AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.302

Civil olydnad - bästa sättet mot biltullarna

Sida 2 av 9
Skönt o höra att ens skattepengar går till ett väl fungerande system iaf :)
Ännu bättre är det att hela landet är med och betalar för något som använd i en stad i hela landet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
wendtan: Det bästa är väl ändå att intäckterna från tullarna bara går till Stockholm? ;) Svenskarna får alltså betala för att kunna betala för att åka till Stockholm. (Som tjänar pengar på att alla betalade för att få betala för nöjet) Lysande!

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Hehe, de visste jag inte. Jag är dock inte särskilt förvånad.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tack för upplysningen. Det ska bli intressant och se om det fungerar i praktiken. Det är inga småsummor som investerats i detta försök.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Dredd, pengarna från tullarna hamnar i statens skattkista, en uttagen skatt får ej specifieras för något ändamål. Alltså pengarna kan hamna vart som helst.

mvh
Erik

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Erik G: Det stämmer inte. Dom pengarna tillförs Stockholm i form av flera bussar, infartsparkeringar mm.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Utklippt från www.stockholmsforsoket.se:

Hur ska intäkterna användas?
Den del av intäkterna som överstiger första årets avskrivningskostnader för statens investeringar för försöket, ska betalas till länet i form av ytterligare satsningar på kollektivtrafiken. Intäkterna ska inte innebära att Stockholm får någon minskning i övriga statsanslag för infrastruktur.

-------------------

Jag vet inte hur lång avskrivningstid man har på ett sånt här system, men det lär ju inte vara under 10år. Det kommer att trilla in en hel del pengar till Stockholm med andra ord.

///Jesper
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jo, STHLM kanske får mer pengar, men en skatt får ej specifieras för något ändamål.

mvh
Erik

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Får man som svensk framföra en lånad utlandsregistrerad bil i Sverige?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan de inte stället använda systemet sedan som ett hjälpmedel till polisen. Så de kan samköra registrerade stulna bilar i systemet och se till att bilen stoppas om den dyker upp.
Det tycker jag vore en bättre användning av systemet. :-)

/Hammar
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Erik G: Dom pengarna som överskrider avskrivningskostnaderna är öronmärkta för Stockholm. Jag vet ingenting om hurvida man får specificera vad skattepengar som tas in ska användas till, men så fungerar det i detta fallet.

///Jesper
Använd pengarana för att införa gratis kollektivtarfik! Då kan vi snacka... Först då tror jag på att det så kallade "försöket" är till för att förbättra närmiljön för dom boende i staden snarare än för att roffa åt sig fickorna fulla på sedvanligt maner.

Fösök = BS Inte kommer dom att montera ner klabbet efter "försöks" tidens slut. Det fattar väl varje vettig människa med lite ekonomiskt bonnförstånd. Här skall det mjölkas gott folk, för person är herrgårdsbonde av folkhemmet. ;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om man nu ska straffa bort bilisterna från vägarna, varför höjer man inte den redan skyhöga skatten som är på bensin och bil? Varför krävs det biltullar med teknik och arbetskraft för 4 miljarder? Finns det nån logik i det?
k1mzo,

Tidsfråga var det, ja. Redan imorse var det någon som tände eld på elektronikstationen från vilken projektet styrs :D

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Kalle Hansen:

Fel det försäket till sabatoge gjordes redan på måndag kväll
IQ
361
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Så här:
Länk

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Två nersnöade regskyltar ska man väl kunna prestera denna årstid...

Keep Your Distance!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Den enda som blir fet är IBM som har lurat skiten fullständigt ur svenska skattebetalare.

I England finns utrustning för att fotografera bilar, plocka ut reg nummer och generera böteslapp. Systemet beståri princip av kamera, enkel dator och lite bildbehanlingsstöd och kostar väl runt 100.000 kr. Den har kapacitet långt över vad stockholmssystemt har, det klarar ju tex motorvägarna vid London.

SÅ IBMs överpris är väl ca 1000000000% för det kostar inte 1.9 milliarder utan runt 100 tusen för ett sådant här system.

Vi är bara sååååååååååå blåsta av IBM.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Kul att mitt första inlägg i år blir i denna tråd, not:( men smutsiga skyltar verkar fungera... har åkt in och ut från allra första dan och enligt denna: Länk "inga passager registrerade för det här fordonet. Inga skattebeslut föreligger"

Min ex: Länk
Hur smutsiga var de? Vad jag har hört ska kamerorna kunna tyda ganska rejält smutsiga skyltar.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.