AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.461

rykande 530d-04

Sida 1 av 2
Har en rykande bmw 530d-04 .
Jag har bytt spridare,turbo,vevhusventilation på garanti
men den ryker ändå.vet någon nått så skriv gärna!
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
ryker der vitt svart eller blått??

beemwee
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Jag är tvungen byta insprutningspumpen pga att metallflisor lossnat och delvis täppt igen insprutningsmunstyckena, detta har förorsakat bla ojämn tomgång och ibland en del rök

det ryker svart o bilen har gått 6000mil bara.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Andreas
Hur har det gått med röken?
Hej,
När en diesel ryker svart får den för mycket soppa jämnfört med luft.
LMM som mäter luftmängden kan ge fel info till motorstyrningen och då ryker det svart...
En LMM dräper man genom att köra med ett smutsigt luftfilter....Tyvärr)):-

Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag har problem med rök, men det är oljerök.
Var kommer oljan ifrån? Har varit med om att det sugit olja via vevhusvetilationen på en turbodiesel, när ett luftfilter varit helt igenmurat.

Vänliga hälsningar
Mats
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag är oxå inne på vevhusventilationen. Luftfiltret är bytt.Turbon frisk. Var kommer vevhusventillationen från på 530d? Det är ganska trångt där nere. Det ska finnas typ ett membram som ska bytas, BMW I Jönköping kunde inte hitta det i sina kataloger!!!!
Hej,
Vet tyvärr inte var vsv sitter. Men ryker det hela tiden eller bara när turbon laddar lite hårdare?
Om det ryker när turbon laddar hårdare så kan du fått olja i intercolern och då sugs det med lite olja varje gång turbon laddar. Det kommer då att sluta av sig själv efter ett tag, alternativt att du monterar lös intercolern och tömmer ut oljan.

Vänliga hälsningar
Mats
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det ryker inte hela tiden, kommer oregelbundet, inte mer vid belastning snarare mer vid igångkörning efter en stunds tomgång. Jag har oxå ett märkbart övertryck i motorn. Öppnar jag oljelocket med motorn igång är det nästan som att öppna en pilsner:-)
Sa
440
Saij
X3 -12
>>paa

Hej!

Mjae, membranet kanske inte finns "löst" utan man får köpa hela enheten med filter (oljeavskiljare) och membran som styr undertrycket i motorn.

Hur långt har din gått? Förbrukar den olja, i så fall hur mycket?

Se länk (det är nr 11 som gäller). Länk

Har varit ute för detta fenomen på en 320d (som har i princip samma system) - med högt vevhustryck, oljerök (som försvinner om man "bränner ur" den, men ryker som F-n när man startar några timmar senare och kör iväg eller står en stund på tomgång).

Detta verkar bero på att "filtret" (oljeseparatorn) "koksar igen" och det minde flödet genom separatorn (ökad gashastighet) gör att olja följer med ut och sedemera hamnar i insuget = oljerök. (Jag gjorde ett försök att tvätta separatorn i cellulosathinner eftersom verkstaden inte hade nå'n hemma - funkade så där....)

Separatorn har ändrats ett par ggr under resans gång, om detta är en av anledningarna vet jag inte.

Kostade till 320d:n ca 550:- Kr och är bytt på en halvtimme (tappa inte skruvdjäklarna och distanshylsorna bara ;-)).

Mvh/Saij
pa
182
paa
530DA Touring -02
Tack Saij

Symptomen stämmer precis, har gått 12 000, tar ca en liter på 500 mil. Har letat på RealOEM men trodde inte den satt där. Ska genast ut i garaget och dyka ner i motorrummet.

Mvh
Pelle
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ett litet tips i sammanhanget.... tydligen är det vanligt att det samlas olja och annat i en 'gegga' i laddluftkylaren. Om det förvärras av igensatt vevhusventilation vet jag inte, men efter 12-15K mil brukar det hur som helst vara duktigt 'smetigt'. Denna gegga har en förmåga att följa med i insuget vid hård körning, och det kan ju förefalla vara bra att laddluftkylaren 'självrensas' på detta vis. Tyvärr har det en bieffekt, nämligen att geggan fastnar på LMM:ens sensorfilm, som så småningom börjar ge fel värden och motorn tappar effekt. Går inte att rengöra, utan det blir att byta LMM för X antal tusenlappar.
Tipset blir alltså: ta loss laddluftkylaren nån gång då och då och rengör den, det räcker att använda vanlig kallavfettning och 'skvimpa runt'. Efterskölj med T-röd eller nåt annat lättflyktigt.

/// Gunnar E.
Hej Gunnar,
Ser inte flödet ut så här? Luftfilter, LMM, Turbo, Intercoler. Vilket gör att oljan inte passerar LMM.
Men absolut, Det är både bättre och ger snabbare resultat att demont och rengöra.

Varnar för sportfilter som oljas in för rikligt alternativt monteras dit innan oljan hunnit sätta sig i filtret. Då dräper man lätt en LMM.
Vidare så går en LMM att rengöra, men man får oftast tillbaka syntomen, dvs effektbortfall, ganska snabbt. Skulle tro att folk lyckas ta bort den skyddsfilm som ska se till att det inte fastnar smuts, när dom rengör.
Om man har en slut LMM, så är mitt tips att prova rengöra den, men väldigt försiktigt och den ska inte rengöras tills den blänker.

Vänliga hälsningar
Mats
pa
182
paa
530DA Touring -02
Att det bildas klet i laddluftkylaren är nog riktigt, men LMM sitter väl före? Det skadar nog inte att rengöra den i alla fall, men man ska nog vara noga att det inte blir någon avfettning kvar den går i så fall rätt in i cylindrarna.
pa
182
paa
530DA Touring -02
När vi är inne på LMM, om den gått sönder, ger den inga felkoder då? Jag har även ett problem att den tappar effekt ibland. Jag tänkte dock komma tillrätta med röken först, men tar gärna emot tips även på detta.

Mvh Pelle
Sa
440
Saij
X3 -12
>>paa

Hej igen!

Skulle vara kul att veta varför detta händer vissa bilar - beror det på typ av körning (typ fullgas autobahn), eller oljekvalité eller - vad då?

Eller på att bilen gått tredubbelt mot vad mätaren anger?

Har inga som helst symtom på 530dAT -02 trots snart 20.000 mil medan 320d:n "bara" gått 13.000 när den köptes med dessa symtom.

Har du historik på din bil = körda mil? Tror att vi har det på 320d:n - men vem F-n kan vara säker i dessa tider...............

När jag "tvättade" separatorfiltret fick det ligga en bra stund i thinner'n
innan jag "spolade ur" (innifrån och ut) så mycket föroreningar det gick (i fall du tänker testa i helgen).

Mvh/Saij

pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag väntar nog och köper ett nytt. Hade du båda symptomen , rök och efektförlust? Blev det bättre?
Hej,
Nej den ger inte någon direkt felkod. Däremot kan man få andra felkoder.
Första tecknet på en felande LMM är att man tappat effekt. Bilen kan även gå lite ojämt. Att man tappat effekt beror på att LMM ger felaktiga värden till motersyrningen och då blir inte luft/bränsle blandningen optimal. Det finns även ett nödprogram som bilen använder om LMM´s värden är helt åt H-vete.
Endel som har misstänkt sin LMM har dragit ur kablaget med motorn igång och då har motorn gått jämnare, = trasig/skitig LMM.
Har dock testat på en frisk bil och på den blev det ingen skillnad på tommgång eftersom motorstyrningen troligen sparar det senaste värdet?
Provkörde inte bilen med bortkopplad LMM.

Vänliga hälsningar
Mats
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vi har ju en duktig diesel mek på forumet från jönköping. kolla med honom.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.