AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.845

Köpa BMW 525 touring 90- eller Volvo 745 90- ?

Sida 1 av 3
misc100
Hej!
Kanske dumt att ställa denna fråga i en BMW forum men jag tänkte höra ert resonemang kring köpa av brukskombi. Jag tittar på att köpa en brukskombi på upp till 30 000 (helst 25' och ner). Kan tänka mig en BMW 525 90- eller Volvo 745 90-. Volvo 745 är billiga (Biltema) att reparera dock kraftlös bil med massor av lästutrymme för Ridgeback vovven. BMW är lite lockande med sina 192hk och snyggare design men vad innebär det ekonomiskt att äga en sådan jämfört med en 745?

Övriga kommentarer från er som varit i samma situation som mig? Vilket hade ni valt?
Jag hade inte valt någon av dom om du skall tänka på ekonomi VS körupplevelse. Volvon är en öststats harv med kameltörst och noll känsla som spyr ut svarta stinkande rökmoln. Myten att Volvon skulle vara billig i drift myntades viftandes på den blågula fanan sjungandes du gamla du fria. Fast å andra sidan så lär BMW:n äta dig ur huset så fort försäkringspremien dimper ner i brevlådan, och det börjar knasa med det ena och det andra. Nä, köp en Toyota eller likande japanare istället. Men om du inte är så kostnadskänslig så är dock BMW:n en riktigt läcker vagvagn. Mest känsla för slantarna...
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
bmw-kombin kom inte förns -92.
det är ju två hyfsat olika bilar du jämför!:)
det jag kan se till volvons fördel är väl att den är pålitligare och snuskigt mycket billigare att äga, reparera mm.
den hade nog jag föredargit om jag bara ville ha en enkel andrabil typ...

bmw:n däremot är en bil man måste bry sig om å vårda men samtidigt får man grymt mycket tillbaka, nånting man inte kommer i närheten av i volvon.
_WmB_
518 , 520 touring båda piggare en volvo 745 och med samma fina kaross med billigare försäkring?
Men så finns ju BMW 518 i och för sig. Den är riktigt billig i drift ock krångelfria om du undviker exemplar med dubbla takluckor. Myyyyyycket snålare än en Volvo. Reservdelarna är inte så värst mycket "dyrare" än Volvos. Försäkringen håller sig på normala nivåer.
Vi har haft en Volvo 740 -91 i familjen under 15 000 mil och Den snittar 1,0,1,2 liter milen vid blandad körning( 0.8 ren landsväg). Den spyr INTE ut svarta stinkande moln. Möjligtvis turbo modellen med riktigt sliten turbo kan ge oljerök ifrån sig. Volvon är FRUKTANSVÄRT driftsäker och enormt humana ägande kostnader. Reervdelar finns som du konstaterar att finna billigt. Även om man går till Mekonomen osv så är reservdelarna humant prissatta.

Kontenta: Den ekonomiska rollen plockar volvon hem även om den skulle dra 2 liter milen.

Den är dock riktigt tråkig att köra, men väldigt praktisk.
Rostskyddet är en av bilvärldens bästa på volvon, vilket man inte kan säga om E34:an.

E34 är dock en klart mycket mer körgladare bil, i alla lägen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det går inte ens att jämföra dessa två fordon! E34 är en BIL, Volvo 740 är en TRAKTOR, mer eller mindre bokstavligen.

E34 är ljusår bättre på allt förutom möjligen samanlagda ägandekostnader.

Svårare än så är det inte.

Kontenta: Köp en fräsch E34 och var glad :)

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Att Volvo 745 har mycket bättre lastutrymme än E34 Touring är självklart också en av Volvons fördelar, om man nu behöver mycket utrymme!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Hej!

Jag hade en Volvo 745 -97 innan jag köpte min 525 iT-93 och jag kan säga att det blir dyrare att ha en BMW, många fler delar som kan gå sönder och BMW:n vill man ju laga. På Volvo var det lite som att så länge den fortsatte rulla så sket man i om ngt var trasigt.

Skillnaden som jag har upplevt det i kostnader är absolut inte så stor att jag på något sätt skulle kunna rekommendera en Volvo 745. Den är faktiskt ruskigt tråkig att köra, ful att se på men även trött, om du inte trimmar en turbo. Fast då blir det ju å andra en bil som är lika pålitlig som en Fiat från 70-talet.
Jag glömde att säga att jag inte alls håller med om rostskyddet, min 745:a liksom det flesta andra Volvos som har funnits i familjen (ett 10-tal) har alla rostat bättre än min E34 som faktiskt har mycket måttliga angrepp.
_WmB_
kan ochså hålla med om när det gäller rosten , min 518i från -90 är så gått som rosfri bortsett från några små bubblor på vänster framskärm då. 740 jag hade var betydligt mer kär i rost
Dom flesta 740 som jag har stött på drar runt två liter milen och bolmar svarta rökmoln av oförbränt bränsle. ;) Men så bor jag i göteborg, skrot 740:ans fölovade stad. Fast det kanske är någon form av inbygg aversion från min sida.

Nåväl, jag hävdar på största allvar att en E34 518 är lika billig att äga som en 740 Bil & Juck harv om man tar med bränsleförbrukningen med i kalkylen. Jag har haft ett par 518 som jag åkte väldigt billigt och felfritt med. Vanliga slitagedelar och reparationer är inte speciellt dyra då konstruktionen är enkel och rubust. Bänsleförbrukningen är väldigt svårt att pressa upp över litern. Men visst du får ge lite extra i försäkring. Den lilla merkostnaden tar du lätt om du som mig upplever skillnade mellan vagnarna som milsvidd...
Som laståsna har BMW:n ingenting att sätta emot och ekonomironden faller även den till 745:ans fördel. Det är mycket mindre teknik och elektronik i en 745:a så det är ett bättre val om man tänkt mecka själv.

Ärligt talat är det väl bara körglädje, känsla och design som talar för BMW:n...!
Så gott som samtliga" gammel-volvos är rostangripna här på västkusten.
Fråga Hasso om rostskyddet på Volvo 740 :)
Vår 91:a avyttrades för något år sedan med 20 000 mil på mätaren och 100% rostfri.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
sen att hitta en hyfsat fräsch 518 touring är nog inte det lättaste heller, vimlar ju inte av dom direkt....
Njä, visst går det att hitta 518 Touring. Dom slänger dom inte efter dig men här är en Länk Samt en med M43 motorn som är att föredra: Länk och denna svindyra kanske går att pruta på? Länk :)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Powermac: Den svindyra ser ut att ha rostangrepp som syns redan på bild, vill nog inte se den "in nature" tokdyr.

Annars om man tänker på 518i så är det som sagt definitivt värt att köpa en bil med den nyare motorn med kamkedja (efter -94) då de med rem är haveribenägna(dyra haverier då ventilerna kraschar med kolvarna). En bekant till mig har en 518i -91 som hade precis en kamremshaveri vid 19000mil(rem bytt var 4000mil 1 ägare och fullservad på BMW)

Generellt är E34 ljusår från 745 i modenitet, även köregenskaper är helt olika. Vill du ha en laståsna som funkar; köp Volvo(dock kan dom också gå sönder, och ja de rostar. E34 är nog minst lika bra enligt statistik)
Vill du ha en modernare bil med brukbart med plats och relativt låga kostnader : köp 518i eller ev 520i(tar dock lika mycket bensin som 525i, men är billigare att försäkra)
Vill du ha en bil som går riktigt bra och är dessutom relativt bränslesnål: köp 525i (helst med sportchassi) den är nog inte så blodig att försäkra heller(kasko) lite beroende på var du bor.
Dessutom är nog E34 med M50/52 motor ngt av mest driftsäkra som finns, det är väldigt lite typfel/trubbel med dem om bilen är välhållen, dock börjar 525 kosta OM den går sönder.
Ang. försäkring: Generellt kan man säga att det är inte lönsamt att helförsäkra bilar i 25000-30000kr klassen. Skillnaden i trafikförsäkringskostnad mellan dessa fyra alternativ är nog försumbar.

MVH:
Sakke
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
köp en volvo och var nöjd!bättre bruksbil än en 745 kan du inte ha!!glöm skitsnacket om dyra i drift och svartrök och rostiga!!!sånt snack kommer från folk som hatar volvo!jag är inte speciellt glad för volvo heller,men pålitligare och billigare bil får du leta efter.har själv en 86 som jag bytt halva golvet på,88-skall du köpa om du skall ha en bil som klarar rosten.när det gäller skönhetsrost är nog bägge bilarna likvärdiga,men vad gör det på en gammal bil?en 745 skall du ge max 15 000kr för,en 945 kan du få för ca 25000 och uppåt,milen har ingen betydelse på en volvo bara den går bra!volvo har alltid varit enkla och lite gammelmodiga,det är därför dom håller så bra.större bmw fantast än mig finns nog inte,men när det gäller bruksbil så måste även jag böja mig för en gammal volvo!så här är det!har du gott om pengar undanstoppade-köp bmw-har du inte det-köp volvo!en 745 tål att gå långt med minimal service,det gör inte en bmw.kanske en del som skäller på mig nu!!MEN VAKNA!!BMW är en sorts bil och en 745 en annan,konstigare är det inte.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har själv en Volvo 945 som bruks bil, svart blank med shadowline lister samt komfortstolar i svart läderklädsel.Pendlar 13 mil om dagen med den bilen och det är nästan som att åka häst och vagn gentemot en 5-serie Bmw fast det bryr jag mig föga om då bilen är rostfri med en ålder på 13 år samt ägandekostnaderna är skrattretande låga, bensin blandad körning brukar hamna vid avstämmning 0.95-1.0 lit/mil, bilen är stor med en bagageöppning som heter duga man blir alltid förvånad hur mycket saker man kan få plats med speciellt då jag jobbar som hantverkare.Tröttnar man på bilen så är andrahandsvärdet väldigt bra.Sen slår väl Bmw,n Volvon på en rad punkter men det är en annan femma :)

mvh
Jag får väl erkänna att jag är drabbad av svår Volvo aversion. Tydligen en åkomma man drabbas av efter ett långt BMW missbruk. Jag har kört det mesta som Hisingen har loskat ur sig samt även ägt ett par vagnar under några förvirrade månader. Min fråga är: hur kan man stå ut med motor som ger utslag på Richterskalan vid kallstart. En transmission värdig en Volga från sjuttiotalet, som förövrigt stämde Volvo för att kopiera deras design (det är ingen skröna). En miljömarodör av rang som spyr ut rökridåer av oförbränt bränsle, kanske för att dölja dom rostfransiga skärmkanterna. Motorns stenkrossgång samt bilens väghållning i Stenabåtsklass tar död på all körglädje. Schäfertuggade inrökta inredningar med bortglömd barnmat och blöjor får mig till att vilja sp*. Men, men... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.