AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.684

Val av sommardäck till M5-E34?

Sida 1 av 2
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag hade tänkt att byta däck runt om på M5:an till våren. Jag har tidigare kört på Michelin Pilot Sport (1) och de däcken tycker jag varit helt ok vid torrt väglag men dåliga vid vått.

Jag kör aldrig på bana, stripp el. likanande utan endast relativt lugnt sommartid visst testar man den ibland men sällan till gränsen. Dock vill jag har "bra" däck dvs. en kombination av bra grepp och komfort. Dimensioner, fram: 235/45-17 bak: 255/40-17.

De däck som jag funderar kring i först hand är följande:

1. Dunlop SP Sportmaxx
2. Bridgestone Potensa RE050A alt S0-3
3. Michelin Pilot Sport 2

Jag hade i princip bestämmt mig för Dunlop SP Sportmaxx men har nu börjat vela lite fram och tillbaka.

Skall man ens fundera över lite billigare däck typ:

Falken Fk-451, TOYO Proxes T1-R mm.

Man sparar ju ändå ca. 3000:- på en uppsättning Falken jfm. PS2. Behöver man igentligen ett bättre däck än ex. Falken Fk-451 till lite sportig sommarkörning?

Good Year F1-GSD3 (nya) kunde vara ett alt. jag köpte det till min A3:a och är nöjd med det dock gillar jag ej mönstret så jag vill ej ha det på M5:an (barnsligt, eller...).

Någon som har lite erfarenheter att dela med sig?

Mvh. Bjarre

ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Jag kör på föregångaren till Dunlop Sportmaxx och är mycket nöjd.
Alter Schwede
Hej,
Jag är faktiskt ingen däckkännare men tänkte ändå skriva ett par rader.
Hade Semperit Direction Sport runt om förut på 8x17" fälgar med 235-45 runt om. Däcken var inte helt nya..på torr asfalt var greppet ok men på vått tenderade bilen ofta till vattenplaning. Nu är inte Semperit D.S ett däck i det dyrare segmentet kanske heller i och för sig.

I somras när jag var i Tyskland skodde jag om bilen med nya däck. Hade även nya fälgar runt om, 8,5x17 samt 10x17 bak.
Velade mellan GY F1, Uniroyal Rain Sport och Toyo Proxes T1-R.

Det blev till slut Toyo med fram: 235-45 och bak 255-40. Blev faktiskt väldigt nöjd med greppet i vått och torrt och även när det gäller ljudnivå. Köptes i aug-05 och slitagemässigt ser det också positivt ut. Just det,,priset kan jag ju också informera om,,allt monterades på i Hannover på en däckfirma och däcken gick på 500Euro. Visserligen var det inte på en BMW så däcken kanske visar andra egenskaper beroende på vilken bil osv.

Så..det var lite från mig.
Mvh.
3
Röbban
M5 -92b
Hallå grabbar. Är ingen däckexpert men jag har kört 2 sommrar på
Falken Fk 451. 235/40-18 runt om. Är helnöjd om man kikar på va dom kostar. Dom har fått gått rätt hårt imellanåt.
Skulle satsa på något av följande, beroende på pris:

Michelin PS2
Conti SportContact
GoodYear Eagle F1

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Har aldrig testat michelin ps 1, men måste bara säga att greppet i ps2 är helt enormt bra! Även när det gäller våt vägbana så är grppet suveränt. Tror inte att du blir besviken. Och det verkar ju som du egentligen vill satsa på kvalitet, och då är det frågan om det är värt att spara några tusenlappar.
Falken FK 451 hade jag på min gamla 3.0 med 225 runt om och de greppade mkt sämre än PS1 trots att det var 215 på dem så Falken skulle jag inte köpa. S03 fungerade bra till min 3.2 men jag anser att PS2 är strået vassare både när det gäller gata och bankörning så satsa på dem om du kommer över några till ett vettigt pris eftersom de är hygglig dyra på många ställen..

/// mstrutsen
3
Röbban
M5 -92b
Hur verkar hållbarheten vara då på typ PS2 eller S03 om vi snackar "någorlunda normalt körsätt"? Är väl rätt mjuka gummin?
Lite sugen på o pröva nåt annat nu när falkensulorna gjort sitt.
Körde pirelli P7000 på gammla m535an o det va riktiga suddugummin
/Robban
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Har hört rykten om att hållbarheten kan vara något dålig med ps2, men med tanke på det fantastiska greppet så tycker i alla fall jag att det är värt den uppoffringen. Pirelli P-zero lär annars ha rätt dålig livslängd.

Har kört ca 500 mil på mina ps2 och två kvällspass på bana och mätt slitaget till 1mm exakt med skjutmått (bakdäck m5 e34). Rätt ok. Synd bara att man lyckdes köra på en M12 bult och fixa en irreparabel punktering på ett av de sprillans nya däcken: (
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Tack för era synpunkter och svar jag har dock ej riktigt bestämt mig. Jag kollade några däcktester som följer nedan:

Auto Motor Sport 2005-04

1. Pirelli P Zero Nero
2. Continental SportContact 2
3. Bridgestone Potenza RE
4. Dunlop Sport Maxx
5. Goodyer Eagle F1
6. Toyo Proxes T1-R
7. Michelin Pilot Sport PS 2
8. Michelin Pilot Exatto PE 2
9. Kumho Ecsta Ku 19
10. Matador MP 45 Hectorra

Auto Motor Sport 2004-04

1. Pirelli P Zero Nero
2. Dunlop SP SportMaxx
3. Michelin Pilot Sport 2
4. Goodyear Eagle F1
5. Uniroyal Rain Sport 1
6. Falken FK 451
7. Nokian NRY
8. BFGoodrich G Force Profiler
9. Kumho Ecsta KU 19
10. Hankook Ventus Sport K 104

Tiretrack Länk
(sort by Rating Group)

1. Goodyear Eagle F1 GS-D3
2. Michelin Pilot Sport PS2
3. Bridgestone Potenza RE050A
4. Bridgestone Potenza S-03 Pole Position
5. Pirelli PZero Nero
6. Bridgestone Potenza S-02 A
7. Dunlop SP Sport 9090
8. Michelin Pilot Sport
9. Dunlop SP Sport 9000
10. Kumho ECSTA MX
11. Bridgestone Potenza RE050
12. Yokohama AVS Sport
13. Continental ContiSportContact 2
14. BFGoodrich g-Force T/A KD
15. Michelin Pilot SX MXX3
16. Pirelli PZero System Direzionale
17. Bridgestone Potenza S-02
18. Pirelli PZero Rosso Asimmetrico
19. Goodyear Eagle F1 Supercar
20. Dunlop SP Sport 9000 DSST
21. Pirelli PZero System Asimmetrico
22. Pirelli PZero Rosso Direzionale
23. Goodyear Eagle F1 Supercar EMT

Teknikens Värld 2005

1. Michelin Pilot Sport PS2
2. Toyo Proxes T1-R
3. ?
...

Någon som vet de övriga däckens placeringar i Teknikens Världs däcktest 2005?

Hur mycket säger dessa däcktest igentligen? Om man jämför Auto Motors test med Teknikens Värld så placerar sig PS2 på plats 7 resp. 3 i Auto Motors test och 1:a plats i Teknikens Värld, hur kan detta komma sig. Vad är det för "grenar" Teknikens Värld testar sina däck i?

Jag läste någon stans att Bridgestone RE050A skulle slitas ut mycket fortare än S03, stämmer detta och hur är Dunlop SP Sport maxx ur slitage synpunkt?

Om jag förstått det hela rätt så kan däckslitaget mätas i ett siffertal, ex. 140 för RE050A. Någon som vet någon hemsida där detta står för olika däck?

Vad kör ni andra på för däck till M5 E34 och era synpunkter på dessa skulle vara intresanta.

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag kom på en fråga till:

Kan man använda olika belastningsindex på fram resp. bakdäck? Om man kollar på Dunlop SP sport maxx så har de ett belastningsindex på 94 för 235/45-17 och 98 XL (extra load) på 255/40-17? Man om man ex. kollar på PS2 så har både 235 och 255, 94 i belastningsindex. Rent logist borde man ju få ett högre belastningsindex då man har ett bredare däck men varför har ex. PS2 samma för olika brda däck? Påverkar detta däckens reaktionstid jämförbrat om man skulle köra med olika fabrikat fram och bak? Enl. Dunlop i Sverige skall det ej göra något att ha olika belastningsindex fram och bak (om man har sportmaxx både fram och bak) men man vet ju aldrig, finns det någon här som har kunskap i ämnet? Jag vet sedan tidigare då jag på andra bilar testat att ha olika fabrikat fram och bak vilket resulterat i en helt okörbar bil men det kanske inte har med belsatningsindexet att göra utan mer däckets uppbyggnad och gummiblandning?

Ett expempel till: Toyo Proxes T1-R har belastningsindex 97 för 235/45-17 och 98 för 255/40-17.

Det känns som att jag börjar gräva ner mig lite för mycket i detta ämne då jag troligen skulle bli nöjd hur som helst om man väljer av däck i det högre prissegmentet.

Mvh. Bjarre
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Kör på Kumho Ecsta.
Kostar 3900 kr/st på mekonomen (förra våren).
Hittade dem på nätet för 1100 kr/st.

Tycker de har lite dåligt grepp när de är kalla, men betydligt bättre grepp och längre livslängd än de gamla Sumitomo som satt på bilen när jag köpte dem.

/// Viktor

Mer mos till folket
Livslängden på PS2 är måttligt bra om man kör på bana, efter en dag (hård körning på bana) är det inte mkt mönster kvar längst ut på däcken men greppet är det bästa jag testat..

/// mstrutsen
Jag har Dunlop SP Sport 901 på 235/45 x 17 runt om på M5-fälgar på 540'n och samma däck på 17-tummarna på 530'n. Mycket, mycket bra däck på torrt underlag, men tämligen värdelöst i vått underlag.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Körde med nya Toyo Proxes T1-R i sommras i orginal dim. och dom fungerade mycket bra til mitt behov.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Tack för alla svar och synpunkter!

Jag har nu bestämt mig och lagt in en beställning hos Däckonline del blev Dunlop SP Sport Maxx jag rapporterar här senare i vår vad jag tycker om däcken.

Mvh. Bjarre
Jag kör på Fulda Carat Extremo, tycker de fungerar jättebra. Relativt lite vägljud. Verkar hålla bra också.
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Toyo Proxes T1-R, något att satsa på?
Håller de i längden? Mjuka?
Stort mönsterdjup?

Jämfört med Ventus K104 och Dunlop Sport 9090...

/Bo-Erik
Länk
Hade Toyodäcken t1-s på min Impreza och var nöjd överlag. Bra grepp vid torrt väglag samt vid blött. Bredden var endast 215 men de höll ihop bra strax över en sommar (mars-okt) innan dem var blanka i princip. De nya toyosulorna är ännu lite bättre, dem har byggt upp mönstret lite annorlunda mot tidigare vilket gör att dem inte slits lika fort ute i kanterna som tidigare och kom precis bakom ps2 i TV's-test som nämndes ovan. PS2 hade rockat brallorna av alla om det inte hade fått så lågt betyg på vattenplaningsegenskaper så om du inte ska köra hårt när det är blött så är det ett mkt bra däck annars skulle jag nog prova Toyo's nya.

Är god vän med Mstrutsen (ovan) och vi är överens om att gränsområdet för greppet är mer tydligt med ps2 än med s03 samt att det kändes som att greppet var lite bättre. s03 kändes mer lömskt, när det släpper så släpper det om man ska prata klarspråk och ps2 glider iväg lite så du har längre tid på dig att korrigera styrningen om man säger så...

Usch vad långt det blev :P Håll till godo :)

/Micke

Skippa falken och goodyear om du ska gasa seriöst är min uppfattning...Inga hangkook, nangkang lr sumitumo bla bla bla är heller några höjdare i jämförelse...

/Micke
Bjarre.
Har köpt fyra st dunlop sp sport maxx jag med! Skall bli mkt kul att se hur bra de är till våren!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.