AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.317

Hur ser folk på BMW-ägare?

Sida 5 av 7
Nej, Forry jag lovar! Jag är faktiskt själv imponerad! :)

LePascha
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
OK, jag säjer inte mot en lady :-O

Min bil
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Lite saxat från DI,

Säger bara suck..........

---------------------------------------------
BMW sabbat varumärke
BMW är förknippat, åtminstone i Sverige, med "nya svenskar" i 20-årsaldern, icke arbetande men med hög cash flow, icke skattebetalare!
--------------------------------------------
En BMW
är det sista valet... utan att låta allt för fördomsfull, hur många BMW-köpare har _inte_ pizzeria, eller är säljare?

Däremot hörde jag någon som sa att BMW är en statusbil utanför Stockholmstrakten. Kan kanske stämma, även om det låter konstigt. Här är det snarare låg status i alla fall... hur många BMW ser man på Östermalm, i Djurholm eller Bromma? Det är inte många det =)
--------------------------------------------------------
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Men å andra sidan skulle ni aldrig få se mig i en minkpäls med en liten råtta till hund som ser ut som skit-på-snöret vilket man kan se på Öfre Östermalm ;)
BMW_MAN; Ja, lite så är det faktiskt. Jag föreslog en BMW eller MB till min far då han bytte bil förra året men det blev tvärstopp, "inte en chans, ser jag ut att komma från Rinkeby eller". Så tyvärr har statusen försvunnit här i 08.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Den försvunna statusen beträffande BMW gäller inte enbart i 08 området. Jag bor i en litet samhälle där de flesta BMW ägare inte är av svenskt ursprung, faktiskt har ett par stycken Pizzeria och en del inget jobb alls. När man möter dessa extrema BMW fans så tror man deras bilar är högerstyrda... De ser iaf ut att sitta på den sidan.. Och musiken de spelar kan jag omöjligt förestå texterna i... va det sedan är för modell verkar däremot inte spec viktigt... 316 som 750 går lika bra, bara det är BMW

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är jäkligt synd att dom ska ha så dålig fantasi dom där kebabarna. Varför just BMW ?? ALLA svennar vill ju inte ha Volvo...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vad är det här för larv? Stockholms finare områden är helt nerlusade med BMW. Visst, det finns folk som har "gamla" pengar som helst kör sunkg Saab 9000 -93 eftersom det i vissa kretsar är fult att ha fin bil. Men annars är BMW klart överrepresenterat på Ö-malm, Djursholm och i Danderyd, Lidingö m fl områden.

Själv valde jag att byta till Jaguar bl.a. för att "alla andra" i Stockholms övre medelklass har BMW. Att det sedan är en helt underbar bil var heller inte oviktigt.

Jag håller med k1zmo, man ska köra den bil som man själv vill ha och vara nöjd med det. Vi svenskar är så besatta av "vad ska folk säga???", våga strunta i det.

Don't dream it, drive it
*Hmm.. är det bara jag, men börjar inte tråden bli lite rasistisk*

Mina nysvenska grannar brukar iaf tycka att den är schysst, mer än man kan säga om de svenska grannarna, de hälsar knappt längre.

Spelar det någon roll var man kommer ifrån i världen för att platsa i ett visst bilmärke? Har inte nysvenskar också rätt att äga en BMW.. ser nästan lika många "Svennar" (med kepsen bakåt) som kör "högerstyrt". Det är f ö fler medelålders herrar med nordiskt utseende i olika större bilar som är "rumpnissar" bakom min kofångare än nysvenskar..

Håller också med k1mzo och tretretti om att många lägger allt för stor vikt vid vad andra tycker om en, ens hus eller bil.

Jag är nöjd med att jag kör BMW, jag skiter fullkomligt vad andra tycker om den eller mig för att jag kör den.

Förresten..

Highway Star: "dom där kebabarna" kanske också gillar BMW kvalité istället för att åka tråkig Volvo eller menar du att de skall köra Volvo eftersom de är nysvenskar?

Alla kanske inte vill ha en hundrafyrtiofyra som förstabil.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
T: väl talat!

Lägg ner det där med att det spelar roll var man är född. Här är vi bilentusiaster kort och gott.

F ö är det en märklig myt att "alla" med utländsk bakgrund kör BMW. Och om det vore sant skulle det spela någon roll? Det tyder ju i så fall bara på god smak när det gäller bilar!

Don't dream it, drive it
Tretretti: Tack för det.. Förresten, vad blev det för Jagga? Funderade lite på en innan jag köpte 530n..

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
En silverfärgad XJR -00 med 11 000 mil på mätaren och extra allt. Jag köpte den av en auktoriserad Jaguarhandlare i Trier i södra Tyskland. En tidigare ägare, tysk pedant.

Det är som att åka Chesterfieldsoffa med Formel 1-motor. 363 hästar och 525 Nm vridmoment sörjer för att den rör på sig.

Den har två nackdelar, svenska fartgränser och en rätt vidlyftig bränsleförbrukning. Tråkkör man går den på 1,4 blandad körning, gasar man drar den hur mycket som helst.

Inte lika "tight" kvalitetsmässigt och i chassit som min förra bil (330 Ci) men överraskande väl hopskruvad och med en bilkänsla som inte går att jämföra.
Just nu står den avställd (pga vinter) så jag har lite abstinens...

Apropå trådens ämne får man ett annat bemötande i trafiken som Jaguarägare än med BMW. Folk verkar utgå från att man är en gentleman även de gånger man kör som ett svin.

Don't dream it, drive it
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Jag tror så här:
Folk som inte är passionerade bilidioter som 99,9% av oss på detta forum märker inte så värst stor skillnad om de kör en Volvo, Toyota eller BMW. Följdaktligen begriper de inte att en bilentusiast köper en BMW för att de är underbara att köra, har bra kvalitet osv. De tror att man köper en BMW bara för att stila och visa hur förmögen man är eller nåt. Att köpa eller göra något bara för att imponera på omgivningen är ett beteende som inte är ok i jantesverige. Tragiskt beteende, men så är det...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
T: Nejdå de får köra vad de vill men de verkar vilja köra BMW framför allt annat, fråga mig inte varför. Verkar som någon tidigare sa int espela så stor roll vad det är för årsmodell eller modell bara det är en BMW. Därav utrycken rinkebysläde, kebabsläde osv... Jag ställde bara frågan varför det just är BMW de "ska" åka sen får väl du uppfatta det som rasistiskt om du vill det... Du klagade däremot aldrig över att jag nämnde ordet Svenne.... vilket jag gjorde med avsikt..

Kvalitetsdiskussioner finns ju i tidigare trådar. Jag är klart av den uppfattningen att BMW inte har signifikant bättre kvalitet än motsvarande bilar av annat märke, bortsett från vissa undantag.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Highway Star: "Nejdå de får köra vad de vill men de verkar vilja köra BMW framför allt annat, fråga mig inte varför."

Varför kör du själv BMW he he?

Invandrare från sydösteuropa och mellanöstern har helt enkelt bättre smak när det gäller bilar än majoriteten av alla "ursvenskar".

Detta stör "svensson" i sin "vanliga bil" för invandrare är just invandrare och därför måste de ha mindre pengar och tråkigare liv än "svensson", annars skattefifflar dom ju, det är ju självklart...?

Så tror jag många tänker, LÅNGT ifrån alla, men de som stör sig på invandrare som kör BMW gör det säkert. Men det är också samma människor som stör sig på BMW-ägare över lag.
Tragiska personer helt enkelt.

Så tror jag.

/Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
...kan man säga att det rör sig om Negativ Märkesfixering?

mvh.Fredrik
kilroy
Naturligtvis har det en viss betydelse var man kommer ifrån om man är invandrare. I många kulturer är det viktigt att man som person får "respekt" hos omgivningen och omgivningen inkluderar både infödda svenskar och invandrare.

Att äga en BMW visar att man åtminstone har uppnått en viss position och därmed är man berättigad till en viss respekt. Hos många människor med invandrarbakgrund är detta viktigt, infödda svenskar har av tradition inte riktigt samma synsätt.

Det är ju ingen slump att invandrartäta områden i t ex Malmö är nerlusade med BMW av olika modeller men det förekommer också rikligt med gamla nergångna Toyota, Ford och Volvo.

Det som skiljer bilentusiasten från många andra BMW-ägare är väl troligtvis att entusiasten sköter sin bil bättre i många fall. Tyvärr är det så att många fina BMW slutar sina dagar som nergångna, sönderstylade "streetracers"...

Det finns dock många undantag, jag känner några personer med invandrarbakgrund som lägger hela sin själ (och alla pengar) på sin BMW och håller den i absolut topptrim. Tyvärr är motsatsen vanligare...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
kilroy:
Tycker du sammanfattade det hela ganska bra där....

635 CSi:
Hmm ja varför egentligen :). har ganska omfattande kunskaper om märket nu och så känns det som jag får mest sportbil för pengarna i min M-roadster. Det är de två största anledningarna.
Alla får köra vad de vill.Om de är invandrare elle svenskar spelar ingen roll.Jag själv är invandrare och kör BMW är jag en dålig menniska för det? Sen kan jag säga att det påverkar var man kommer ifrån eftersom i mitt land uppskattar man bara tyska-bilar.Jag bilade till mitt hemland med min förra bil en T4 ingen brydde sig om T4-an(spelar ingen roll att bilen hade 200hk,17" och var sänkt )sen kommer granen med sin e46 316i (bara komfort paket och 15" fälgar)vauuuuuuuuuuuu vilka reaktioner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.