|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Ulke |
kolla även noga att du har kopplat rätt, alltså ena spolens minus till den andra spolens plus och sedan steget anslutet till de 2 lediga plus til plus o minus till minus... //Ulke |
Ulke |
stereo/monoswitch på steget? kolla noga allt..... även om steget bara ger 300 så skall det spela på bra ändå..... //Ulke |
| Då är det serie, har haft så men det fungerar inte.. | |
| Jo den borde göra det, ne den verkar inte ha någon sådan switch. | |
|
Hewi. Hur kan 2 spolar a 4ohm bli 1ohm parallellt? Tobmag |
|
|
Stuck. Spelar basen inte överhuvud taget, alltså helt stendöd? Snabbtest. Dra ur RCA kontakterna till ditt steg vid stereon. Slå på anläggningen > ta med ditt fingrer på RCA kontaketen (båda polerna samtidigt) som går till slutsteget. Händer det något med din bas? Hoppar den till eller? Om ja så är det någon nivå som inte stämmer. Händer inget så är nog f-n steget dött. Funkar basen? Ta ett 1,5volts batteri anslut detta till basens + och - "till och från" > Rör sig baskonen? Tobmag |
|
|
Den spelar lite, just så man känner med handen att den rör sig. jag kan ju testa, men det blir först i helg om ni är sugna på att veta resultatet :D |
|
|
Om den nu spelar så är det nog så att din "lågnivå" ut från radion är så pass låg att det inte blir "mer" än vad du har idag. Hade samma bekymmer med stereon jag skrev om förut. Löstes med en "för" förstärkare mellan radio och steget. Tobmag |
|
Ulke |
tobmag Om du paralellkör 2 st 4ohms spolar så får du 2 ohm, om du sedan bryggkopplar ditt 2-kanalssteg så ser det 1 ohms last..... Om han har justerat gainen på steget, så finns det ingen spelare ur Alpines sortiment som ger så lite spänning ur lågnivån att det inte skulle räcka för att harmonisera med det steget han har.... STUCK Filter kan finnas i din huvudenhet, du svarade aldrig på vad modellen hette, så jag kan inte ge dig mer info i dagsläget.... Om basen bara vibrerar lite men ej ger några direkta konutslag, så antingen är den felkopplad, eller har du någon delning/nivå i huvudenheten som ej är rätt inställd... Alternativt kan du prova med att dra ett par andra lågnivåkablar från huvudenheten till steget (kan du ju dra raka vägen genom bilen för att testa).... Vore bra med lite info om huvudenheten mvh Ulke |
|
Du kan ju också testa att koppla en kanal till ena talspolen och den andra kanalen till andra talspolen för det kan ju vara så sjukt att det inte går att bryggkoppla , det står ju faktiskt ingenting om att det skulle vara "Bridgeble". Men se då till att du matar med lågnivå i monosignal! |
|
|
Denna huvudenhet är det: Länk Det är jag då säkert på att den ska vara "Bridgeble", ser man på steget och i instruktionsboken. |
|
Ulke |
Prova att ta exempelvis den bakre lågnivåutgången från stereon och koppla till slutsteget för att försäkra dig om att det inte är någon inställning i huvudenheten...skulle den då spela mera, så gå in i stereon med hjälp av instruktionsboken och justera in den... //Ulke |
|
Det finns 3 utgångar jag la in den som det beskrivs att man ska lägga in i om man har ett steg och så har jag även testa byta till en annan men det hjälpte inte heller. Måste kolla igenom instruktionsboken ännu bättre. |
|
|
Tackar Ulke. Då förstår jag hur ni räknar impedansen. Hade faktiskt bekymmer med en Pioneer stereo ihop med ett DSL slutsteg då lågnivån ut från stereon inte räckte till. Men det var ju iofs för ca 15år sedan :-) Tobmag |
|
|
tobmag:Detta gäller endast stereo slutsteg , har man mono steg räknar man som du gjorde. STUCK: Börjar nästan tro att du har något fel på slutsteget efter allt som du provat borde det funka. |
|
Ulke |
Hade faktiskt bekymmer med en Pioneer stereo ihop med ett DSL slutsteg då lågnivån ut från stereon inte räckte till. Men det var ju iofs för ca 15år sedan :-) tobmag Helt rätt det du säger om Gamla pioneer där... Pioneer hade tidigare en DIN-anslutning på sina komponenter (huvudenheter/Equalizers/slutsteg) innan alla tillverkare började med RCA-typen som standard... I denna Din-koppling så var spänningen endast på 70mV. I "Epokskiftet" till utesltande användning av RCA-kontakter brukade man (bland andra jag själv) koppla ihop äldre Pioneerapparater med slutsteg som hade den nyare RCA-kontakten och på en del kombinationer så blev signalen från Pioneerspelaren för svag för att matcha det anslutna slutsteget..... Din tanke var mycket god, men denna Alpine som Trådskaparen har ger 2V på lågnivån och bör inte orsaka några som helst konstigheter. Håller f.ö med Hewi, det verkar lurt det där steget... mvh Ulke |
|
Ja jag undrar verkligen vad fan som gör att det inte fungerar. Men jag testa stänga av så att stereon inte driver dem andra högtalarna i bilen och drog på volymen då spela basen högre ju mer volym man drog på. Men jag hade den inte i lådan just då... (pga kollat kopplingarna i basen) Ska lägga den i lådan i morgon och testa lite till, men om en lösning inte kommer snart så är det kanske att konstatera att steget är trasigt. Men jag ger inte upp! :p |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.