|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Försök hitta en 945 turbo med den fina M90-lådan. Ett chip och avgasssytem på det och du åker ifrån en 525 touring. Men för den prisklassen du letar så har Volvon säkert gått 25-30k mil tyvärr. Finns ju även en del Volvo kombis med bra väghållning. |
|
|
fan vad alla klagar på att volvo är så himla slö osv. Min mamma har en volvo 940 -91 med b230, 10v. jag tycker inte alls att den är så värst slö:S den är rätt pigg, och den har ändå gått 34000 mil. det ända som är att klaga på att den är klumpis när det gäller buskörning, men man kan ju plåga en volvo hur långe som helst utan att den bryter ihop. Och inte riktigt så är det ju med bmw |
|
Gemini__ |
Håller med dig, de är faktiskt inte så slö (allt är ju relativt förstås). Mvh. Thomas |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
måste bero på att just DIN mammas B230 har 10v :) |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
2 extra alltså?? |
| haha, oj. blandade ihop mammas och pappas, han har en 850, men hur som helst. dom är inte slöa iaf :P | |
| Har själv en 744tic -89 med FT motor. Chip och 3tum avgas ca 200-220hk, är lite osäker. Den vill ha 0.9 på landsväg och 1.2 blandat. Inte nu på vintern, då är det ungefär 2 liter per mil, men då går det på tvären för jämnan ;) Ingen rost att tala om. Lite lite i en skärmkant och lite vid skärmblinkerserna och den har gått ungefär 32k mil. Allt är billigt att laga, men det är ju aldrig något som går sönder ;) Kupe fläkten är väl på väg att säga upp sig, men det är oxå det enda! -Erik | |
|
som ägare till bmw och volvo v70 (gamla modellen) så påstår jag följande: reservdelar - ingen större prisskillnad driftkostnad - dyrare med bmw, men det beror till stor del på att jag är mycket petigare med den, hade jag bara kört den och struntat i puts mm så hade det inte varit stor skillnad Körglädje - bättre i BMW Att lasta - bättre i volvo Beträffande ditt val så tycker jag att volvos gamla 7 serie (jag hade en 740 läääänge) är stabil men tråkig. Skall du inte köra mycket motorväg och ha stor last så funkar det dock bra. Är det mer långfärd som gäller så skulle jag köra på BMW. /Fredrik |
|
| Heinz_Keller: Jag hade en 740 TIC -88 med FT motorn. Den var mappad + 3". Jag känner igen bränsleförbrukningen =) Men oj vad bra den gick.. Saknar faktiskt den. | |
|
Jag hade en 745-87 innan min nuvarande 525iT-93, Volvon drog mer bensin, gick sönder oftare och var trist att köra. Försäkringen blir ju billigare på en Volvo, den räcker det ju att trafikförsäkra, men i vart fall i mitt fall var det dyrare i längden att köra 745 än 525. En 945 med lättrycksturbo däremot är en mycket trevligare bil, nyare också, den kan man försvara om man behöver utrymmet, men den drar ännu mer än en 745GL. |
|
| Ja tydligen så drar LTT rätt mycket bensin. Om man är ute efter turbo kan man lika gärna köpa stora turbon. | |
| Nja, vill man ha turbo köper man en LTT och chippar den, blir exakt samma som FTT men lite rimligare försäkringskostnader | |
Miper335 |
Jo köp en 945 istället...kostar inte mycket. Hade en 525it som var rena vraket trots att jag letade länge...Det var en förlust på 25000kr över en månad räknat med rep. och förlust vid försäljning. Sina 192hk kände jag inget av....523:an är mycket piggare trots samma prestanda på papret. Bränsleförbrukningen låg aldrig under 1.25 iheller....skitbil. En 745/945 Turbo rastar lätt 525:an och att den har gått 30.000 mil spelar ingen roll. |
| Miper, du måste fått ett dåligt exemplar av 525 då, min drar inte 1,25 hur hårt jag än gasar och totalkostnaden efter 2 års ägande, inköpspris plus reparationer ligger lägre än de 25 000 som du gick med förlust. | |
| Förresten, jag skulle inte byta tilbaka till Volvo om jag inte var i desperat behov av det extra lastrymme den trots allt har, allt annat är sämre än BMW | |
|
Perran_ >> Jag har inga planer på att byta bort den... man åker skönt och om man skruvar upp stereon så väsnas det inte så mycket från vägen heller ;) Hyfsat kvick och dricker inte vansinniga mängder bensin trots stenåldersteknik och skolådeform!! Ska man köpa en LTT så kan man lika gärna köpa en -92 945, med B230FB motorn, 130 hästar, går hyfsat men defenitivt ingen raket. Morsan har en sådan och hon åker på runt 0,8 på sommaren. 945 utan turbo är riktigt billiga att köpa... går utan problem att hitta en fläktlös för max 25000. De kanske har gått 30 000 mil men vad gör det med en bil i den prisklassen?? // Erik |
|
|
Hej!! Tja, det var ett svårt beslut, men i det stora hela är Volvon ett bättre val!! Betydligt rymligare, driftsäkrare, billiga delar å försäkring, dragstarka motorer (dock trötta), snäll att köra, extremt liten vändradie, skönare stolar å hyfsat bra bränsleekonomi (dom jag ägt iaf) c:a 1 till 1.1 l bl körning å 0.8-0.85 landsväg är inte allt för dåligt på så stor lastslukande bil med motor som grundar sig på 70-talet!! Håller med alla som talar för bmw:n att den är ju piggare, bättre väghållning å körkänsla å mindre vägbuller, men skulle nog hellre välja volvon....fast, är verkligen e34 så snygg??? Inte då nå mkt mer än en 740 iaf...förutom insidan, som ser mer modern ut i e34 än 740!! Men ska du ha en gammal familjebil tycker jag hellre du ska välja en volvo 765GLE från 88-90 med den väldigt driftsäkra V6:an....visst, den drar ungefär 1 dl bensin mer per mil i alla slags körningar än 740 men den har lite snyggare utseende, betydligt finare inredning (som jag tycker klår e34), mkt mer utrustning å starkare motor än 740!! Min flickvän tog över min 765GLE-88 som jag hade innan jag köpte mig 540 å då hade den gått nästan 8000 mil i min ägo och driftkostnaden/mil på den bilen med allt bränsle jag tankat, allt jag bytt på bilen(inte mkt det), försäkringar, skatt, besiktining + värdeminskning har den kostat mig 21kr/mil...det är billigt å bra för en familj!! Det milpriset klådde inte hennes bil hon hade innan, en Nissan Primera-97!! M.v.h |
|
|
En 765 ska man absolut inte köpa... Rackarns jävla tokslö med 156 hästar och automatlåda... Väldigt driftsäker?!?! Absolut INTE! Av egna erfaraenheter så vet jag att det defenitivt inte är så... Har lyckats att byta till mig 2st sådana skithögar! Den ena hade fodrena sjunkit och i den andra hade blocket ärgat sönder. Jaja, servicarna var väl kanske inte helt korrekt utförda och skötta efter ordning, men det är å andra sidan inte bara jag som har haft strul med B280.. Om jag inte minns helt fel så är de dessutom i aluminium... Nej fy fan... 2 liter milen tar de blandad körning, och de är tamig satan slöare än en gammal sur 240 med B21a... huuuu! Att köpa en volvo med en Renault motor är väl som att köpa en BMW med en Nissan motor i... vem fanken vill ha det?! Nejtack... tacka vet jag de hederliga gamla Rödblocken... Konstigt att en -97a har högre milkostnad än en gammal 760... Värdeminskningen på en 760 torde inte existera med tanke på att man får en extra på köpet om man skulle lyckas hitta en 760 som går... :S // Erik |
|
|
Hmmm, låter som Heinz-Keller har haft en 760 före 88 då fodrena var gjorda av nå korkmaterial, men 88-90 var dessa fodren gjorda av STÅL och som alla vet vittrar inte stål sönder å kan således INTE sunka ner i motorn så den börjar ta vatten....det var dock enda problemet med PRV-sexorna innan 88, annars är dom motorna också mekanisk driftsäkra!! Sen så har PRV-sexorna 88-90 annan "modernare" insprutning, LH-jetronic, vilket håller en lägre förbrukning!! F.ö måste dom 760 du haft gått på 3 cylindrar om som ska få stryk av en 240 el. 740, även med manuell låda....GLT å turbo borträknat då!! Sen går det inte att jämföra vridet i motorerna heller, det märks framför allt då man drar husvagn el. tungt vedlastade släp...eller, tja...det märks knappt att man har ett släp bakom 760 :) !! Vi hade en 764-88 inom familjen som hade gått c:a 9000 mil då vi köpte den å sålde den hade den gått c:a 44000mil utan minsta problem med motorn, det största som gjordes var kamkedjebyte vid c:a 34000 mil som kostade oss 2000kr om jag inte minns fel...jag å morfar bytte dom själv, givetvis!! Vidare så är det lätt att förstå att den är billigare per mil än en nyare Nissan...en gammal bil som funkar är en sparbössa i jämförelse med en nyare bil, fastän den nyare bilden drar mindre bränsle!! Nissans framvagnar verkar inte hålla vid grusvägskörningar med hästtransporter, å det är dyrt att renovera en framvagn på en Nissan...typ 6000kr bara under 2006!! Dom som bott på landet å kört på tuffa vägar med mkt tung last å husvagnsemestrar vet vilka bilar som blir billigast å hållbarast i längden jämfört med dom som bor i staden....åk upp till norra Norrlands inland för ni se vilka bilar som dominerar där å håller bäst i det karga klimat å dåliga vägar som finns där vid HÅRT bruk av bilarna....JO, volvo å SAAB!! Sen jag blev "stads" människa här i Västerås så har jag kostat på mig en BMW...visst, det märks att det är en lyxbil jämfört med volvo, men milpriset kommer nog vara det dubbla, tyvärr!! |
|
Miper335 |
Jag älskar Bmw och nog kan jag ha haft otur att ha hittat ett dåligt ex men det är ju så det är med gamla bilar... Sannorlikheten att hitta en dålig 745 är lika stor som att hitta en bra E34. Säkert är många 740 också hårt körda med släp och "skruvade" mätare förekommer på många p.g.a at det är så lätt men vem bryr sej på en volvo? Tekniken är simpel och alla kan skruva Volvo. Bmw har inte dyra reservdelar längre men det är inte mycket som man klarar själv och då blir det dyrt ändå. Den som har råd att chansa skall helt klart välja Bmw då den lirar i en division för sig själv. Man kan också välja en 520 så ökar chanserna rejält för att fynda.(utan taklucka) Yelow du måste vara den enda jag har hört om som hyllar Volvo 760 oavsett vilken årsmodell. Att sen jämföra den med en Primera som är bland det driftsäkraste som finns är ett hån. Men det är ju klart...man får mycket bensin och reservdelar för vad en nyare bil sjunker i värde på ett år. Vad gäller reservdelar till en 760...så är de betydligt dyrare än de till 740 och bränsleförbrukningen är helt sjuk. Gratulerar dig till en ofattbar tur som har lyckats hålla en 760 vid liv så länge. Håller för övrigt med dej om att det är en skön bil att köra. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.