|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Vart skulle man vända sig för att beställa en transponder? Ta er en titt: Länk |
|
|
manowar: Länk Min ex: Länk |
|
|
Lägesrapport från mig är att ungefär knappt hälften av passagerna registreras... Funkar "sådär" alltså. Vet inte om jag måste förlänga kepan, kan nog inte vinkla mer. Då ser man ju knappt skylten bakifrån.. |
|
|
Jag höll på o få böter för tullkepan! Två ggr samma dag! Blev stannad för fortkörning då var de inte glada över kepan kan jag säga! Men de bötfällde mig inte då jag sa att jag skulle ta bort den...Det dom sa var fel med den var att den skulle "strimla" fotgängare om jag körde på dom. Senare på kvällen när jag parkerade vid en restaurang kom en patrull rullandes på parkeringen och stannade vid mig. Ut kom en ilsken polis som var skit sur för min tullkepa! Men sen fick dom ett larm att åka på så jag klarade mig den gången också! Men jag fråga han va han skulle bötfälla mig för angående tullkepan men det visste han inte! |
|
|
Hehe... Jag ska komma ihåg den frågan! Jag har varit bra nära två gånger också. Första gången var det razzia i kollektivkörfältet vid Rinkebykorset om man kommer från Kista. Lyckligtvis åkte jag inte i bussfilen men det var inte kul att sitta fast i kön medans 10 poliser står vid sidan om bilen... Första dagen med kepa var det också. Andra gången var det nykterhets- och bälteskontroll vid Brandstationen på Malmskillnadsgatan. "Tyvärr" blev den sista lediga polisen upptagen av bilen framför så jag slank lite fint förbi den gången också. Jag brukar sällan se poliser på gatorna, speciellt i city. Men men... det gör ju det hela lite mer spännande. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tjenis ! Jag har begärt ut mina kort på en passage genom tullen på skansbron och sedan räknat ut under vilken vinkel kameran fotar. Framskylten fotades med 36 graders vinkel. Bakskylten fotades med 33 graders vinkel. Jag roade mig även med att räkna ut hur mycket av skylten som skulle skymmas om skylten sitter med 90 graders vinkel mot "marken" och kepan 90 grader mot skylten. Jag räknade med en keps som är lika lång flärp på som nummerplåten är hög och att den sitter precis i ovankant på de reflexiva på skylten. Vid 33 graders fotovinkel skyms 65% av skylten Vid 36 graders fotovinkel skyms 73% av skylten Kan de inte vara så att ni som haft keps på och blivit debiterade har haft siffror och nummer som även fast ca hälften av skylten är skymd kan bestämmas entydigt ? Har ni begärt ut foton ? Jag tror att kamerorna är kännsliga i IR området. Undrar om de skulle funka med en rad kraftiga IR dioder runt skyllten, så att man "bottnar" sensorn i kameran ? // Anders |
|
|
Hört på Radio Malmöhus (citat från deras hemsida): "Trängselskatt för skrotad bil i Klågerup En skrotad bil i Klågerup utanför Malmö utan hjul och helt tömd ska enligt Vägverket ha varit i Stockholm den 10 januari i år och passerat tullarna för trängselskatt. Kjell Svensson, ägare till Biltekno i Klågerup, fick för en tid sedan ett inbetalningskort på 80 kronor i trängselavgift. – För att det inte ska bli mer har betalat in pengarna. Annars går det till inkasso. Då lägger de på ytterligare en avgift på 500 kronor, säger Kjell Svensson. Han har pratat med Vägverket som lovat att betala tillbaka pengarna men han fick ingen förklaring till hur hans skotade bil kan ha registrerats i en biltull i Stockholm. – Det skall inte få hända. Det skall kollas rigoröst. Jag fick ett skrotningsbesked från Vägverket förra året och nu fick jag ett inbetalningskort i år. Det borde de sett själva i sina datorer, tycker Kjell Svensson." |
|
| Att ni orkar hålla på för att spara några tior. | |
|
tior? För mig 900 * 7 = 6.300:- Ge mig gärna dom pengarna så tar jag bort kepsen. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
För mig handlar det inte om pengar, det är en princip sak! Och så är det väl självklart att jag hellre sparar dom är "tiorna" än att ge dom till staten! :) |
|
|
Självklart handlar det inte bara om pengar men jag har dragit mina åsikter så många gånger att jag ville bara lägga ett argument på tax åsikt. Men med tanke på hans val av nick så är det kanske inte konstigt att han har den åsikten ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
e34: Kör du över en gångare är nog tullkepan det minsta dom behöver oroa sig för. Poliserna är förmodligen så djävla sura över att inte kunna bötfälla er att dom gärna hittar på vad som helst. Bara att kolla lagtexten helt omöjligt att bötfälla tullkepan med nuvarande lagar och det vet dom. |
|
|
Vad som stör mig otroligt är som sagt att aftonbladet spelar med i det positiva snacket. Det var tydligen väldigt spännande att skriva att trafiken minskade med "hela 25%" i början. Varför skriver man inte att första dagen i februari ökade med 33% (första onsdagen i februari mot första onsdagen i januari). Inte så relevant kanske? Nä, tycker inte jag heller men frågan är varför Aftonbladet ansåg det så viktigt när man skrev det i början av januari... |
|
|
Jaha. Då blev man stoppad av polisen då.. Var på väg ner till centrum för att käka lunch, i rondellen ser jag en polisbil i "mötande" riktning. När han väljer att ta ett helt varv började jag ana... Han hänger på hela vägen ner till parkeringsgaraget. Har en bil imellan hela vägen och jag försöker även "smita iväg" när luckan blir större och bilen bakom stannar för gående (jag struntade inte i detta utan hann utan fara för gående). Nåväl, han hänger på hela vägen in i garaget och just när jag smäller igen dörren så säger han: -Tjena. *Hej, säger jag. - Du vet att du måste ha skylt i fram? *Ja då, har tappat den. Har den nya i bilen. -Och bak har du en spoiler, säger han o flinar. *Ja, precis. Efter lite småsnack och kontroll av körkort och reg.nr så ber han mig sätta på skylt fram och använda bilbälte. Han noterade att jag saknade då han såg mig i rondellen. :) Han var med andra ord rätt schysst och han nämde inte ens nåt om biltullar. Enda var som sagt om spoilern och ett stort flin.. |
|
| Med spoiler menar han då tullkepan? | |
|
Anders: Har du skylten "synlig" i främre rutan eller i hanskfacket? :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Aftonbladet är bara ett gäng obskyra bohemer med tvivelaktigt miljöpatos utan någon som helst förankring i verkligheten... Denna tål att ses igen:) Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Med spoiler menade han tullkepan.. Har ingen synlig skylt fram öht.. Om jag var otydlig så sa han "spoiler" och förstod så klart vad det var frågan om. :) |
|
|
Heltsonika, Störtskönt clip där !! :) |
|
|
Har för mig att jag läst nånstans att men inte nödvändigtvis behöver ha skyltarna på den avsedda platsen. Att polisen godkänner att man har dom i fram resp. bakfönstren. Kan det vara så? Och i så fall, fångar kamerarna skyltarna då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.