AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.991

Vad är det kallaste ni startat i?

Sida 2 av 5
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
-36°C utan motorvärmare med 318i med M10-motor. Dröjde 10 sek i tändläge innan soppapumpen började ticka. Därefter startade den snällt.

De original eftermonterade stolsvärmarna brände därefter upp kabelhärvan.
Efter att röken lagt sig gick det att köra iallafall. Gick som tur var på försäkringen och ÅF betalade självrisken. Det var 1983 tror jag.
förrra vintern, -20 här nere i skåneland. E30in startade galant utan motorvärmare, växellåda och koppling var lite segare än vanligt och innan jag startade så var jag ute och kände på slangarna så man inte riskerade att köra med en propp i kyleriet...det gick utan problem, naturligtvis tog det längre tid än vanligt för maskin att komma upp i temp, men efter det var det precis som vilket körpass som helst...hittills i vinter har det inte varit så kallt, och nu fick vi ju massa snö i dagarna...

MVH
Johan K
Fl
41
FlyingFinn
328i Touring -96
-32, nyåret 02/03.

(Utan motorvärmare!? Fäller fortfarande en tår när jag tänker på det. Men var tvungen att använda bilen.)

Bilen (min 328:a Touring) startade utan minsta tvekan, men växellådan var ju inte direkt lättjobbad..!

/Tero
Nyår 2003 har jag för mig det var, det var -23 grader 330n startade snällt utan värmare. Inga missljud, dock en lite trögare växellåda än normalt var allt jag märkte av det.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
111
EBS
520i -88
-35 - -40 någonting, med en -00ans SEAT Alhambra chippad och så, ingen motorvärmare. Startade direkt på första försöket och gick som om det skulle va +10 ute. Riktigt imponerad. Men den fick inte rulla en meter förens den kommit upp i lite temp efter ungefär 20 - 30 min.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
-31 grader, Volvo FL10 360 för något år sedan. Ingen motorvärmare. Fick växla med tvåhandsfattning dom första 10-15 minuterna.. snacka om tungjobbat :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Skulle till arbetet en dag detta eller förra året och startade upp min 325 touring -89 i ca -30 ... UTAN motorvärmare... Den startade på första försöket... Men det var jobbigt att få in växlarna ;)

Medlem i Farsor med BMW
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Vintern 99-00: ca -30. Den vintern hade vi -37 en kväll. Jag cyklade till ICA, och det var intressant att se hur en cykel beter sig i den temperaturen. Det gick inte att svänga, för fettet i styrlagren hade stelnat. Det gick inte att växla, av samma anledning. Jag frös...-37 plus fartvind är kallt!
-30 med Volvo s80, startade direkt utan motorvärmare, gick som en klocka innan, under och även efter den turen.
Paap Reeder
... gick en gång i världen en motorkurs / vinterdelen i Sveg. Otroligt svinkallt var det och en uppskuren bakaxel till en Volvo lastbil hade stått ute över natten som demoobjekt.
När vi på morgonen med rörtång vred runt pinjongdrevet .... snurrade hypoidoljan runt som en homogen bit julknäck!!

Den minnesbilden tänker jag alltid på sedan dess .... när man försiktigt släpper på några få NM i taget ... under minst den första milen i a f när man i termometern enbart kan se den blåa flinten på kvicksilvret.

MVH /// Paap R
Januari 99 -45 servon kändes väl sådär.
-38 grader uppe i gällivare utan motorvärmare vid jul 2002. Bil Volvo S80.
Den fick stå å gå på tomgång ca 20min.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har hört att det är bättre att köra med lågt varvtal direkt än att köra på tomgång länge så det tar länge för motorn att bli varm..
st
33
struts
525d-03
åker 1serie
-27 med batteri hjälp 525 diesel
janli
Grangärdet 1977, -43 en av kronans valpar startade efter några försök. OBS den enda som startade utan starthjäp.
Vill tillägga vi sov i tält.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Eftersom jag hatar kyla väljer jag att skriva ett inlägg som kanske inte är 100% på sin plats här, men det hetaste yttertempeatur som jag startat en bil i var 47 grader i Los Angeles, kan berätta att AC var skönt denna dag!

-42 är mitt rekord, då var Volvo kombin riktigt seg.

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Bor alla i Alaska eller?:)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
ca -40 med min 320 E30, det var uppe i Gällivare för 5-6 år sen..bilen startade hur fint som helst (hade haft motorvärme ikopplad) däremot kändes det som att köra runt med plåtdäck och absolut noll fjädring :)

Utan motorvärmare är det kallaste typ -22, inga problem bara man har ett fräscht batteri och rätt olja.
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Min fiskekompis har en Saab 900 från 86 med förgasarmotor som han har som fiskebil. Den har gått 30000mil o han har aldrig använt motorvärmare, men likt förbannat så startar den hur kallt det än är. Bästa vinterbilen som finns, även om det är 2dm snö på nån slingrig skogsväg så tar den sig fram. Skulle aldrig våga köra med BMWn där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.