|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Åkte bussen som jag gör på mornarna och den kör som vanligt på valhallavägen som är en av dom mest trafikerade gatorna i sthlm. Med parkerade bilar längst sidan, helt plötsligt hörs en smäll. Bussen träffade en av dom parkerade bilarna som var påväg ut. Vi kliver ur bussen och ser en bil som står snett ena hörnet sticker ut en 25- 30 cm. En grinig gammal gubbe runt 50 + kliver ut ur bilen. Gubben börjar ifrågasätta vad busschaffören håller på med. Busschaförens svar blir med båda händerna utsräckta "men kolla hur ni står det går inte att sticka ut på det här sättet." Gubbens svar med "men jag såg att du kom så jag väntade på dig" Gubben har alltså börjat köra ut så att han sticker ut en liten bit bara en liten men tillräckligt för att bussen skall slå i. gubben antog då antaglien att busschafören skall se honom åk väja lite, vilket blir då att bussen måste använda väsnter fil tur att han väjde då hade han prejat en bilen vänsterfil. Informerade gubben att han har väjningsplikt mot all trafik eftersom han skall ut ur parkeringsfickan, någon som han var helt oförstående till och svarade "men jag hade juh stannat när jag såg att du kom" Tydligen så är det ok att stå ivägen bara man står still, konstigt sätt att resnoera. Tillägga kan att när killen i bussen klev av så plockade han fram en digitalkamera, vilken gjorde att han kan dokumentera hur den parkerade bilen står. Gubben i bilen ville prompt skriva papper, för mig är det solkart vems fel det är. Jag var försenad till jobbet annars hade jag ställt upp och vittnat om händelsen. Tyckte riktigt synd om chafören som var tvungena att vara med om detta denna morgon då han verkade så glad och trevlig när vi alla klev på bussen, något som man tyvärr inte se varje dag. Och så är det vi unga som får betala dyra premier, tjena! | |
|
Konstigt agerande från båda håll, chaffisen kanske satt och halvsov eller pratade i telefonen? Skulle man inte försöka väja när det behövs och om det går så skulle det smälla ofta vill jag lova. Då om någon gång skulle nog premierna höjas... FP |
|
|
Solklart buss chaffissens fel. Man får ju inte köra på nån som står still även om han står dumt. Många(inte alla)bussförare är mkt nonchalanta i trafiken och tror att dom kan göra precis hur dom vill. Tänk om du själv skulle köra ut ur en ficka och plötsligt ser en buss eller bil som kommer körandes,du stannar och väntar och då kör han på dig när du står still. Skulle bli mycket förvånad om det blir gubbens fel,om han nu stod helt still som du säger. |
|
|
Det hela handlar om NÄR gubben körde ut de 30 centimetrarna. Körde han ut när bussen var 50 meter ifrån eller när bussen var vid hans bakre stötfångare? Hursom så är det ofta små marginaler i stockholmstrafiken och det är grymt onödigt av gubben att rulla ut den extra biten om han nu, som han säger, såg bussen komma. Låter som en helgstressad herre som har tankarna snarare på kvällens nyårsfirande än på trafiken. |
|
|
Självklart. Men det fråntar inte varje förares skyldighet att förhindra olyckor, påkörningar osv. Nu vet vi ju lite bakgrund osv, och det kan mycket väl vara så att bilisten stack ut ett hörn när det var för sent, men det kan lika gärna vara så att det fanns tid och plats för bussen att väja lite (runt 30 cm nämns). Allt handlar om samarbete i trafiken, inte om att buffla sig fram och att störst går först osv, vilket man kan se ibland. FP |
|
|
Jag har svårt att tänka mig att föraren av bussen blir helt skuldfri. I det läget skulle han stannat eller väjt för "gubbens" bil, fanns det inte utrymme för detta körde han för fort eller för nära... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... jag är rätt säker på att gubben åker dit. Och det med all rätta. Som att köra ut i ett vägskäl och stanna och sedan oberopa att "jag stod still ... du får se upp". Gubben har "skapat" olyckan. När man kör ut från parkficka måste man ta ansvar för och hänsyn till bussens och övriga trafikanters trafiksituation. Stod bilen däremot parkerad utan förare ... då går "det över på chaffisen". Precis samma sak som att komma i bra flås mot ett övergångsställe och sedan grisnita för att släppa fram barnvagnen. Det blir torsk om länsman ser det... man har brustit i hänsyn till övrigas trafiksituation. Chaffisen behöver bara säga att gubben körde ut framför och stannade halvvägs in i filen ... = klart. Samt en prick i kortet. Har han sedan en fortkörning innan samt att tanten inte haft bältet på sig ... då blir det T-banan ett tag för honom. MVH /// Paap R |
| Är det inte så att Bussar inom tättbebyggt område har alltid företräde! o vi bilister ska lämna företräde för dom!??! har för mig det=) MVH Micke | |
|
Visst har dom företräde, - när dom skall ut från bussfickan om det råder 30 eller 50 km. I övrigt gäller samma regler som för alla andra, förutom att de ofta har fördelen av egna filer med tillhörande ljusreglering osv. Kan vara som Paap skriver men inte kör man på en bil,MC, moped eller cykel osv om man kan undvika det även om man hade "rätt" i sak eller? Det verkar ju knappast som han körde halvvägs ut, en filmarkering brukar vara runt 2,50m minst. FP |
|
|
Glömde: Tänkte hålla afton nu och vill gärna önska alla ett Gott nytt år. MVH Folke FP |
|
|
En liten förklaring verkar vara på sin plats. Egentligen så finns det inget som heter "företräde", en buss eller föraren av bussen har INTE företräde när han ska ut från en busshållplats (ficka) på 30 eller 50-vägar. Däremot så har vi andra trafikanter i det läget en skyldighet att anpassa vår fart eller stanna om så krävs för att ge bussen en möjlighet att komma ut från sin bussficka. Faktum är att det finns ingen som har som helst företräden i trafiklagarna, bara skyldigheter. Detta kan kanske tyckas som ett petigt påpekande, men juridiskt så är det en viktig skillnad. Därför kanske det kan vara bra att förstå detta. Dr Tinnitus (en av få utan bakfylla idag...?) |
|
|
Även om jag nu inte är bakfull, så lyckades jag ändå klanta till mig lite. I texten ovan så kan ordet "Företräden" bytas ut mot "rättigheter", men företräden funkar ju det med. Alltså. det finns inga rättigheter i trafiklagarna, bara skyldigheter. Dr Tinnitus |
|
| Hmmm...gammal gubbe 50+ tack för den *S* | |
Paap Reeder |
Tinnitus! Undras om det är någon skillnad att svänga ut från parkficka eller köra ut på huvudled med triangelskylten? .... eller missa en stoppskylt? ... eller bomma H-regeln? Hävdar fortfarande att både moraliskt och Tingsrättsmässigt sitter chauffören rätt säkert i sin stol. MVH /// Paap R |
|
Dr Tinnitus: I lagtexterna heter det att man "har väjningsplikt", vilket i praktiken betyder att man ska lämna företräde för ett annat fordon eller en annan trafikant. Naturligtvis är det "gubben" som gjort fel och orsakat olyckan, det går nog inte att ta fel på. Problemet för föraren av bussen kan bli att motivera varför han körde på bilen istället för att stanna eller väja för den, risken finns att skuldbördan delas mellan de bägge. Det är inte direkt en ovanlig typ av olycka. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Många här pratar oma tt veja, vart skall han veja,om han gått emr till vänster så kör han över linjen i vänster fil, är det bättre? Vi pratar om Valhallavägen här, en buss är nästan lika bred som en fil det finns inga marginaler för att sticka ut 30 cm man kan inte bara "gira å vänster med en buss, som har bilar i filen bredvid. "gubben" stod med motorn igång han var ej i rörelse när busse kom utan stod och väntade. Om gubben i bilen inte har gjort något rätt, vart går gränsen då "du får sticka ut 30 cm men inte 30'" "men kör du BMW så får du sticka ut en motorhuv"? Det är en huvudled kan tilläggas bussen skall inte behöva veja för en utstickande bil det är hans skyldighet att inte sticka ut då han utgör ett hinder för trafiken. Ser jag bussen komma så backar in igen om jag inte kör ut det är min logik. Nu kan ni tänka er in i denna situation fast bytt ut chaufören mot dig själv och bussen mot din bmw, hade du kunnat acceptera att du måste veja för denna typ av situation. Även om han har parkerat så har han i så fall parkerat fel då han utgör ett hinder på vägen eftersom trafiken måste "veja" |
|
|
Måste nog urshäkta mig här lite Gammal gubbe 50+ var väl att ta i. Skön att det finns såna som gto80 med skön humor =) |
|
|
delorian: om det är som du säger att gubben stod stilla och väntade så är det busschaffören som gör fel. Att han inte har möjlighet att att väja kan jag förstå men då får han ju stanna och vänta tills gubben flyttar sig. Man har ju aldrig rätt att köra på någon även om dom står felaktigt. Visst har du rätt i att den parkerade bilen inte BORDE sticka ut nosen men resten av ditt resonemang om att man inte ska acceptera att behöva väja då man kör på huvudled håller väl inte riktigt i praktiken...Det kommer alltid att finnas bilar som är felaktigt parkerade, förare som har dålig koll, vägarbete, cyklister, etc. etc. och att bara köra på/över dessa pga att dom inte följer reglerna... ___ //Ulf |
|
|
Hade du hävdat det lika mycket om du kommigt med din stationsvagn och såg att bilen stack ut, bromsade och det glider...och repar hans bil? Kan tillägga att när bussen fortsatte fram ett 10 tal meter så fanns det ut märkt med rum. Hade jag varigt försäkringsman så hade jag gått på att han stod i körbanan. Samma sak gäller i sthlms kommunala färdmedel, håll till höger i rulltrappan står du i vägen, flytta på dig. Om du går in i tbane vagnen innan folk har klivigt av så får du räkna med att någon kommer att knuffa till dig. |
|
|
Finns det ingenstans att väja får man ta det i övervägande när man väljer vilken hastighet man färdas i. Finns det dessutom parkerade bilar längs ena sidan och mötande trafik på andra sidan måste man vara beredd på att en bil kan komma att köra ut. Står det sedan en bil olämpligt så måste man stanna eller väja om det finns möjlighet, och finns det inte möjlighet har man som sagt kört för fort. Detta ska alla som färdas i trafiken i allmänhet känna till, och yrkestrafikanter i synnerhet. Några citat ur trafikförordningen: "1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna." "14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse." "15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet 1. inom tättbebyggt område, 2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena, 3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen, 4. där korsande fordonstrafik kan förekomma, 5. i skarpa kurvor, 6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd, 7. vid risk för bländning, 8. vid möte med andra fordon på smala vägar, 9. vid halt väglag, 10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning, 11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen, 12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen, 13. där vägarbete pågår, 14. förbi en olycksplats, samt 15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado ´Det du just skrev håller jag med om då det även innefattar suntförnuft. MEn i detta fall eftersom jag var med när det hände så kan jag säga att punkt 1 nedan stämmer bra. Om gubben ej var ett onödigt hinder, Han utgör sig väl tilla tt vara ett hinder om bussen måste veja det är bussens körbana, bussen skall inte behöva veja. Vill du vara i vänsterfilen bredvid bussen när bussen vejer? Stannande och parkering 47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras 1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs, 2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller 3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms. // |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.