AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.320

Hur ser folk på BMW-ägare?

Sida 3 av 7
Bra på att spela? Så jäkla extremt är det ju inte att någon har en BMW... Kollade utanför fönstret och det står sju BMW på gatan, fem Volvo och lika många MB+massor av små japanka bilar. Så himla unikt är det inte att någon har en BMW, detta käns lite placebo omjag ska vara ärlig...
nocebo!

placeboeffekt [plase´bo]
Effekt som inte beror på de specifika inslagen i en behandling, t.ex. det verksamma ämnet i ett läkemedel, utan snarare på de positiva förväntningar den behandlade har. Ordet placebo är ett latinskt ord som betyder ”Jag skall behaga”.

Förväntningarna kan också vara negativa och man talar då om nocebo [nose´bo] och noceboeffekt. Ordet nocebo är ett latinskt ord som betyder ”Jag skall skada”.
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Jag tycker inte heller att bmw är nån "unik super duper bil" Men av de bilar jag har ägt/kört så ligger bmw riktigt bra till visst har man kört andra härliga bilar.. Men bmw har den kombinationen av allt det jag vill ha.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Avundsjuka går hand i hand med okunnighet, rädsla, snålhet osv. Folk är galna, jag ger mig fan på att de dörruppslag jag får på min parkering är pga. avundsjuka -man får dunka i rätt bra för att göra så djupa bulor (har provat själv på skroten). Dessa fega as som smyger och gör sånt. Folk är dumma, det leder till avundsjuka.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Ja jusst de där dörruppslagen man får det kan fan inte vara ngt annat än avundsjuka.. Har ochså testat med skrotbilar o det skall mkt till innan de kommer fram en bukla....
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag tror det spelar en viss roll var man bor, Alla våra grannar hälsar och ingen har slutat hälsa även fast det står 4st BMW´s på vår uppfart.
Detta beror förmodligen på att det finns 7 till på gatan av samma märke samt två Porschar och lite annat trevligt.

Dock märker man lite skillnad på folk, En av killarna som kör Porsche kom direkt fram när M-roadstern kommit hem och ville titta och berömma medans han som kör Volvo 240 som han ägt sen ny var lite mer tillbakadragen.

Så vad man bor i för område spelar nog en viss roll.

Jabbal, om jag inte minns fel så bor/bodde du och jag inte mer än ett långt stenkast ifrån varandra:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Kanske är fördel att ha garaget en bit bort från huset trots allt.. grannarna dömer inte ut en om man har fel bilmärke :-)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
T:
Sant så sant, fast jag tycker om att ha de jag håller kärt nära mig:))

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Har följt tråden med intresse. Och det verkar spela rätt stor roll var i landet man bor. Jag bor i Marks kommun och som jag vet har varit Sveriges BMW-tätaste kommun, och kanske är det fortfarande.

Här är det väldigt många BMW överallt, bara utanför jobbet spänner räckvidden från 3,0 sjuttiotal till helt nya 3-5 serier samt diverse sjuor, M5 mm... Har för all del råkat ut för vissa glirningar, dock aldrig från motorintresserade människor. Däremot från personer som i regel kör helt ny Volvo V70 á 400000:- Vad väger din bil, är det v12a!!! Den MÅSTE dra minst 3,5 L/mil osv. Ler i mjugg när jag vet att för en deciliter mer per mil färdas i högre klass än dessa i min gamla sjua UTAN en värdeminskning på ca 50000:- per år, det blir mycket bensin det!

Å andra sidan finns Von Braun Sports cars här och det kryllar av Ferraris, Maseratis samt en del Lambourghini, Weismann och Pagani mm. Så intresset eller misstycket hos den lokala befolkningen angående BMW ligger på en nivå där BMW anses som vilken bil som helst...

"Ska det va, så ska det va rejält!"
Tycker det är rätt intressant att alla som kör volvo V70 a´400k alltid utpekas som rätt korkade och gärna skulle velat haft den där fina lyxbilen (ofta 7-serien från tidigt 90-tal alt sent 80-tal) om dom bara vetat att den faktiskt inte kostade sisådär runt miljonen längre...

kan ju också faktiskt vara så enkelt att dom anser sig färdas bättre i sin nya V70...
Vi bor i en av Sveriges tre rikaste kommuner! Så det är inget ovanligt med fina/dyra bilar här.

Men nåt sticker i ögonen på folk!
"Vem tror han att han är?" - tänker de så?
Vantage
Har fått kommentarer som " Pizza bud " - " Fallaffel kärra " - " Krösus " mm.
Sen så ska alla "Testa" att dra vid alla rödljus.
Eller så måste man testa att köra om en Beemer och då gasas det som faaan...hehehehe....
En BMW inger fart/Prestanda etc så är det bara och alla "Yngre" bara sucktar.
Inte så konstigt egentligen då dessa personer inte har RÅD att äga en vanlig 325:a.
Var in och skulle byta bort min 325:a och disskusionen kring vad försäkringen låg på min 325:a visade att en man i mellan sverige född 1980 skulle betala 18 700:- / År Helföräkrat..... Huga !!!
Jag pröjsar 6200:-/ År Helförsäkrat och detta är f..n hutlöst tycker jag..

Vantage
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jag bor i ett lite samhälle. I dom närmsta kvarteren bor det allt från äldre till unga, barnfamiljer och så vidare. Vi har har alltid haft 4 bilar eller fler hemma eftersom vi är 4 som har körkort och åker till olika ställen. Men sen vi fick upp ögonen för BMW har vi ju snabbt bytt upp oss så att säga. (För det är så vi känner, BMW uppfyller alla krav för oss, precis som Tobbelito säger)
Så nu har vi sammanlagt 6 BMW varav 2 vinter bilar.
Sen den dagen vi tog hem den första blev grannarna otrevliga. Det är lustigt. Dom ilsknaste grannarna kör hör och häpna en Volvo S80 typ T5 eller vad den största heter. Ni kanske har rätt om volvo ägare till 3-400 tusen kr bilar egentligen vill ha bmw ;-)

Så det kanske är mångas önskedröm, men dom köper en sketen volvo, för dom hoppas det ska vara mer ekonomiskt? Vad vet jag.

Men jag hoppas ni alla är stolta BMW ägare, det är jag, även om man måste parkera längstbort och ha otrevliga grannar. Det är värt det! Underbara bilar.
Jag har så svårt att acceptera att allt detta utspelar sig i Stockholmstrakten där BMW är så extremt vanliga bilar, när man läser det ni skriver låter det som att det är unika prestigevagnar som det finns väldigt få av...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Precis nu är BMW en dussinbil annat va det 81 när jag va i princip ensam "på stan" i 2002an,som ungdom då!!
Blev riktigt tråkigt att nästan aldrig få nåt motstånd vid rödljusen,räckte att vappa lite med webrarna så blev dom flesta förnedrade:)

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jo BMW är en dussin bil. Så för mig är det konstigt. Jag bor iofs inte i Stockholm.
Jag bor i ett litet ställe utanför Jönköping Här bor ca 6000 pers. Och inte ens här är BMW en ovanlig företeelse.
Men just dom närmsta säg 8-9 grannarna kör inte BMW. Och det är alla dom som slutat heja. Är det inte konstigt.

För mig så har jag BMW för det är underbara bilar och dom är vackra att se på.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Håller med Jabbal, jag menar vi pratar ju inte om något unikt märke med ett fåtal extrema modeller utan snarare ett dussin fabrikat som ligger i en prisklass något över en vanlig volvo.
Synen på bmw-ägare tror jag mest sitter i det egna huvudet...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag har aldrig upplevt några negativa reaktioner från grannar eller vänner sedan jag skaffade BMW. vi hejar på varann lika fint nu som då jag körde Volvo.

Däremot tycker jag mej se att dom som kör BMW "finns 4 st på parkeringen" aldrig hejar eller kommer fram o byter några ord när jag står o putsar på bilen eller mekar, vilket andra bilägare oftast gör.

Min bil
Länk
Jaha, Forry, så det finns alla sorter!

Det är ju bara avundsjuka, för det var en väldans tjusig bil du har ! Och det ser även ut som du är fotograf! Proffsig bild!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tackar, ja jag är "skyldig" på båda punkterna:-)
(Bil o Foto)
:-)

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.