|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
En liten fundering.... Undrar om det är förbjudet att montera registreringsskylten upp-och-ned? Misstänker att Stasi-kamerorna får svårt att automatiskt identifiera skylten, som dock givetvis kan tydas i den manuella granskningen. Ett sätt att kasta lite grus i maskineriet, förhoppningsvis utan att direkt bryta mot några lagar.... /// Gunnar E. |
|
|
Jag har egentillverkade "tullkepsar" och hittills har de fungerat felfritt. jag har lurat staten på 55:- och det känns otroligt bra! fånigt men faktiskt så känns det som att man lurat staten på 5500:- Bor i stan och jobbar söder om stan så en normal dag skulle kosta mig 35:-. För mig handlare det inte bara om pengarna utan även om att det här är ett ruttet påfund som drivits igenom av prestige och ingen hänsyn till kostnader. Dessutom är betalningsvillkoren horribla om man nu inte skaffar en transponder. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Jag och polaren har exakt likadana bilar (till utseendet) Undrar vad som händer om man har två olika skyltar, men båda går till bilar med "rätt" märke, modell och färg.. Vem blir debiterad skatt då? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| Amullo - Hur menar du? Skatten debiteras den som står som ägare på regnumret, systemet skiter i om det är en Chevrolet Tahoe -06 eller en Fiat 127 -77. | |
|
Amullo, jag är ganska säker på att du har dryga böter att vänta för falsksyltning, om det upptäcks att du har olika regnummer fram och bak.... Har förresten någon gång hört en skröna med osäker sanningshalt, där två likadana BMW, med registreringsnummer 'intill varandra' levererats till sina ägare med ena skylten förväxlad - och inhen upptäckte det förrän dom råkade parkera bredvid varandra! Anders N., det spelar visst roll om skylten sitter på 'rätt' bil. Systemet för vägtullar är så avancerat, att man läser av bilens form med laser, och jämför med en databas över olika bilmodeller. Stämmer det inte, går bilden till manuell granskning och utredning. Länk /// Gunnar E. |
|
| Gunnar E - Tack för korrigeringen. :) | |
|
Kan man köpa sig sånna däringa tullkepor ? Eller blir de till att tilverka en själv. |
|
|
Styrman1 Hur bred (djup) ska kepsen vara för att skymma ordentligt? Mvh Danne |
|
|
Tullkepa beställd. Införs försöket beställer jag den finare skylttvätten. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tullkepan är monterad, imorgon bitti vet jag resultatet... Ska bli intressant att se om den fungerar, känns som att den inte täcker av så himla mycket men det kanske är tillräckligt. Äh, vi får se imorgon som sagt.. |
|
|
Anders S: jag har också monterat tullkepan idag, tog en sväng förbi tullarna...hoppas det funkar! Hur blev din montering? Min blev bra bak men fram så är ju skylten böjd till skillnad från tullkepan :) så det blev inte såå bra fram ..men det verkar skymma reg.nr iaf...! Som sagt, får se imorn! |
|
|
Jag har inte monterat min fram än, däremot bak. Och jag har INTE blivit registrerad. Såg i den andra tråden att det inte funkade för dig. Jag monterade en liten gummilist bakom både keps och skylt för att på så vis vinkla ner allt lite grann (skylten pekar ju lite uppåt från början). Jag vet inte men den funkade iaf i bak. Nån som vet hur tekniken fungerar när det gäller kamerornas placering gentemot filerna i vägen. Eftersom det sitter en kamera vid varje fil, krävs det att man kör "rätt" så att säga? |
|
|
De där slog mig också, på tvåfiliga in/ut farter kanske de räcker med att göra ett långsamt filbyte under stationen :) // Anders |
|
|
Anders. Du kanske har en idé där. Antingen hamnar man mellan bilderna.. Eller också blir man dubbeldebiterad. I detta land är det f*n bäst osvuret. Hur blev det för Er som testat tullkepan nu´rå? Berätta gärna i denna tråd eller länka till den tråd som ni skriver i. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| Fattar inte, gillar alla här att stå i kö? Sen är det ju alla dessa taffliga fuskförsök som gör systemet så dyrt. | |
|
Amullo, Det vore intressant som sagt, att se hur det blir när man kör dubbelfiligt eller kanske snett över området. Angående kepan så satte jag på den bak igår, ingen skylt alls fram. Ingen debitering idag. Så visst funkar den. :) |
|
|
Den andra tråden: Länk Anders S: Det där med att skylten lutar tror jag avgör saken med tullkepan...Jag får testa senare :) Det där med att byta fil långsamt, menar ni att man ska ligga så att skyltarna är på strecken mellan filerna under tullarna...? Nån som testat? :) |
|
|
tax, Så du menar att det inte hade kostat 4 miljarder för 7-månadersprojektet om folk inte använde tullkeps eller snö på skyltarna? Sen har du iof rätt angående rätt angående dessa köer, kan ju på sätt o vis vara skönt att bli av med alla sossar och vänsterpartister som inte har råd att åka bil längre. Mer motorväg åt oss andra.. |
|
|
Jag är inte så sur över avgiften egentligen men sättet dom kom till på är ju helt förkastligt, och sättet det hela är utformat är ju helt absurt ! Men visst, i slutändan blir de trevligare för dom som vill/kan betala och sämre för dom som nu blir tvungna att åka med SL ! // Anders |
|
|
Hade folk varit HELT ärliga så hade systemet naturligtvis inte kostat just nåt, skulle ju bara behövas en mekanism för att ta emot pengarna som folk frivilligt betalade in. Men nu måste man försöka täppa till varje fuskmöjlighet, ha en massa extra folk hos kronofogden och folk som manuellt läser skyltarna osv. Kan fatta om några förändringsrädda människor som inte värderar sin tid till nåt tycker det är fel att betala några tior för att slippa köa, men det verkar ju vara många fler. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.