|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag förstår dig att båda måste växla till slut, men en gång mera måste jag växla för att det e en 6 växlars låda och där tappar man men en del .. Jag kan varva till 6000 varv mera kan jag men det blir segt och då har jag 252 hkr, 406 nm vid 2000 varv enligt rototest .. När jag ligger på trean tillexempel vid 70 och trycker fullt det e inte sant hur fort den sticker iväg fram till 120 ...Jag personligen brukar aldrig köra från start mest för att det blir stort slitage på alla delar .. Men har några kompisar som kör M3 lilla motor så vi får testa i våren nån gång för att gemföra bilar ..Men hur som helst så verkar jag inte ha nån chans enligt tester och er på forumet mot en m3 .. |
|
Hawar |
Det bästa är att testa, tror att om du ställer frågan på ett bmw forum så är det nog inte så många som erkänner att M3:an kan förlora. Jag tror faktiskt det blir jämnt lopp speciellt om ni kör flygande start, sen beror det hur duktiga ni är på att växla, tror att förarskicklighet kan påverka mycket här. Lycka till och berätta gärna hur det gick efter testet Mvh Hawar |
|
Crisse: ang race mot en R32! Jag körde med min förra M3 -97 mot en -03 r32, vi körde från stillastående. R32:an hängde på bra upp till 100 men sen. var det otroligt vad den sackade. jag höll fullt upp till typ 240 km/h å då var r32 bara en liten prick i backspegeln:-).. vi snackar hundratals meter, tro det eller ej, men så gick det "racet" iaf. Mvh |
|
|
406NM vid 2000 varv motsvarar ca 115hk..... (406x2)/9,55 = 85kW = 115hk Allting beror ju på vilket intervall som man kör. Men en sak är säker: om man kör 50-200 ÄR en M3 snabbare. Men självklart är din bil snabbare i vissa lägen tex när du kan utnyttja vridmomentet (kortare sträckor). På bana är troligtvis en M3 snabbare då man kör på höga varvtal konstant. Sen att en M3 kom 1992 och alltså är en 14år gammal konstruktion gör ju det hela ännu roligare........ |
|
| Vilken otroligt onödig diskussion. Har alla ingredienser som krävs för att spåra ur totalt igen... | |
| Kom tillbaka när du skaffat 500nm till :) | |
Grubbe |
Troligtvis är M3 E36:an en av världshistoriens snabbaste bilar och en äkta entusiast kommer alltid att komma på något som hävdar detta. M3 E36 är i det närmaste ouppnåeligt snabb och 3.0:an är i de flesta fall den snabbaste utav dem. Mycket tyder på att det är utomjordisk teknologi i 3.0:an då den går så fruktansvärt, ingen mänsklig varelse kan konstruera sådan urkraft. Så troligtvis kommer du att få stryk, eller - naturligtvis kommer du att få det, oavsett vad du åker med själv. Får du inte stryk på landsvägen så får du det garanterat på Ringen där ALLA åker dygnet runt året om. |
|
Det bästa är att testa, tror att om du ställer frågan på ett bmw forum så är det nog inte så många som erkänner att M3:an kan förlora. Jag tror faktiskt det blir jämnt lopp speciellt om ni kör flygande start, sen beror det hur duktiga ni är på att växla, tror att förarskicklighet kan påverka mycket här. Lycka till och berätta gärna hur det gick efter testet Mvh Hawar Håller med dig .det brukar va så samma sak va när jag ställde en fråga på Saab forum angånde om jag hänger på en 9-5 Aero nordic steg 3 ca 310 hkr 470 nm Alla sa du kommer att bli ifrån körd lätt osv sen vart många besvikna för att han drog mig bara en halvbilläng från 45-210 km/H Skaffar jag större turbo och spridare så är M3 bakom i vilken intervall som helst ... Ska kunna dra R32 lätt och menar nya karossen ,men ej från start.. Robert L Då har jag 107 hkr vid 2000 varv... |
|
|
Gti-manen el mannen: Du kommer torska mer och mer ju fortare det går när du kör mot en M3 e36 OM du nu inte lägger ner mer pengar på turbo och spridare... Stor skillnad mellan dessa bilar. Ser inte anledningen till detta. Varför trimma upp en Golf för en massa pengar när du kunde köpt en lite begagnad M3 e46 el lknande, då piskar du alla M3:or som är original... Så skulle jag gjort... |
|
|
Jag hävdar att en turbomotor använder en relativt högre medeleffekt än motsvarande sugmotorer just därför att man kan "skräddarsy" vrid och därmed effektkurvan. Just det faktum att turbomotorer är vridstarka i förhållande till sin effekt tyder på det, speciellt när toppeffekten infaller på ungefär samma varvtal som sugmotorns. Det var många, inkl mig själv, som höjde på ögonbrynet när jag visade filmerna där jag kör dött lopp mellan 50- ~240 mot en M3 e46 cab med min S60 T5 Steg 3. Flåklypa |
|
|
Alla som tjatar om vridmoment har toppar med dåligt flöde! Z MMM Coupe |
|
| Jag tror också att m3-3,0 vinner,men kör ni en kortare sträcka då har du schans mot han men uppe i farten är det kört för dig.(om allt går som det ska).Länk Lycka till,det är alltid roligt att testa. | |
m3kär |
Egentligen är väl jämförelsen ganska ointressant, det går ju att trimma de flesta bilar rätt brutalt om man har plånbok för det. Att trimma en bil för att spöa en annan som är orginal känns rätt meningslöst, man vet ju att man e lik förbannat en förlorare om den också vill trimma. Var nöjd med det du har och kör så det ryker alternativt som det nämndes här tidigare, köp en orginal med bättre prestanda för samma peng:) Eller jag kanske e helt dum i skallen?:) /Rob |
|
>m3kär Konstiga resonemang du har. Varför är det meningsöst att trimma en bil för att vara snabbare en någon annnan som är orginal? Vad spelar det för roll? Man trimmar för att ha bättre prestanda. Kvittar vem som är motståndaren. Köpa orginal med bättre prestanda. Varför är det att föredra? |
|
|
bilfreak: Hehe grattis =) Iofs tror jag nog att en 3.2 lämnar en 3.0:a en bit bakom sig också så det kan nog vara hyfsat jämnt mellan R32 och 3.0. Men nu verkar detta bli en "turbotrim vs. original BMW" diskussion precis som de flesta andra... =) MVH M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
m3kär |
Ferox; Jag tycker inte alls det är meningslöst att trimma en bil för att bli snabbare än en annan, tvärtom...men dessa ständiga utmaningar m3:orna får av andra märken som på ett eller annat sätt har trimmats för att dra jämt med en orginal bil. Det är väl intressantare att utgå från 2 jämnbördiga från start där varje liten förändring kan vara utslagsgivande. Om du inte har en stor plånbok förstås. Men då skulle det inte vara så intressant att ställa frågan här på forumet, då visar man det när tillfällen ges. Jag, OBS! jag skulle inte trimma min m3:a för si och så mkt och tex skriva på ngt porsche forum om jag kan åka jämt med någon 911 turbo som är orginal, vore roligare att se vad den skulle göra mot andra m3:or. Men,,jag tycker som sagt att det är helt rätt att höja prestandan men listigare att helt enkelt köra ifrån nån m3:a när tillfälle ges. Då skulle nog m3 ägaren på stört bestämma sig för att skrapa ihop till ngn typ av trimmning:)) När Golfen helt enkelt bara försvinner framför en. Så jag väckte i alla fall lite irritation med förra insändaren,, //Rob |
|
Det svider alltså lite i M3-hjärtat att få smisk gissar jag, för det märks ju rätt tydligt på hur det ska vändas vridas och slingras på argumentatione för att alltid komma till den slutsatsen att det är fel att jämföra trimmat mot otrimmat, att alla bara vill köra ifrån M3, att det är bara rakt på, att det är från stillastående och gud vet allt som det gnölas om. Det är alltså inte tänkbar att trimma nåt snikigt i bilväg och sen åka ifrån en standard Porsche?? Nä, givetvis, vem skulle tycka att det var fräck gjort och bra byggt om en välmasserad Golf-etta sopar till en Porsche Carrera GT..... Bara fånigt, trimmat mot otrimmat.... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
Jag trimmar inte bilen för att köra ifrån en M3 eller nåt det har ni helt fel som tycker det ...Jag har trimmat bilen för att få bättre prestanda... Jag tycker i alla fall det som e mest orättvist e att vissa sagt till mig kör mot min M3 och min bil va orginal då ,men vad händer om jag trimmar upp min bil till samma effekt som en m3 har ,då kan jag säga det direkt den kommer att ligga bakom några billängder i alla fall.. Men vi får se när vi har testat klart bilar , jag ska köra med ca 260-265 hkr 420-430 nm...Hoppas att ni som e 100 procent säkra på att den drar mig inte blir besvikna till slut.. Jag själv om jag ska va ärlig tippar på att det blir jämnt hela vägen från ca 40 till 200 km/h... |
|
|
Om man vill köra ifrån en golf med en E36a så finns det hjälp =) Länk Z MMM Coupe |
|
viobebe |
GTI-mannen: Jag förstår dig på alla punkter, men det är tyvärr som ngn nämnde fel forum att ta upp detta.Egentligen inte för man måste kunna ställa en sådan relevant fråga till så kallade BMW experter!Tyvärr så blir det pannkaka av alltihop till slut.M3 är en överlägsen bil alla kategorier..... När man läser vissa inlägg så blir man mörkrädd, i mitt fall (kör ej BMW nu) pga dessa vansinniga VS inlägg man läser här så varje gång jag drar förbi en BMW så tänker jag att nu skulle de som tror och skriver "överdrivna" inlägg sett detta! en 325i är inte snabb som alla tror inte heller en 318is, inte heller en 320i mm mm, kan ni inte vara relevanta ngn gång? vad är det som driver er att hålla på detta sättet, sluta hålla på tramsa, killen ställer en enkel fråga utan att på något sätt säga att hans bil är snabbare, bara vad skillnaden kan vara, vips är en eld tänd och så börjar det... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.