AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.995

Vad är det kallaste ni startat i?

Sida 4 av 5
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
+ 15 grader. Kör ju aldrig bmwn på vintern :)
e3
8
e30touring
320i Touring -89
för några dagar sedan var det -35 i gällivare och då startade bilen utan motorvärmare. hade varit hos tjejen och då hade bilen stått i 2dagar BMW e30 320i Touring
Njuren: Helt rätt, tom farsgubben har använt sig av det tricket. Tydligen vanligt i lumpen på hans tid. Läs 50-talet. De hällde nåt brännbart på ett plåtfat eller nåt och så kickade de in det under motorn på bilen så fick man upp lite värme under huven. Funkade lysande tydligen, så länge inte skiten börja brinna :/

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Min Farfar berättade att när han hade t-ford och skulle ha igång den på vintern var han tvungen att hissa upp bakvagnen eftersom kopplingen(?) inte släppte så att det gick att veva igång den utan att bli överkörd.
Lars
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
-37 i Alaska med en Chevrolet Blazer. Kan tillägga att jag och polaren sov den natten i bilen. Det är inte direkt nära mellan motellen där =)

Bilen startade utan problem iallafall, även om det gick väldigt segt.
-34 med en Corolla -92:a ,faan vad stökigt det gick...men det gick,

Bäckis
- 4 i Halmstad. Bilen startade direkt. Utan motorvärmare.
-4 Det är ju blida det.
Er
19
EriXon
M535i -85
för två eller tre vintrar sedan så startade min gammla bmw 325 -87 i -35 grader utan motorvärmare, på första försöket...
det är inte roligt klockan 0430 på morgonen när man ska till jobbet och upptäcker att säkringen till eluttaget gått mest troligt kvällen före... läderklädsel, svintrött o -35 är inte roligt... det enda som var lite probem var att koppling o växellåda var VÄLDIGT sega.
Nu kan ni komma hit upp i norr och testa kallstarter med era bilar.
Dagens toppnotering -41grader, 1mil utanför Jokkmokk.
Startade M5'an i det kallaste någonsin igår, -20grader. Fan vad den var seg, tänkte inte gå igång först. Och man riktigt hörde hur illa det gjorde åt motorn... Bestämde mig då att hålla kvar min grans på max -15 grader för en start, så idag står den hemma på gården.
Varmare än -30 är ju fjoll :-)))
Körde iväg med min MB 190 i morse (-32) å den gick som en klocka, dock skulle en 6-pack öl vara härligt kall om den hade åkt med i kupén...
Ska väl tillägga att nå´n verkar ha monterat banacingsportchassie på rishögen under natten.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
-43°C i Luleå vintern -95/96 eller om det var -96/97.
SAAB V4 -71 utan motorvärmare.

Körde med samma bil från Luleå till Östersund (ca 65 mil) efter start i -37°C utan motorvärmare. Det var lite nervöst i bilen de 10 timmar som resan tog, men ändå respekt att det gick!

528:an hade för övrigt grova problem nu i julas när det var -22°C. Skandal!
-42,5 I Kalix, BMW 323ti , motorvärmare 2 timmar , var tvungen att köra till jobbet , skiftes avlösningen varade ca 3-4 timmar innan alla var på plats .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
kul med alla inlägg om hur kallt ni startat i
men det är ju helt ointressant om ni haft motorvärmare för då är ju motorn uppvärmd.
då skulle även dieseln min som jag fick igång i 30minus utan problem även gå igång i 60minus

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
-25 en gång vintern 2001 eller om det var 2002.
Motorn kom aldrig upp till normaltemperatur under de 1,3milen till jobbet.
Men herregud. Här diskuterar ni minusgrader med motorvärmare. Helt ointressant. Motorn är ju som sagt var varm när den stått i ett par timmar.

-20 grader startar jag min nissan bluebird i varje dag här i Luleå UTAN VÄRMARE. Mitt rekord har jag tagit i ale (3 mil utanför lule) ett satans kallhål.

Det var -39 startmotorn var mycket dålig så att svänghjulet bara han gå två varv innan den släppte. tugg tugg tjooong. hur som haver.
Var 100% säker att bilen itne skulle gå igång men var ändå tvungen att testa. Samma sak, svänhjulet gick två varv sedan startade bilen. Inget tuggande här itne. Det kallar jag japanskt hantverk.

Hade man startat bmw'n i -39 hade man väl fått bmw inristat i cylindrarna.

KICK IT!
Njuren
ot men någon som vet när den kallaste dagen och hur kallt det var i sverige de senaste 106åren?

BMW - i nöd och lust?
Njuren kolla in här så hittar du det du söker: Länk
svaret är förövrigt 2svar 52,6 eller 53grader.

Inte vet jag om VI diskuterat starter med motorvärmare .
rsarits
-33grader med min första E12:a
-28med 530:n

utan motorvärmare såklart, om den sitter i så spelar det ingen roll hur kallt det är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.