|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
Njuren |
45 minus?? Kan en människa leva iöverhuvudtaget då? trodde jag skulle vara kung med mina -14 i malmö =) BMW - i nöd och lust? |
|
Min lilla civic startade bra i -20 grader imorse. Och det tyckte jag var bra. Det sitter ju bara mopedbatterier i honda. Och BMW:n har jag väl startat som kallast i typ +5 grader. För när kylan börjar komma så ställs den av. =D MVH Morgan. |
|
|
-45. 1985 Med en MB 300tdt utan motorvärmare. Just året 1985 var det jävulst kallt med en snitt temperatur på hela månaden -27(Februari) |
|
| -32 uppe i Åre för några år sen. Med min 328 E46... | |
|
Rent temperaturmässigt ligger det på minus 25 grader Celsius. Kroppsligen och rent upplevelsemässigt en tidig decembermorgon med ca plus 2 grader Celsius då jag endast iklädd boxers och t-shirt flyttade undan min bil från en garageuppfart. Visst är det underbart med skinnklädsel? Kvinnor som kan backa utan att skrapa bilen mot diverse närbelägna föremål är inte heller dumt… |
|
|
(Bmw 320 -79) -30 efter att bilen stått i 2 dagar utan motor värmare, inga problem men jag var ganska ensam på bilparkeringen efter en militärövning om att få igång min bil. hade av en slump köpt en batterivärmare som visade sig vara värd varenda krona. Körde även samma bil i -42 utan problem. Hasse |
|
|
-9°C, imorse. Det blir aldrig kallare i Göteborg! |
|
|
-12°C i Århus/Danmark ! "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
-22grader med min peugot expert-01 vintern 03/04 lät som den gick på 3 cylindrar första kilometrarna, inga problem mer än att värmen var obefintlig fortfarande efter 3 mils körning. ///Johan Länk |
|
|
-39 grader i Funäsdalen utan motorvärmare, tror det var nyåret 78-79. Två gamla hederliga amazoner. Den ena startade utan problem, vi hade dock tagit in batteriet i stugan men ingen batteriladdare. Den andra var stelfrusen i låda och bakaxel. Vi släpade den med låsta hjul nedför backen till OK macken i byn där den fick tina upp. Vi fick även punka vid -35 grader, ingen höjdare att byta däck då. Lovikavantarna satt som gjutna på fälgkorset. Det var synd om den som fick igång bilen först, för han fick dra igång alla andra i stugbyn. Nåväl, veckan gick med ingen skidåkning alls på grund av kylan. Det började närma sig hemfärd varvid vi bestämde att en polare som var med men inte hade körkort skulle sitta uppe hela natten och gå ut en gång i timmen starta bilarna så att vi skulle få igång dom tidigt på morgonen. Som belöning för väl utfört arbete och att han skulle hålla sig vaken fick han en hela whiskey. På morgonen vid hemfärd mådde varken "nattvakten" eller den ena bilen speciellt bra. Den "sjuka" bilen bluddrade och gick bara på 3 cylindrar och polaren yrade och mådde allmänt dåligt. Nåväl med mycket möda och stort besvär lyckades vi få både den "sjuka" bilen och kompisen till Sveg där vi bytte stifft och hällde kompisen minst en 1 liter kaffe. Bägge piggnade till betydligt efter denna medecinkur och vi tog oss hem till Stockholm utan några större bekymmer. Garvar fortfarnde gott åt detta när man var "ung och galen". mvh Mackan |
|
| Jag har bott över tio år i Göteborg och jag minns ett år då det var -20 och blåste. Jag höll på att frysa ihjäl och var tvungen att springa in på Tingsrätten och värma mig. | |
| Nånting helt annat var ute och pissade med hunden i natt -22 och kortkalsonger. 10 minus till och man måste börja använda jacka på dagarna. | |
Daviden |
-40 i ett köldhål utanför Åre för några år sedan. Hade vid det tillfället en SAAB 9000 CS och den var bottenfrusen på morgonen då jag försökte starta den utan att ha pluggat i motorvärmaren över natten. Hade ju också lyckats med bedriften att gå i från bilen på kvällen med ettans växel i... När jag försökte starta lät det som någon drog med rasp innen i motorn. Vi var tre killar som försökte putta bilen baklänges till närmsta eluttag (detta tilldrog sig i tassemarkerna utanför Åre och el var där en bristvara...)för att försöka plugga i motorvärmaren så där lagom i efterhand. Vi kämpade alla tre rejält men bilen rullade bara centimetrar bakåt, växeln måste fortfarande legat i fast växelspaken stod i mittenläget. Var i allfall tvungen att få i gång den så efter ytterligare några försök så hoppade den faktiskt i gång! Höll jättefint resten av veckan i Åre, men på hemvägen brakade lådan, vilket garanterat (förutom SAAB kvaliteten) hade med kölden att göra. |
|
99 så smiskade jag igång min gamla opel som jag hade som studentbil. Då var det -42 här i luleå. Låg o pendlade därikring ett par dagar. Snacka om ljupfryst bil. Mina uråldriga vinterdäck hade inte en tillstymmelse till mjukhet kvar i sig. Inte den skönaste färden jag tagit mig för. Fast o andra sidan, kanske var bra att ta bilen. Dagen före sprack min jacka i armen av kylan. Lite sne på gumman då som snott dunjackan så jag fick ta nån jävla vår/höst jacka för att knata till jobbet. :/ |
|
|
mattias h: Respect! Apropå ämnet kyla är en av de kallaste diskussioner jag aningen tanklöst råkat starta om PMS. Försök ta dig levande ur den diskussionen omgiven av en grupp fem rödvinsstinna militanta feminister i ett kök. |
|
|
Startade min dåvarande Peugeot 505 i -33, den startade på första försöket, men växellådan gick lite segt, likaså styrservon. Detta var -94 utanför Norrköping, då jag jobbade på en Statoil-mack, och den dagen sålde vi slut på all glykol och spolarvätska vi hade hemma, men i många fall var redan kylaren frusen.... /Peder |
|
|
Jag skall inte slå mig för bröstet, men.... Norra Kanada 89-90 (Chiboogamo i Norra Quebec) Ford Bronco II 2.4 manuell UTAN motorvärmare men med 90 amp batteri Start -48 grader på morgonen. Det var riktigt segt och startgas behövdes för att få igång den. Under dagen gick temperaturen ner till -54 på digitala temp mätaren. Då stog bilen på tomgång hela dagen. Med gardinen för grillen fördragen och värmen i kupen på max med läge 1 på fläkten. Det var ändå bara +5 grader i bilen när vi skulle åka hem. Efter det så fick bilen stå i Tyristor hallen eller i varmgarage. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
Njuren |
Hört tt i sibirien så gjorde man upp eld i ett hål i marken, och på så sätt knde man väma upp oljetråget! BMW - i nöd och lust? |
|
-36grader, Volvo Viking årsmodell -62 med 126mil på mätaren. Var i lumpen vintern -95/96 nån stans i norrlands inland. Slog vad med kompisen att min bil nog fan skulle starar utan att man elda den varm. Vred runt nyckeln och den gick i gång på första varvet. Men den svara dåligt på gasen ;) Den 8liters raka sexan hade nog tomgång på runt 50V/min vid full chok. Men ni kan gissa hur mycket tryckluftslangar som gick sönder på en bil som stått i mobbföråd under 40år och började användas i denna kyla! Kurisoa: Värmen i bilen bestog av att instrumentpanelen ( I pressad plåt ) antog en tempratur som gav brännskador vid längre kontakt än tre sekunder. Men som befället gav order om. Brinner bilen ta brandsläckarn och spring. Den är värd mer än bilen :) |
|
|
Hade en SAAB 900 Turbo 1990. Jag var på tjänsteresa i norra Finland och ställde bilen på hotellets parkerin, inget el-uttag. På kvällen satt jag med en kollega i baren och på TV sa dom att det blir -36 på natten. Jag blev lite tveksam om den skulle starta på morgonen så vi bestämde oss att gå ut och starta bilen då och låta den bli varm på tomgång, då kanske den startar bättre på morgonen. Nu var det ju svinkallt så vi stod inte länge där ute innan vi bestämde oss för att gå in igen och låta bilen gå, vi stannar den igen senare . . . . Sagt och gjort, in i baren igen. Som det går ibland så glömmer man saker, och vi gick och lade oss i våra hotellrum. Kl 5 på natten vaknade jag plötsligt och kom ihåg SAABen ! Snabbt som fan ut och kolla. Där stod den och gick, omgiven av ett jäkla moln av avgaser. Jag stannade motorn och gick in igen. Nästa dag startade den helt bra, inga problem men den var tydligen så sotig i motorn och turbon att det tog nästan hela resan hem på 60 mil innan den gick som den skulle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.