AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.316

Hur ser folk på BMW-ägare?

Sida 6 av 7
Väl skrivet kilroy.. tror mkt på det du säger. I andra kulturer är det säkerligen viktigare att visa, ofta med valet av bil, att man nått en viss nivå, statusmässigt.

635: Va, är inte ALLA skattesmitare :-)

Highway Star: Såg ordet "Svenne" i ditt inlägg men tycker inte att det är riktigt lika negativ klang i det som "kebabare". Hört en del mkt värre uttryck än så men finner det onödigt att använda sådana ord eftersom de är klart kränkande för väldigt många människor. En smiley nu och då är aldrig fel..

Jag menar inte kallar jag mina arabiska vänner för "towelheads", "kebabare", "kamelryttare", "sandnegrer" eller annat... Du skrev säkerligen med glimten i ögat, men det är inte så lätt för andra att veta när man inte kan se ansiktsuttryck eller höra röstläge.. se bara hur det gått i ärendet med Jyllands-Posten.

Nog om detta, inte skall vi träta i onödan.. vi är alla entusiaster, jag tvättar och åker mer än mekar och stylar, men är ändå entusiast och ofta entusiastisk.

*Vad är det för skillnad på en elefant... den kan varken cykla*

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Sony: Nej du är absolut ingen dålig människa för det :). Det är bara den där BMW-fixeringen som jag är aningen förundrad över. Jag menar... T4:an borde vara dyrare än 116 E46:an så rimligtvis borde T4:an ge liknande "status", för jag antar det är just det som det handlar om. Men å andra sidan så är det ju så här i sverige också. Många tror att BMW är så mycket dyrare att köpa och äga än vad de egentligen är.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Där tog tråden en djupdykning men det var väl väntat att det missundsamma fåtalet skulle sticka upp huvudet. Så jävla unik är väl inte BMW eller någon annan rullande apparat att man måste ha rikssvensk stamtavla med anor långt ner mot vikingatiden.
Man häpnar

///Göran

Min bil
Länk
kilroy
Forry*

"Rikssvensk stamtavla....osv"...vem har påstått det? Tråden handlar om hur folk ser på BMW-ägare. Hur folk ser på BMW-ägare beror ju delvis på hur BMW-ägare ser på sig själva. Otvivelaktigt finns det skillnader i hur BMW-ägare ser på sig själva beroende på vilken kulturell bakgrund man har. Det är varken speciellt konstigt eller speciellt provocerande. Just dom aspekterna har diskuterats i denna tråden.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jupp... uppenbarligen har vi sammanfattat att en genomsnittlig Svenne ser på BMW-ägaren med aningen avundsjuka och misstänksamma ögon. Medan man i andra länder istället kan beundra BMW-ägaren. Eller åtminstone dennes bil. Vad man ser det sitter helt enkelt i betraktarens ögon.
Kilroy har en poäng här:
"Hur folk ser på BMW-ägare beror ju delvis på hur BMW-ägare ser på sig själva."

Flåklypa
Jag följer med intresse allt ni har att säga, men svårt kommentera var och en då det blir så mycket!
Det sista skulle innebära att min man blivit förändrad, fått en syn på sig själv bara för att han skaffat en 740...och därmed slutar grannar hälsa och tittar bort?
För övrigt är han inte nysvensk. Byråkrat i statens tjänst och käkar gärna både kebab och pizza! :))
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nä jag tror nog att det snarare sticker i ögonen på era grannar när han kommer åkande i sin stora BMW.

Jag ser mig inte som en bättre människa än nån som kommer åkande i en Toyota Yaris men jag har definitivt roligare i min bil :)).
Min styvfar körde alltid Ford förut tills jag bad honom att titta på BMW. Han blev såld och köpte en 730 e38 men med bilköpet kom också en lätt påsmugen kaxighet när det gäller bilar. Det handlar nog om att man är lite extra nöjd över det man köpt och att det kan visa sig på olika sätt.

Flåklypa
Alltså, det går ju inte att generalisera. Vissa BMW-ägare är otroligt ödmjuka medan andra tycker att dom kör NASAs kreationer. Jag tycker mig märka att de som kör nyare BMW är lite ödmjukare och objektivare.....min åsikt.

Flåklypa
Det är många bra poäng i de sista inläggen.. Precis som Flåklypa så håller jag med att kilroy återigen har en bra poäng med "Hur folk ser på BMW-ägare beror ju delvis på hur BMW-ägare ser på sig själva."

Flåklypa har också en bra poäng i: "Det handlar nog om att man är lite extra nöjd över det man köpt och att det kan visa sig på olika sätt"

LePascha: Men äter han Sushi? *skojar bara*

Tretrettio: Låter som en schysst vagn!

Och med vagn så menar jag ju inget negativt ;-)

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Flåklypa: Klockrent!

Don't dream it, drive it
Ni
221
Nick3
318i-91
Haha roligt att läsa, själv så får man väldigt olika reaktioner ofta är det ju dåliga kommentarer som tex. förlängare mm.
om man är på en fest tex också frågar ngn vad man kör för nåt och när man svarat Bmw då brukar oftast följdfrågan bli är du knös??? rika föräldrar mm då brukar jag bara skratta åt dom och säga jag vill ha en helt enkelt så då skaffade jag en. Har även varit med om följande när jag skjutsade några vänner till krogen då frågade en av tjejkompisarna till mina kompisar om hon kunde ringa mig efter helgen för att provköra, hon hade aldrig kört en Bmw hon ville känna hur det kändes sa hon hehe sådana reaktioner är ju roliga! Annars är det ju mycket blickar på stan särskillt sommaren med sänkt bil och sommarfälgarna på däremot vet man ju aldrig vad folk tänker om en...men sammanfattningsvis så är det nog 50/50 reaktioner visst får man negativa likväl som positiva reaktioner!///MVH
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
nick3: precis, jag är på universitet och där frågade vi runt bland tjejer vad dom förknippar med respektive bil
en bmw förare var en sportig, vältränad kille med ambitioner och visioner
en mercaförare var en lat, överviktig kille som bara tänker på sig själv
toyota och övriga japaner var en tråkig,gammal pensionär som nöjer sig bara dom kommer fram
volvo och saab var en tråkig akademiker som kör på det säkra alternativet
liknande test hade aftonbladet och vi bilägare för ett tag sen där det var likadant

och det är ju vad tjejer tycker som är viktigt eller?

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
kilroy
helgonet*

Vilket bara bevisar att man med dåligt statistiskt underlag kan bevisa vad som helst...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Ha ha. Detta faller särskilt väl ut om man tänker på en BMW 116i och en MB SLR.

Flåklypa
Klart som den att dom flesta tycker det är negativt att invandrare kör bmw. Väldigt sällan folk säger vad dom tycker om andra hör på, skulle tro att en stor del av befolkningen är smygrasister.

Har själv 2 tunisika kompisar som möter detta varje dag och överallt problemet är väl att alla låtsas vara så öppna mot invandrare så länge dom inte är grannar eller söker jobb på ens egen arbetsplats.

Sen att jag inte delar mina vänners åsikter om mycket betyder inte att man är rasist, vilket det jämt framställs som i detta land. En idiot är en idiot oavsett var han eller hon kommer ifrån.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
ch dina tunisiska kompisar kör BMW båda två ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.