AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.607

e90 årets fulaste bil enl TopGear-BBC

Sida 1 av 3
Fi
9
Figge
325i SE -05 (e90)
525iAT -96 (E34)
Satt och kollade på säsongsavslutningen på TopGear här i England, när jag satte kvällskaffet i halsen.
Jeremy Clarkson och Co körde en prisutdelning på året som gått. Bugatti Veyron vann basta bil tex.
Men de var enhälliga i att utnamna e90 som årets fulaste bil!?! T.o.m Ssan Yong bilarna tyckte de var snyggare.

Upprörande! e90 är i min mening en av de snyggare BMW på länge!
Synpunkter?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tja, smaken är som baken. Jeremy Clarkson har väl inte bättre smak än någon annan.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
stämmer bra det =) fysatan vad ful
Löjligt men föga förvånande, det är bara för att de ska kunna klanka ned på BMW. När de testade bilen sa de inte att den var ful, bara att den var "intetsägande". De var dock tvugna att erkänna att den faktiskt var den bästa bilen i klassen.

Förra året var det väl X3 som blev utsedd till fulast?

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
"Ssan Yong bilarna" Finns det äckligare bilar?

e90 hade jag lite svårt att acceptera först också men nu tycker jag faktiskt den är riktigt fin!
Men bakdelen är inte lyckad, luktar japanare lång väg.

Att de valde BMW före massa andra bilar är ju bara ett sätt att skapa rubriker och att få igång snacket.
Det är inget fel på e90.Jag tycker att den är fin.Med snygga fälgar och snygg färg kan den verkligen vara läcker.
Figge:

Tyvärr händer det väldigt sällan att Tyska bilar blir top rated av Top Gear och u synnerhet bmw, jag tror jag vet svaret varför.......
Håller med Clarkson & Co fullständigt!
Jag bara satt och nickade när jag såg avsnittet.

Får hoppas att BMW sparkar designteamet dit solen inte skiner och hinner komma ut med en bättre bil till dess att det är dags att byta bort E46an.
BMW lär ju knappast sparka designteamet när de slår försäljingsrekord?
Hade inte BMW gått om MB i prestigeklassen år 2005?
Som sagt, vad får dom för uppmärksamhet om dom tycker att KIA är den fulaste bilen?

Keep Your Distance!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
HEhe vad vad det jag sa tidigare, STOR JAPANVARNING på bakljusen och bakänden!

Det är bara att acceptera att E90 är ful (för att vara BMW) vi är inte vana vid dessa förplastade missfoster utan längtar och väntar med spänning på att få se en bra, snygg, vacker BMW som de var förr, som Bangle tyvärr ännu inte riktigt hittat fram till.

E90 må vara ful, men det är också den enda punkten den inte är bra på, dock väldigt viktig men säkerhet, smidighet, praktisk, kostnader för att äga/driva är viktigare. På dessa måste den slå samtliga BMW på fingrarna då den måste anses till en av BMWs förnuftigaste bilar genom tiderna.
Efersom den går så bra, bevisas detta genom att folk väljer den, precis som man väljer dessa japanare som också anses som förnuftiga.

Det roliga är att BMW och bangle har vänt taktik, nu kopierar man japanerna och försöker marknadsföra förnuftiga och någorlunda billiga bilar som ska vända sig till en mer normalperson (med låga krav på utseende bla) som kanske har varit rädd för den otäcka 6an med hög bränsleförbrukning och kostnader + framtunga bilar med halkiga vinteregenskaper.

JAg skulle tycka att det vore mycket intressant att få statestik på vilka de nya E90 ägarna är, har de ägt andra BMW bilar genom tiderna eller är det här första BMWn? JAg tror hårt på att det aldrig funnits så många nya BMW kunder som nu, när E90 kom. Det är bara för synd att man måste skapa "den fula ankungen" , för att äga köra titta/begrunda en BMW ska vara härligt, läckert och ge mersmak något som inte gäller nuförtiden.
No
5.161
Nockenwelle
Du dröjde längre än jag trott FRIFART.
Frifart, intressant taktik att utgå från att ens egen högst personliga uppfattning delas av alla andra.

Inte så förvånande i övrigt att Top Gear klankar ner på BMWs utseende, intet nytt... Själv tycker jag E90 ser bra ut, betydligt bättre än många andra bilar. Sen att det inte är BMWs vackraste design genom tiderna är en annan sak, mina favoriter vad gäller de flesta bilmärken gjordes ändå på 80-talet :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Sanningen är väl den att många faktiskt inte tycker att nyare BMWs är så snygga längre. Under en tid (mitten av 80-talet till början av 2000?!) ansåg de flesta att BMW byggde vackra bilar. Det har iaf ändrats nu. Sen om man tycker en bil är vacker eller inte är ju högst personligt men hitta inte på massa ursäkter/förklaringar till varför inte alla älskar BMW!
Keiser,

Jag vill hävda att du har helt fel. "De flesta" tycker fortfarande att BMW bygger vackra bilar, annars hade de inte sålt drygt en miljon bilar om året. Det är ju bara som med allt annat, att de kritiska rösterna hörs mest, därför kan man lätt få uppfattningen att en majoritet tycker att BMW bygger fula bilar... Det tycks även allt som oftast vara så att de mest kritiska rösterna är personer som inte precis tillhör målgruppen för nya BMW...

Mvh,
Kalle

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Smaken är som baken. Tycker att dom är snyggare nu än för 10 år sedan.
Men om E90 är snyggare än E46 får jag vänta med att tycka till om tills coupén, cabben och M3 är ute på vägen.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag kan bara delge mina egna personliga erfarenheter . Antalet spontana uppskattande kommentarer om min 325 E90 från främmande människor har varit betydligt fler än på BMW bilar jag tidigare ägt (eller äger). Jag tycker den är helläcker i rött!

Salesman
No
5.161
Nockenwelle
Frågan är väl också hur många av de som på 1980-talet gillade utseendet hos BMWs dåvarande modeller fortfarande skulle vilja ha det formspråket idag.
Jag delar inte uppfattningen att BMW en gång i tiden haft en massa snygga modeller på programmet, som inte längre finns kvar. Jag tyckte E34 såg ganska bra ut när den kom, men den var inte anmärkningsvärt snygg. Den stod sig ganska väl i konkurrensen, men var definitivt inte så mycket snyggare än konkurrenterna att designen var ett köpargument. Idag känns den rätt slätstruken. Samma med E36. E30 ser ganska fin ut, ungefär på samma nivå som E34 fast med en annan karaktär. E32 var inget vidare, däremot är E38 riktigt elegant. E21 har i mina ögon aldrig varit snygg och den har bara blivit tristare ju längre tiden gått. E28 är nästan sinnebilden för gubbighet.
Jag har invändningar mot formgivningen hos E90, men i jämförelse med tidigare BMW så är den helt OK. Fast det säger kanske inte så mycket.
Kalle H: Ja, vi rör oss ju i ett område (tycke och smak) där det är lite svårt att veta vad som är rätt eller fel. Jag tror att många tycker BMW tagit ett steg tillbaka när det gäller designen. Försäljningen baseras ju knappast enbart på design (då skulle väl snart toyota anses ha snyggast bilar...!) utan är en kombination av ett flertal faktorer (bla varumärke, kvalite, reklam etc). Nej det jag baserar mitt utalande på är att dels i min omgivning (och här på forumet) och i var och varannan biltidning så kommenteras just BMWs inte så lyckade design. Var det inte "proteststormar" i tyskland efter 7-serien. Det händer iaf inte varje gång BMW släpper en ny modell... Sen om de kritiska rösterna hörs mer än de fanatiska BMWfantasternas (ja jag gillar BMW men tillhör nog inte den fanatiska skaran :)) tvivlar jag på. Tycker mig se en lite övervikt på nyblivna e90 ägare som försvarar dess design också så det finns nog partiska personer i alla läger, eller? Sen kanske du har rätt vad gäller målgruppen (vissa kanske lever kvar på 80-talet) men jag vet att det finns en hel del personer i rätt målgrupp som inte gillar designen men de kanske köper bilen ändå för utseende är ju inte allt (insidan som räknas...;))!

Har sagt det förr o säger det igen, e90 är nog en väldigt bra bil men det är inte den snyggaste BMWn hittills.
Keiser,

"vi rör oss ju i ett område (tycke och smak) där det är lite svårt att veta vad som är rätt eller fel."

Helt riktigt :) Svårdiskuterat ämne! BMW är ett märke som väckor känslor, och som har många entusiaster! Toyota säljer flest bilar, men jag vill nog mena att det trots detta finns FLER BMW-entusiaster i världen, än vad det finns Toyota-entusiaster. Alltså hörs det mer om nya BMW-modeller än om dito från Toyota (eller något annat "intetsägande" märke)...

Nåja, alla få så klart tycka vad de vill, men man bör ta det lite lugnt med analyser av läget, likt den FRIFART postat här ovan :)

Mvh,
Kalle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.