper för mycket; köp en ny sportkat Länk Länk från Länk Mvh |
|
|
Hur blir det med den nya höjda fordonskatten (+30%) för bilar äldre än -89? Någon som har koll på det? Dessa ska ju straffbeskattas för att de inte har kat och det skälet köper jag rakt av. Men inte om min E30 -87 som har kat ska dras över samma kam som de andra miljösvinen som saknar kat, då baske mig rensar jag den! Tänker inte betala mer i fordonsskatt för något jag ej är skyldig till utan då ska jag skita ner för mina extra 30%! Ni får ursäkta mitt tankesätt men jag blir så j-vla förbannad på de styrande i det här landet ibland... ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| höjd fordonsskatt??? vad har man missat nu då??? | |
|
Anders N Min far har även fått förklarat detta för sig av ett flertal besiktningsmän. Trist att dom inte kan sitt jobb. ___ E36 325i "CSL" Hata mig inte bara för att jag har rätt.. |
|
|
EGR-ventilen kontrolleras fortfarande, men man gör inte längre någon praktisk funktionskontroll. Man kontrollerar så att den finns där på bilar som ska ha den, och så att den har möjlighet att fungera. Jag har själv hört uttrycket "den måste sitta där, men behöver inte fungera" från besiktningstekniker, tyvärr. Detta är ett klumpigt och felaktigt sätt att uttrycka sig på. Det är alltså inte tillåtet att rensa eller på annat sätt sätta katalystorn ur funktion, men skulle katakysatorn t.ex. vara utsliten och därför inte fungera blir bilen ändå inte underkänd vid en kontrollbesiktning eller en flygande inspektion. Det finns helt enkelt inget praktiskt sätt att kontrollera katlysatorns funktion, och med de låga krav som ställs på bilar före årsmodell 1989 klarar man utsläppskontrollen även med en dålig katalysator. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jonaz_6. Ett nytt system för fordonsskatt klubbas troligen igenom när som, det börjar gälla i april 2006. Det är bl.a. detta nya skatteförslag som gynnar diesel med partikelfilter o.s.v. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
bmw 318-89 dvs M40. har inte den kat/dämpare i ett?för när man kollar på den så är den extremt stor. isf så kan man bara ta bort kat/dämparn å köpa en biltema kat å trycka dit? borde ju ge lite bättre ljud och ändån vara lagligt? eller jag e helt ute å virrar? BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
| Davve> Du menar den e30 som du kör med fel motor och utan att ha registreringsbesiktat? :) Inställningen ter sig rätt löjlig i mina ögon, du ska rensa katen i din bil för att öka miljöbelastningen för att kompensera att skatten på bortåt antika bilar höjs? Detta dessutom i en bil som är olaglig redan som det är :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.