|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en Bmw 325i -87 och undrar om det är tvång på katalysator på den eller kan jag ta bort den? | |
|
Har den katalysator från fabrik så måste du ha den. Däremot är avgas kraven på bilar innan 89 så pass låga att bilen går igenom utan att katalysatorn fungerar. Så man kan tex rensa den. /Johan Min E30: Länk |
|
| ok.. tack så mycket | |
|
Observera att det inte är tillåtet att "rensa" den, syns det på den kan bilen bli underkänd vid en kontrollbesiktning eller flygande inspektion... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tjänar man nåt på effekten om man rensar katalysatorn eller? har lite funderingar på att göra det närmare sommaren eller nu redan... BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
| jag rensade katten på en mb 230 jag hade innan,klart piggare!jag sågade upp den på ovansidan och tog ut innehållet,gör det snyggt så är det ingen som ser det! | |
|
Jag har samma fundering som Tobbe, tjänar man något på effekten med att rensa katen? Har en 325Ik -87 som är chipad och har såväl sportluftfilter som Ferritas sportavgasrör (original kat). Tänker att man inte får ut max effekt av grejerna om katen i alla fall stryper flödet? Hur mycket kan det höja effekten? /Tom |
|
|
om jag nu gör det så ska jag nog be en verkstad göra det åt mig...svetsen är inte alls nåt verktyg för mig än :P BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
| Sägs väl att katten tar iaf 10-12hp iaf. Men som dem säger, ska du rensa den så gör det snyggt. Har man inte katt på fast det SKA vara det, så kan det bli svindyrt. Hört rykten om 10´000kr i böter och självklart en ombesiktning om dem kommer på dig. | |
|
tror inte alls du behöver ha katten kvar om det är årsmodell 87 är det däremot 88 så måste den sitta där men kan vara rensad, 89 så måste den sitta där och fungera.. är ej hundra på detta men nästan =).. mvh/jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
edlund: Jeppe (Jesperado )är hundra på det, försök besiktiga på hans station ska du se :) ///MVH Hasso Länk |
|
om man öppnar uppifrån och svetsar på 2st rörstumpar som går igenom katalysatorn borde väl gå? BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
|
Om inte monoliten lossnat så den sitter på sniskan, stryper inte katalysatorn speciellt mycket flöde! En eller max några få hästar (definitivt inte 10-15 på en så liten motor) kan man kanske vinna på att "rensa" katalysatorn. Med andra ord är det inte lönt att klydda med! Anledningen till att några fortfarande (felaktigt) tror att katalysatorn i sig stjäl massor av hästar, är att när de infördes sänkte man samtidigt kompressionen i en hel del motorer för att den skulle klara 95-oktanig bensin utan att knacka - det är kompressionssänkningen som är den stora "hästkraftstjuven" inte katalysatorn i sig. Om monoliten (själva katalysatorn) lossnar inne i sitt hölje, kan den lägga sig på tvären och då hindra flödet, i de fallen kan det "löna sig" effektmässigt att rensa den. Mvh |
|
| vet man hur en kat ser ut innuti vet man också att den stjäl effekt!speciellt när den har suttit på bilen länge! | |
|
min 325:a har gått ca 20500 mil och vad jag vet, så är det originalsystem fram till kat..men är inte säker! jag har sett att skyddsplåten på kat har släppt lite på ovansidan..det gör väl inget att det är så? BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
|
dd, en frisk katalysator stryper knappast något flöde alls eftersom monolitkanalernas sammanlagda area är större än ingångrörets! Är dessa kanaler så igentäppta att de stryper flödet lär man ha problem med motorn... Att skyddsplåten lossat gör inget rent lagligt, men det är bra att ha den där om man parkerar i högt gräs - så försök sätta fast den igen, Tobbe. Mvh |
|
|
Det är ju även rätt meningslöst o barnsligt att ta bort en kat... Vad tjänar man? 1-2 hk? Oj WOW! Då kan ni lika gärna ta bort raggarutstyrseln å tjäna in kilon och ändå vara snäll mot miljön. mvh |
|
|
Utan katalysator ger 325i E30 171hk, med 170hk, när det handlar om effektskillnader som för M30B34 i E23, E24 och E28 då förstår jag irritationen över katalysator, hela 33hk tar avgasreningen, men gällande 325i E30 så är motorn byggd för katalysator från fabrik, men eftersom vissa marknader inte kunde hade mer en 3 bensinstationer i landet med blyfri bensin "Portugal" fick BMW gör en version utan till dom. Mvh Stephan |
|
|
Vad är det för snack? Du får ta bort din katalysator och besiktiga utan den. Katalysatorkravet kom inte förens -89. Då MÅSTE du ha en och den MÅSTE fungera! Jag rensade katalysatorn på min -88 Sierra, gick genom utan anmärkning. Min fars Porsche 944 -88 har inte ens nån katalysator, gått genom alla gånger. Min E30 318i -88 har bessats massor av gånger utan katt. Så kom inte här och försöka ljuga i killen fel uppgifter! Autopower - moralpredikarens favoritforum! ___ E36 325i "CSL" |
|
|
PhobiW, du har helt fel! Trist att du så självsäkert ger ett felaktigt råd som kan kosta mycket pengar för en person som tror på detta, när du inte vet vad som gäller.... Innan 89 var det inget lagkrav på katalysator, men om katalysator har monterats från fabrik får man inte ta bort den eller "rensa den" (ganska logiskt att man inte får ta bort annordningar i motorkonstruktionen som skall rena avgaserna...), men däremot kontrolleras detta inte särskilt noga - det är samma avgaskrav som för bilar utan kat. Om katalysatorn är borttagen eller rensad och det upptäcks, blir bilen inte godkänd vid besiktning om reglerna följs! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, det är ni som har fel, tyvärr. -87 och innan, du behöver ingen katalysator alls. -88 du måste ha katalystor som sitter där men den behöver icke fungera. -89 och framåt, du måste ha fungerande katalystor på bilen. Bara för att ni med många antal posts skriver så verkar folk tro att så är det! Den uppfattningen har jag tyvärr fått. Jag har haft en 40-tal bilar och har då aldrig haft problem enligt den principen ovan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.