AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.314

Hur ser folk på BMW-ägare?

Sida 1 av 7
Min man har märkt en viss avoghet mot honom sedan han skaffade en 740. Folk tittar bort, hälsar inte.
Inbillar han sig eller är har ni liknande erfarenhet?

LePascha
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vem bryr sig?
Man skaffar ju inte en bil för att andra ska tycka om en.

___
Min Bil-Blogg: Länk
Nej, förvisso, för då skulle han ju inte haft någon..:)
Men folk som tidigare hejat tittar bort! Sticker det i ögonen?

LePascha
Det beror på flera faktorer. Alltså: Vem man är, vad man gör, var man bor, samt vart man kommer i från. Sen så är svenskar lite märkliga med sina janterier. ---> Länk
Hans bilägande har kanske förändrat hans personlighet till det sämre ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Har bara fått positiva reaktioner bland mina vänner och bekanta sedan jag köpte BMW. Jag antar att det finns folk som blir avundsjuka, men vem bryr sig? De kanske inte var några goda vänner till att börja med... Jag tror din man inbillar sig, men man vet ju aldrig. Upplever man otrevligt beteende från någon utan att förstå varifrån det kommer är det bäst att konfrontera vederbörande, det kan ju vara ett missförstånd.

Wilhelm Svenselius
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det handlar nog om avundsjuka, som W2k var inne på.... Om inte det så finns det ju alltid dom som tror "Bmw = kriminell".... :)
sa
22
salami
523iA Touring -98
Har mycket svårt att tänka mig att det skulle bero på bilen, om omgivningen ändrat attityd. Verkar snarare vara så att din man tror att han skall bli behandlad annorlunda för att han skaffat BMW och ser det han vill se.

// Salami

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Känner inte riktigt igen exakt detta beteende, däremot om man på jobbet kommer och berättar att man köpt en ny bil så får man väldigt olika reaktioner beroende på vilken bil man köpt.

BMW = "Nä men va fan skulle de va bra för, så onödigt!, de kostar ju alldeles för mycket att äga......"

PORSCHE = "Börjar du bli gammal....Ska det vara nödvändigt osv...."

HONDA = "Jaha, va trevligt"

SAAB = "Det var väl bra det, skönt med en ny bil va?..."

Vad jag menar med dessa "Citat" är att reaktionen blir ganska stark om man sticker ut för mycket. Alla personer drar inte till med dessa uttalanden utan oftast bara de som inte har ett bilintresse.

Om man särskådar de personer som kläcker sådana uttalanden så finner man nog alltid en blandning av gamla fördommar och avundsjuka.

Det som retar mig mest är att folk verkar tro att det automatiskt blir svindyrt så fort man köpt en BMW jämfört med en nyare SAAB, HONDA osv...
Med undantag för fösäkringspremien som ofta blir skyhög på M-bilar så har de flesta fattat helt fel.
Det är svindyrt att äga en BIL, vilken nyare bil som helst. Och det är endast marginellt dyrare att äga en M-BMW i denna jämförelse.

mvh/Flisan
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Har inte upplevt något sådant beteende i någon form med de BMW bilar jag ägt. Rent spontant tycker jag Salami verkar vara inne på rätt spår att din man tror han ska bli behandlad annorlunda nu.

Socialpsykologiska experiment har visat att folk som tror de ser ut på ett visst sätt (nu är detta visserligen inget som påverkar hans personliga utseende men väl hans personliga kontext). Experiment utförda i USA i mitten av 80 talet (reserverar mig för årtalet och tyvärr har jag inte hittat länken igen) visar att folk som ska interagera med andra tror de blir bemötta annorlunda om deras utsende förändrats. I experimentet sminkades en försöksperson så hon hade ett stort brännsår i ansiktet, innan hon gick ut i sin omgivning togs brännsåret väck utan kvinnans vetskap. Likväl trodde hon att omgivningen såg på henne på ett annat sätt på grund av hennes "skada", som hon inte längre hade.

Mvh
Erik
Länk
Får mig osökt att tänka på en insändare i Motor nr 8, 2000.
Stoppa BMW-terrorn!
BMW igen!
När ska polisen och Vägverket ta krafttag mot alla dessa fruktansvärda BMW-förare? Gör något innan det är för sent!
Varför tror alla som kör BMW att regler, lagar, skyltar och vägmärken inte gäller dem. BMW-förare hittar ju på egna lagar och regler i trafiken. De är livsfarliga för oss vanliga hyggliga bilister som sköter oss. Varje dag ser man BMW-förare som bär sig konstigt åt. Det är inte ovanligt att de kör mot enkelriktat eller parkerar hur som helst t ex på trottoaren eller framför en utfart eller liknande. Varför ska BMW alltid vara först? Alla har väl någon gång blivit omkörda av en BMW som gjort en livsfarlig omkörning där det knappt finns plats eller varit omkörningsförbud.
BMW verkar inte ha särskilt bra kvalité på sina grejer eftersom blinkers och halvljus inte fungerar på de flesta BMW bilarna, eller kanske är det så att BMW-förare är stöddiga, nonchalanta och arroganta och tror att de kan göra som de vill.
BMW-förare och ägare tror troligen att de är tuffa och häftiga, men det är precis tvärtom, de är löjliga och dumma. Mitt förslag är att polisen och Vägverket över hela Sverige tar en BMW-dag, d v s att de en dag kollar och stoppar alla BMW och ger dryga böter eller något annat när BMW förarna brutit mot reglerna. Polisen och Vägverket borde också informera alla BMW-förare att lagar och regler också gäller för dem.
När ska vi slippa BMW-terrorn på våra vägar och i städerna?
Medlem nr 58187

/Udo Dirkelsniff

Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
typ på 80-talet stämmde föregående talares bild av bmw in bra!men inte nu längre!alla bilmärke kör precis likadant,visst är folk avundsjuka!inget snack om saken,undrar bara varför dom inte tar och provar en bmw då?!men på 70-80 talet så var det väldigt dyrt att äga en bmw,det är väl lite det som hänger kvar,att bmw är en bil för dom rika,och det är därför folk tiittar lite snett på en.
Udo:
Roligaste jag läst på länge.... :-)

_____
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Udo, det lär väl ha varit ett ironiskt menat inlägg. Kul var det i alla fall.
Motors svar:
Motor kommenterar:
Det var en bredsida som heter duga. Normalt tar vi inte in så här väldigt "polemiska" inlägg men eftersom vi fått ett antal brev med snarlikt innehåll genom åren gör vi ett undantag. Självfallet finns det möjlighet att bemöta medlem 58187.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Måsen
Både ja och nej.

När jag köpte BMW:n så var det väl inga kommentarer alls egentligen, varken positiva eller negativa.
Det ända var väl svärfar som efter en provtur kom tillbaka med ett smile på läpparna och konstaterade "upp till 200 går det rätt bra"

Däremot när jag köpte V70:n så var det tummen upp, och mycket positiva kommentarer från de flesta. Att jag äntligen hade skaffat en ekonomisk bil.
Jag berättade att Volvon var både dyrare i inköp och drog mer bensin...då började argumenten till Volvons fördel, något som jag inte kommenterar i allmänhet, folk har en cementerad bild av BMW, så det känns rätt lönlöst.

Men som sagt, ingen dålig kritik till BMW, däremot mycket possitiv när jag köpte Volvo. (Kanske de bekanta ville vara snälla, då de vet hur jag ser på att köra/åka/äga BMW)

Frugan och jag är överens, vi har inte kört en trevligare bil än BMW:n någongång, det räcker för mig...

Vidare är jag väl lite halvknäpp som tex uppskattar att det inte smäller till i dörren när elhissarna går upp (som om någon kastat ett äpple eller något i sidan) som det gör på V70:n.

Det är massor med sådan detaljer som i slutändan gör en väldig skillnad, de flesta skakar bara på huvudet när jag försöker förklara det här (och tycker förmodligen att jag behöver söka proffisionell hjälp)

/Mattias
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag tycker det är graden av bilintresset i allmänhet som genomsyrar folks inställning till BMW. Visst har man fått hört en massa skit, vilket man kan bli lite arg på, men det är inget att bry sig om då det inte går att kommunicera sådana hära saker med bilointresserade!!!!!!

/Bo-Erik
Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Haha snea blickar när man kommer på ställ får man sig varje dag :) Folk inser inte det roliga i snö + bakhjulsdrivet!
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag, som nybliven ägare, har fått höra lite om hur dyra dom är. Det som är dyrt, som tidigare sagts, är försäkringen, men men, man är tydligen beredd att betala dom pengarna.

I övrigt så är det standard reaktionerna "Fin bil", "Oj, den ser som ny ut.", vilket jag nog hade fått oavsett vilken bil jag köpt (som varit i bra skick). Bäst mottagen har den blivit av min sambos bror som börjar bli bra sugen på en egen, trots att han är Ford Cosworth anhängare av någon diffus anledning.

"Den kan inte vara billig att serva." Från en som precis betalat 16000:- för kamremsbyte och oljeservice på sin S80. Det kändes bara bisarrt. Jag sa bara att det är snart dags för den största servicen, det kommer säkert att springa iväg på en 6 till 8 tusen. Då såg han faktiskt lite besviken ut.
Tack alla för era svar!

Uppenbarligen är det en kombination som min man råkat ut för:
avundsjuka, fördomar, sin egen fåfänga, mm.

Vi har vänner som har en BMW 330 cab som någon på pin kiv rispade längs med hela förarsidan med nåt vasst, typ nyckel.

När jag en gång skulle åka med i den bilen tittade en kille på oss när vi närmade oss bilen. Inbillsk som jag är trodde jag han tittade på oss -två damer- men det var nog bilen kom jag på sedan...:P

LePascha
LePascha:
Klart att det var damerna han tittade på!!! :-) Man får aldrig förringa sin egen betydelse..

Tror också att de flesta kommentarerna kommer från fördomar och annat. En kommentar jag fått var: Men du kan ju ALDRIG köra i vinterväglag med BMWn, den tar sig aldrig fram någonstans... Ack så fel han har!

Ha en fin..
T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.