|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Precis som bayerichemotor antyder så kan väl alla hålla med om att vi gärna ser just vår bil som bäst på något sätt. Sitter man då i en gammal sketen Volvo, Saab, Vw etc. med vetskap om att grannens Bmw vinner såväl prestandamässigt som prestige och komfortmässigt leder det ofta till ett missnöje som i sin tur kan leda till att man t.ex. trimmar sin bil. Att som M3g-power säger "alla" jämför sin trimmade alternativt nya prestandabil mot Bmw:s värstingmodell M3 är väl inte heller märkvärdigt, för Bmw följer ju inte utvecklingen, Bmw leder utveckligen. Eller? | |
|
Håller med, nu när man är på bmw mark så kan man finna detta stödande dvs vs trådar och specielt när det gäller saabar och volvos som ofta är tok trimmade. Och jag tycker att det är komiskt att man jämför en golf gti med en äkta M3. Tycker att det är kul att det finns riktiga bil entisuaster som älskar bmw likaså att jag älskar Alfa Romeo. Men som sagt ibland så skulle man vilja ligga med grannens fru, men bara ligga med och inget annat. Jag tycker fortfarande att Crisse´s M3 var jävligt snygg. Vill veta hur stor skilnad är det mellan dom två bilar, förutom ålder. Är nämligen sugen på en sån, mycket prestanda för pengar. Skulle jag hitta en sån 3.0 i orginal skick och ostylad så skulle jag lätt slå till, men jag skulle fortfarande älska Alfa Romeo och gilla BMW M3. |
|
|
Så du har steg 3 och det skiljer alltså 10hk mot steg två, för vilka siffrorna gäller, eller? Det gör knappast mycket på prestandan i så fall. Jag skulle tippa på 0-200km/h på 25 sek som bäst. Några frågor: *Var det en M3 cab som du skulle köra mot? *Är din bil uppmätt till 252hk på hjulen eller är det i motorn? Min bil har för närvarande steg 1 som ska ge enligt Mtm 245 hkr 355 nm .. Det ska i alla fall skilja sig 15 hkr mellan steg1 och steg 3 .. Men på rototestet visade det sig att min bil gav 225 hkr 362 nm på hjulena och 252 hkr 406 nm i motor .Men det som Mtm skriver att det ska ge 245 hkr 360 nm på steg 1 ,det e så att i alla länder e bensin inte lika bra som i Sverige tillexempel och detta kan påverka perstanda därför har dem skrivit mindre effekt för att vara på säkra sidan ..Det som Mats på Dahlbäck sa inann jag skulle göra rototest på bilen va ,Va inte förvånad om effekten blir högre med 15 procent gemfört med det angivna ..Och detta vart så tack vore kanske V power hehe.. Det berör på hur man växlar 100 till 200 ,när jag kör så ,tack vore att jag har 406 nm så kan jag lika gärna börja med 4an från 100 och den går som in i helvete måste jag säga ,har klockat 100-150 på rak strecka med 4an på 4.7 sec med 17 tum hjul och full tank .90-185 på ca 10-11 sec ..Men i verkligeheten var det som rototest visade gick bilen från 85-180 på 13 sec med fjärde växel .. Och ´jag ska köra mot en cab på 286 hkr 320 nm.. Ska se till att filma och vissa filmen här på forumet olika intervaller och jag garanterar att ni blir förvånade över hur en dagens Gti 5 går med ca 260 hkr 420 nm...Min bil ska väga 1420 kg utan förrare.. |
|
| Okej, en M3 3.0 cab är mer än 100kg tyngre än coupén och är ett par sekunder långsammare till 200km/h. Kan vara bra att veta. | |
|
Alfista_1: Tackar! Om du ska köpa en extrabil är M3:an riktigt rolig, det enda som är dumt med den är att vintern känns så förbannat lång... =) M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Elfrippo Så det kan stämma som min kompis sa att den väger ca 1660-1700 eller ?? |
|
|
Gti-mannen Ja, det kan stämma. |
|
| Tjänstevikten för min M3 cab -97:a var 1575 kg, om det kan vara till någon hjälp. | |
| varför diskutera.. prova istället ;) | |
|
Jkangas Det e det vi ska göra så fort det blir vår ,jag får ingen fäste med 1,2,3,4 växel med 17 däck med dubb |
|
|
Men vi får ju inte glömma att quote: " En T4 krossar en M3 3,2 i intervallet 100-200, speciellt om T4an är chippad" Och då har ju golfen mer Vrid och effekt än en T4 med Autotech steg 3 som krossar en m3 3,2a... |
|
|
Smokey Jag hänger på en T4 med atechmotor steg3 utan problem med 2 och 3 an sen när jag lägger i 4 sticker jag ifrån långsamt,men det e jämna bilar kan jag säga .Och då körde jag med 252 hkr 406 nm lite mera blir det i vår.. Är du verkligen säker att en T4 Autotech steg 3 krosar en M3 3.2 l ,kan inte tror det men det kanske stämmer .. |
|
|
Han var ironisk och refererade till en annan tråd. M3 vs S60R nånting heter den. Humor i samma anda som denna... |
|
|
Hur många hk är det i en Steg-3-trimmad T4? Jag körde mot en Steg-3-trimmad S60 T5 (som hade 319 hk) med mina f.d. M5 3,8 -92. Det var verkligen svårt på 2:ans växel, då drog han ifrån. 3:an går det bättre men innan jag har fått upp varvet så drar han ifrån lite. 4:an då kan man köra om, då börjar det skilja en del mellan bilarna. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Shnitzer En T4 med steg 3 har 260 hkr 380 nm som väger ca 1380 kg .. En M5 väger en del mera än S60 och då är det klart att s60 e lite snabbare med 2an och plus att den har mera nm vilket gör att man sticker fortare från låga varv o sen när man börjar växla då e det inga nm nästa då e det i stort sett hkr som e allt ..och plus att en M5 kommer igång vid 120 och uppåt tror jag ...Rätta mig om jag har fel.. |
|
|
Ungefär 260hk påstår trimformorna att det är i en Steg 3 T4. Mina erfarenheter: Jag har kört mot en steg 1 T4 (240hk) och jag vann på att jag kunde dra längre på växlarna. Jag har även kört emot en M3 3.2 och det var ruggigt jämnt, kanske kanske med någon fördel för M3an men det är svårt att säga eftersom vi inte körde sida vid sida. Jag har kört emot en M5 3.8 från ca 100km/h med min förra 9-5 Aero som var original och jag hade inget att sätta emot den. Skulle gärna möta en med S60in också. En Audi S4 Biturbo går ungefär som en 330i. Flåklypa |
|
|
Gti-manen: Helt rätt! Flåklypa: Jag påstår inte nu att alla M5 3,8 kör ifrån alla S60. Finns ju S60 som piskar M5 E34 till frukost. Har i alla fall en video på när jag kör mot S60:in. Det är en mov-fil, men jag skulle gärna vilja ta bort lite ljud från vissa ställen. Någon som vet något bra program eller hur man gör för att ta bort en del ljudfrekvenser? //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Vore kul om du fick upp filmen! Med de erfarenheter jag har med min bil så tror jag på ett riktigt jämnt lopp emot en M5 3.8 av normal kondition. Dock bör M5an vara vassare i riktigt höga farter med tanke på högre effekt och ingen värmeförlust men det trodde jag om M3 Caben också. Skumt det där... Tittar man på vikt/effekt så är den faktorn ganska lika också så mycket tyder på ett jämnt lopp. :-) Flåklypa |
|
|
Flåklypa Har du för S60 T5 orginal eller steg 3 i den ?? Vad e det för trimfirma som har trimmat den om den e trimmad?? Hur många hkr ,nm ?? |
|
|
Flåklypa: Tror faktiskt att du hänger av en M5 3,8 från stillastående hyffsat lätt. Det är M5:ans svaghet. Slö kanske är fel ord, men inte så pigg som andra bilar är. Dock i högre farter så är den helt annorlunda. Ni provade aldrig att köra från 120 km/h med M3:an mot din S60 då? Ingen som har någon rekommendation om något bra program för att redigera mov-filer???? Vore väldigt bra! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.