AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.443

Kompressor i E30 ix

Sida 1 av 2
BM
21
BMW325ixk
325ixk sedan -87
Har planer på att montera in en centrifugalkompressor typ paxton, procharger m.m i min 325ix. Har inte tänkt att kompsänka något (org 8.8: 1) och alltså inte ladda så mycket heller 0.4-0.5 bar och köra utan intercooler. Fördelen som jag ser det är att det är lätt att plocka bort till besiktning.. Det borde ju ge kanske 70påsar till iallafall, kanske även en vassare kam åxå.....

Har någon gjort nått liknande och hur har det gått??

Vad behövs ändras på sprutet/tändningen??

Letar efter en lämplig kompressor till detta ändamål, vem säljer dessa???

Mvh. Niko
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Varför köra utan intercooler??

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
BM
21
BMW325ixk
325ixk sedan -87
lågt laddtryck= inte så stort behov av intercooler.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Intercooler under 0.5 bar ger ingen extra effekt.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Isåfall skulle jag vilja påstå att trimchip o luftfilter inte heller ger något...
0,5 bar säger ju inte så mycket som temperaturen. Antagligen klarar man sig utan vid 0,5 bar, men kompressorn är ju så dyr så varför inte ta hela klivet och kunna ladda lite mer när ic är relativt billigt.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Jonhny: Modifiering av front och ny mappning ca 30.000:-

Övrigt:
Med en IC kan man uppnå tre saker:

1) Möjlighet att sänka bar-trycket med bibehållen effekt (sliter mindre.

2) Möjlighet att höja bar-trycket för att öka effekten.

3) Få bättre effekt av ett taskigt system utan att ändra bar-trycket. (sänka intempen)

sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
IC ingår självklart i priset då...
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
OK!

Men om du skulle ändra dig så har jag en GIK intercooler liggandes, som du kan få köpa.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Satsa på en "riktig" kompressor om du ändå ska göra dej besväret. Autorotor tex. Alltså en avancerad skruvkompressor. Högre verkningsgrad. Litet format. Dyrare...

Kolla på:
www.enem.se
om du inte redan gjort det.

Kiip Spiiding!
SE
37
SEpe
320-88, 323-84, 528-84
Vem betalar 30000:- kr för att modifiera fronten så att man kan montera IC???? enkel ekvation 1000kr per timma= 30h alltså..... OK mapning och intercooler ingår oxo... hör av det jag monterar IC:n för 10000:-

:)
Jo
744
Jonhny
745 -85
Ska det vara sånt här amerikanskt "bolt-on" så är det säkert jobbigt att avvika från original-kitet. Annars trodde jag att man mappar om bilen oavsett om man kör med eller utan ic...
Kan man inte göra själv eller få gjort billigt/gratis så kan det bli tufft att köra kompressor.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
SEpe: Vi kör en enkel ekvation till då:

Front material och lack ca 7000:-
IC material ca 10000:-
Ny mappning ca 3000:-
Summa: ca 20.000:-
Lägg där till arbete på ca 10.000:- så får du ca 30.000:-

Dra bort inköpskostnader, vinstskatt och moms så har du kanske kvar ca 10.000, det ska betala tre dagars arbete och utvecklingskostnader. I min värld så skulle jag börja fundera på ett nytt jobb med så liten lönsamhet...

Sen säger jag inte att man inte kan montera en IC för mindre utan utgår bara från vad man får betala om man går till erfaren firma.

Jag tackar för ditt erbjudande att montera en IC för 10.000:- men det är för sent.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Tror inte vi är på samma nivå här. Sätter man i kompressor i en gammal 325 så kan man nog tryck i ic'n också...
Ska det vara seriöst och gjort på en trimfirma så kostar det mer än en fräsch m3a.
E30Mpower
Kan bara säga vad jag får betala och det är 45-50.000:- då är det med kompressor, ic, nya spridare, mappning och arbete. Sedan förutom detta så byter jag till smidda kolvar så det blir en liten summa till! Då har jag lämnat bort min på en seriös firma!
Hoppas vi ses på vägarna!
/F
Jo
744
Jonhny
745 -85
E30Mpower:
Vad räknar du med för totalkostnad med överladdning och kolvar o koppling osv ? Turn-key så att säga ? Och hur mycket pulver ?
BM
21
BMW325ixk
325ixk sedan -87
Vill ha en centifugalkompressor på grund av att den är såpass liten = mindre jobb med att skapa plats.

Ska köra utan IC eftersom det inte har nån större betydelse vid 0.5bar som jag tänkt ladda.

Ska inte ladda så mycket eftersom jag inte har nån större lust att riva ur motorn, och för att inte riskera att köra sönder 4hjulsdriften lika lätt.

Ska även göra allt jobb själv (förutom att mappa sprutet) Så några 50.000kr har jag inte tänkt mig att lägga ner.

Vart får man tag på dessa kompressorer?? paxton procharger T.ex

Nån som råkar ha en beggad på hyllan??
E30Mpower
Paxton kan du få tag på hos esstuning.
Jonhny: Jag räknar med att få en totalkostand på ca 65-70.000:- Vill inte gissa på hur många hk jag kommer få, eftersom det blir så mycket snack då, vill ha det på papper innan jag säger något. Men räkna med att den kommer att gå utav bara f*n det vill säga om jag får fäste!
/F
SE
37
SEpe
320-88, 323-84, 528-84
Jag tycker ändå att det låter lite mycket med 30000:-. Ok då har jag inte koll på mapningen och intercoolerns kostnad men det arbetet som det inebär att montera en ic kräver ju inte så mycket material. Eller?? och lackering?? Vad är det som du har lakerat?? Frontplåt och innuti motorutrymmet?? Det klarar vilken utbildad mekaniker som helst att lakera om du inte ska ha utställningsfinisch! men det beror ju på.. ska man börja flytta på vattenkylaren och ackondensor så tar ju det lite mer tid....
Jo
744
Jonhny
745 -85
Eftersom han ska göra jobbet själv så spelar det ju ingen större roll vad det kostar att får fronten modifierad. Behövs det så fixar han nog det själv.

65-70k låter ganska vettigt. Då kan du nog få bra med krut i pumpen. Skönt att du inte sa några effektsiffror, sånt brukar urarta =)
Frågan är om du vill ha fäste ? Det är ju då saker o ting börjar gå sönder.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
SEPe: Om det var en fråga till mig så: För att få plats med en IC i t.ex. E39 så måste du byta till M5 Front om du inte redan har det, detta kostar pengar och jag låter gärna ”min” utbildade mekaniker fixa det men målningen vill jag nog att en lackfackman utför. Var person gör det han/hon är bra på...

Den här ”tråden” börjar spåra ut lite nu men jag vill ändå avsluta med följande:

Du får inte glömma bort att om du lämnar ett jobb till en fackman så betalar du också för den personens erfarenhet. Jag är själv ingen bilmekaniker utan köper min kunskap hos folk som kan bilar, vilket innebär att jag får betala därefter.

Om vi nu är ute efter att byta tjänster du och jag? så kan jag erbjuda mig att klippa ditt hår för 10:- då garanterar jag förståss inte en godkänd frisyr (Ps jag är ingen frisör). Om du inte tycker erbjudandet låter lockande så rekommenderar jag dig att gå till din vanliga frisör och betala mellan 200-500:- så blir frisyren som du vill. Du förstår säkert mitt resonemang...

SEPe, så här efteråt så funderar jag på om det inte hade varit billigare att sätta ditt en hårtork som blåser kalluft. ;D

Jag förslår att vi enas om att vi inte kan enas om detta, utan vi fortsätter att hjälpa varandra i andra ämnen i detta forum...
E30Mpower
Jonhny: Jag har best, slicks som jag ska använda på tullinge! som jag hoppas få fäste med!:) Bara så ni vet (ni som inte verkar att ha tänkt på kostnaderna vid ett sådant här trim så kostar bara ic:n ca 5000:- om ni vill ha någon vettig!) sedan så tillkommer jobb!! Jag skulle få ca 270-280hk utan att komp sänka min och bara lada 0,5-0,6, tänk på detta! är det värt?! pratade med turbocenter om mappnaing och ville jag ha en bra mappning så skulle det kosta ca 25,000:- ville jag ha en lite sämre mappning så kostade det runt ca 10,000:- tänk på det! Sen har vi frågan om du vill ha detta snyggt gjort och så vidare! Vill ni ha det snyggt så kostar det tro mig!!!! Jag har ringt runt till ganska många!! tack vare mina sponsorer så har jag råd!! (Det vill säga mig själv och mina föräldrar!)+ några till!!!!)Tack!!! Jag säger bara räkna med att det kostar!! Min hemsida kommer upp i helgen!!!WWW.bmwmpower.nu!!!! och där kommer ni att se bilder på jobbet!!!!!!!!! TACK!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.