AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.608

e90 årets fulaste bil enl TopGear-BBC

Sida 2 av 3
Hehe ja FRIFART tillhör väl extremerna åt ena hållet... Ville bara med mitt ursprungliga inlägg poängtera att BMW inte behöver vara störst, bäst och vackrast. Jag tycker BMW har några av de snyggare standardvagnar som gjorts bland sina bilar men det betyder inte att de för all framtid kommer bygga snyggast bilar. Vissa vill nog intala sig just det (och övertyga alla andra om detsamma). Jag tycker det är helt rätt av BMW att modernisera designen, att bara fortsätta på e39/e46-linjen hade inte varit lyckat. Men nu nådde de inte riktigt ändå fram, enligt mig. Hoppas på coupen som har alla förutsättningar att bli riktigt läcker. Och sen kan jag ju hålla med om att det är överdrivet, bilen är INTE ful. Jag hade bara hoppats att den skulle vara snyggare...
Frifart: Bangle har inte varit ansvarig för E90s design eller någon annan nyare modell för den delen sen E65.
E46 var Bangle med och designade, tycker du den är lika gräslig?

Jobbigt när okunskap och fördommar talar.

BMW 507 1955 Count Albrecht Goertz
BMW 700 1959 Michelotti Giovanni Michelotti
BMW 1800 1961 Michelotti Giovanni Michelotti
BMW 3200 CS 1961 Bertone
BMW 1502-2002 1966 Michelotti Giovanni Michelotti
BMW 2500-3.3 (E3) 1968 Michelotti Giovanni Michelotti
BMW 3.0 CS/CSL (E9) 1971 Bertone Giorgetto Giugiaro
BMW 500 (E12) 1972 BMW Klaus Luthe & Ercole Spada & Paul Bracq
BMW 300 (E21) 1975 BMW Klaus Luthe
BMW 700 (E23) 1977 BMW Klaus Luthe & Ercole Spada
BMW M1 1979 ItalDesign Giorgetto Giugiaro
BMW 500 (E28) 1981 BMW Ercole Spada
BMW 300 (E30) 1982 BMW Klaus Luthe
BMW Z1 1987 Harm Lagaay
BMW 300 (E46) 1998 BMW Chris Bangle & Ian Cameron & Boyke Boyer & Erik Goplen
BMW X5 (E53) 1999 BMW Chris Bangle
BMW Z8 (E51) 1999 BMW Henrik Fisker
BMW 700 (E65) 2001 BMW Adrian Von Hooydonk/Chris Bangle
BMW Z4 (E85) 2002 BMW Anders Warming

Jag personligen tycker inte E90:s bakända är särskilt lyckad, det klandrar jag dock inte Mr Bangle för.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Till wendtans inlägg kan man väl tillägga att BMWs styrelse knappast skulle släppa igenom en design som inte en majoritet av styrelsen trodde på. Det yttersta ansvaret för utseendet hos en kaross ligger därmed knappast på designern.
No
5.161
Nockenwelle
Vad jag ville ha sagt var att Bangle i överdriven grad fått bära ansvaret för BMWs "misslyckade" design de senaste åren. Tror det var det wendtan var inne på också.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
wendtan, jag håller med dig, precis som när också kunskap och viktigpettrar och bror duktig ska uttala sig och ha rätt till varje pris !!!

Okej visst, Bangle var inte med och designade E90, men bilen är lika ful för det! Vad det gäller E46 så var den ful i början, som många andra skapelser men man vande sig snabbt och tyckte att den var mer linjeskön och harmonisk än E36 iallafall. Bara för att Mr Bangle inte varit ansvarig betyder inte att han på något sett hållt sig borta från en viss modell, som sagt ska man nog inte bara enkelt klaga på Bangle, bevisligen fins det fler järn i elden så att säga men man kan konstatera att det spottas ut fler fula och för moderniserade BMW bilar nuförtiden.

No
5.161
Nockenwelle
Nej FRIFART, man kan inte konstatera att det spottas ut fler fula och för moderniserade BMW bilar nuförtiden. Däremot kan du tycka så.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Harm Lagaay var også Porsche´s Head of the "Style Porsche" department in Weissach i perioden 1989-04... i tillegg til designer hos Porsche i perioden 1971-77. Han er ansvarlig for modeller som den originale 911, 924, 993, 996, Boxster, Cayenne, Carrera GT.

Ian Cameron har bl.a designet den nye Rolls Royce Phantom.

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Tror att fler kommer att börja gilla/acceptera nya 3an när vi får se den vinna på racingbanorna precis som den gamla gjorde. Addera sedan M3an till det och hela E90 konceptet känns bättre. Dessa saker kryddar säkert hela E90-familjen.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Delar Grandys uppfattning om att E90 kommer bli lika accepterad som tidigare modeller.
En standard E30, E36 eller E46 318i med smala hjul, olackade karossdetaljer och hög markfrigång ser oftast inte alls speciellt spännande ut.

När dessa modeller kommer i M3 kostym eller liknande modifieringar från fabriken så kommer designen fram på ett helt annat sätt. Rätt hjul och rätt sänkning räcker oftast för att bilens design går ifrån tam till helrätt.

Jag är säker på att E90 går samma väg.
Om man tittar på nya bilar som t ex Passat och Mondeo är de påfallande lika E90 i karossformen. Det är detaljerna som skiljer. Tyvärr har inte BMW lyckats särkilt bra med sina detaljer. Som BMW-entusiast har man ju lite högre krav på BMW än på andra märken.

Det är rätt intressant att konstatera att även de som gillar E90 mest ofta har reservationer typ: "vänta bara på coupén", "efter faceliften" "i det utförandet eller med den och den utrustningen". Hade det varit en lyckad design hade man inte hört detta. Det snällaste man kan säga om designen är att den är utslätad.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jörgen L:
Men är det inte alltid så här när en helt ny modell kommer ut? Framförallt när det är en så omtyckt och populär bil som BMW 3-serie, så synas den extra mycket och många vill gärna hitta fel. Bland journaliser kan jag tänka mig att det är skönt att få tracka ner på BMW, Mercedes och andra prestigebilar. I synnerhet ibland engelsk press.

Hur var det när E36 och E46 introducerades?
Jag tänkte med detta inlägg göra ett undantag mot vad jag brukar och med ett försök att istället återgå till trådens egentliga topic :-)

Att Top-Gear inte gillar nya E90 får man snarare se som provocerande komik, och det är också ett viktigt syfte med denna TV-show. Man kan knappast beskylla Top-Gear för att bedriva konsumentinriktning.

Man kan tycka mycket om E90 och BMWs nya designspråk men faktum är att BMW globalt säljer långt fler av deras nya modeller än vad de någonsin gjort tidigare. Och det är faktiskt det enda som spelar roll för ledningen :-)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag är helt övertygad om att nya E90 anses som tråkig ,ful, alldaglig, könslös av många, vilket inte de tidigare äldre BMW bilarna gjorde. Aldrig har väl någon motorjournalist/testare/program anklagat BMW för att vara ful och intetsägande?

Att BMW E90 säljer bra kan vi till stor del tacka de tidigare BMW modellerna för, det som inte går rätt från början är jobbigt och kostsamt att rätta till i efterhand, men har man byggt upp ett världsmärke och image så har man.
BMW ligger på topp och behöver inte bevisa så mycket längre.
Grandy:

Jag tyckte inte att E36 var snygg när den kom och det tycker jag fortfarande inte. E46 var ett lyft när den kom 1998. Jag tycker fortfarande att den är snygg även om den har några år på nacken. Nyast är inte alltid bäst eller snyggast.
E21 är jätteful och säg inte emot mig för då säger jag till mamma ;)

Sen nämner du, FRIFART, "Att BMW E90 säljer bra kan vi till stor del tacka de tidigare BMW modellerna för...BMW ligger på topp och behöver inte bevisa så mycket längre." när du på första sidan skrev "E90 må vara ful, men det är också den enda punkten den inte är bra på".

Du säger att bilen är kompentent på allt utom designen (subjektivt) men samtidigt så säljer den bara pga sitt rykte. Eller har jag missat något? :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Egentligen begriper jag mig inte på den fräna kritik som en del riktar mot BMWs nya designspråk. Särskilt inte om man betänker utbudet och de dumpade priserna som råder på BMWs 80-90-tals "klassiker", vilket borde hålla denna grupp bakåtsträvare tysta och nöjda under rätt många år framöver :-)
Det är intressant att det är dom personer som inte är i det stadiet att dom kan köpa ny bil som klagar på utseendet på E90. Personligen så tycker jag det måste gå nått år innan jag kan bedöma dom nya modellerna kontra gamla.
Clubsport: Jag valde bort E90/E91 som nybil dels pga design men även pga de skrattretande lev tiderna som råder. Jag tycker dock det är en underbar bil att köra, vilket gjort att jag hade kunnat leva med designen på e91.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Clubsport: lika intressant är det att det är de som nyss köpt e90an som är de största försvararna :). Håller iofs inte med den bilden vissa försöker ge att det främst är "fattiga" 80-talsägare som står för kritiken.

Kristoffer: Nu kan man ju ha en åsikt om design även om man gillar 80/90-talsbilar. Dessutom kan det ju bli dags för uppgradering även för denna kategori (skönt med en ny förmodat krångelfri bil). Men det var väl lite ironi i ditt inlägg...

Kan väl tillägga att jag inte tillhör kategorin ovan som jag "försvarar".

Gillar fronten och hoppas helheten sätter sig med tiden. Annars sammanfattade Jörgen L det ganska bra. Men visst går det hitta snyggare bilar än en orginal e46 sedan så lite ligger det kanske i kommentarerna.
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Top Gear kan man inte titta på och förvänta sig att de ska vara opartiska. BMW är deras favorit-hatobjekt och allt som är brittiskt är bäst i världen - även om det inte är brittiskt längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.