AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.146

Civil olydnad - bästa sättet mot biltullarna

Sida 1 av 9
Skulle vilja ha en sammanfattningstråd för hur man skall göra det så jobbigt som möjligt för Vägverket och svikarna i stadshuset. Jag har sett följande bra idéer:

* Beställ en transponder, låt den ligga hemma, det blir larm i systemet eftersom regnumret skall ha en transponder. VV skickar meddelanden om att den inte fungerar, till slut skickar de en ny, den låter du också ligga hemma.

* Överklaga passager till Skattemyndigheten. Ha ett färdigskrivet brev, åtminstone en fullskriven A4 så att de måste läsa igenom hela och försöka förstå vad man vill. Skicka och bestrid åtminstone 5 passager i månaden. Gör att byråkraterna anställda med arbetsmarknadsstöd får jobba hårt. Kostar ju bara 25kr i månaden, i princip en passage.

* Stealthalternativ, t.ex. vägra tvätta skylt, spray, keps, nedfällbar fläbb.

Fyll på med fler goda exempel och eventuella förfiningar till ovanstående.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Enligt vad som sades på radio för en stund sedan, så var det inget lagkrav på att regskylten skulle synas uppåt, bara rakt fram och bakifrån vilket någon tog fasta på ut skulle producera en liten spoiler som hindrade att hela regskylten syntes i 45graders vinkel uppåt :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Använd din energi till nåt vettigt istället, visst du jävlas lite, men det verkar i sammanhanget ganska onödigt. Det är ju ett försök.

Jag tillhör tydligen de få som tycker att det skall bli intressant med en utvärdering av detta försök, får det verkligen de effekter som man vill??

Om försöket bevisligen leder till en förbättrad framkomlighet, bättre miljö osv ser jag inget fel i att införa detta "på riktigt".

Om man inte kan påvisa nån skillnad, skall det naturligtvis skrotas.

Att man har gjort det jävligt krångligt med betalningen, är en annan fråga av mer teknisk natur, som inte har något med syftet med försöket att göra.

De flesta i min närhet som jag diskuterat detta med, rycker i stort sett på axlarna, åt avgifterna, de tycks vara för lågt satta för att det skall få nån tänkt effekt.

Däremot är ju alla förbannade på betalsättet, som tycks vara överdrivet krångligt och ogenomtänkt.

Mats
BMW CS #5847
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Håller fullständigt med "t80196" även om jag själv inte pendlar in till centrum. Däremot så får jag säga att 20 kr*2, 5 dagar /v gör att avgiften kan kosta 800-900 kr/mån. Det är en påtaglig kostand för många!!

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Jag har beställt en.

Har även anmält autogiro men lämnar transpondern hemma.

Snöbollskrig med skyltarna borde också hjälpa.

P.s
Trodde tråden var för tips om hur man jävlas, om man nu vill det. Inte vilken åsikt man har om tullarna i sig, det finns redan en tråd om det ! Vore tacksam om jag slapp läsa det HÄR eftersom tråden inte var menad för personliga politiska åsikter.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tjejen har även varit ute och provat snöspray blandat med riktig snö, funkar tydligen klockrent! :)
Jag ser det nästan som en skyldighet, för varje medborgare med möjligheten att tänka själv, att sabotera så mycket som möjligt för detta idiotiska "försök", och andra "försök" att inskränka oss individer till ett 1984-samhälle där Storebror ser allt...

Lider med alla stockholmare som utsätts för detta förtryck, och med alla skattebetalare som får bekosta skiten :(

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Håller på ett sätt med t80196 - tanken bakom allting är egentligen god, och det är ju ett utvärderingsförsök så jag tycker man bör hejda sig ett tag innan man börjar jävlas.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Varför hejda sig? Det gjorde ju inte den minoritet som bestämde att detta skulle införas mot de flestas vilja.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det behövs ju ingen gerillaverksamhet för att stoppa biltullarna.

Mycket enklare än så.

Rösta bort Sossar, MP och kommunister i nästa val bara.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och så blev det iaf en tråd om åsikter... Någon som missat den 40 sidor långa tråden sen tidigare eller ??
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Sorry Anders, men du måste förså att man inte kan hålla ett inlägg om "hur man skall jävlas med biltullarna" UTAN att få åsikter om din inställning till det hela! :)

/Bo-Erik
Länk
Anders S - Tyvärr är det nog ofrånkomligt att en sån här tråd drar iväg då det är ett kontroversiellt ämne. Tycker man likagärna kan diskutera detta i den stora tråden, då det som sagt ändå kommer att bli två snarlika trådar till slut. :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Trodde man kunde hålla sig till den stora tråden angående åsikter... Men tydligen inte. Den här tråden kan lika gärna låsas eftersom den inte tillför något nytt. Synd eftersom det hade varit bra att samla alla tips på ett ställe.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hade tänkt bygga en egen tullkepa men har nu beställt en! Visste inte att det fanns o köpa :)

Ska bli kul o se om d funkar :)
Jag återgår till trådens ämne: civil olydnad.

Man kan ju alltid göra som det gjordes precis innan kamerorna skulle sättas igång: försöka elda upp sk*ten...
Betänk dock att även om skylten är läslig framifrån med "tullkeps" kan länsman ändock ställa till problem för dig då det är synnerligen otilåtet att ha en utstickande plåtbit riktad mot ev. fotgängare m.fl. som kan tänkas bli påkörda ( och strimlade av plåtbiten) ...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Den är i plast som jag förstått det. Det skulle vara SPB som skulle ha något o invända mot att den sticker ut då.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ursäkta en okunnig, men hur ska identifieringen gå till? Såvitt jag förstår måste alla fordon som inte har transponder fotograferas och identifieras manuellt. Med tanke på det stora antal bilar som inte har transponder måste detta bli en ganska stor arbetsuppgift. Hur blir det sen i mörker, nedsatt sikt på grund av dimma eller regn, tät trafik m m? Nu på vintern kör många med smutsiga bilar och därmed svårläst registreringsskylt. Jag skulle kunna tänka mig att det blir problem (utan civil olydnad).
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jörgen: Detta sker automatiskt. Man har betalat IBM 1,9miljarder för ett system som läser regnummret automatiskt. Klarar hyffsat skitiga skyltar gör det också, men vid problem så hanteras det manuellt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.