AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.921

Formel 1 2006 tråd

Sida 1 av 9
Startar en ny tråd då det börjar närma sig presentation av BMW.Sauber F1 Team sakta men säkert.
Ska bli intressant att se vad BMW.Sauber kan göra, man kan inte ha några stora förväntningar med tanke på att Sauber har utvecklat bilen och det är ett nytt team med nya motorer. Man får väl jämföra med Saubers fjolårsresultat. Dom bör iaf kunna hålla jämna steg med Williams! Intressant år för McLaren som fortsätter sin trend att göra klart med förare för nästa säsong tidigt. Vem av Räkan och J-P får lämna när Alonso dyker upp.

Keep Your Distance!
Jag sätter nog en slant på att Kimi redan är klar för Ferrari till 2007 och det var därför McLaren gjorde klart med Alonso redan nu och Massa har ju bra ett kontrakt med Ferrari för 2006.

/RS2
RS2: Läs här : Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visst är det så att det bara är en däckleverantör(B) till F1 den kommande säsongen.
Såvitt jag vet kommer Michelin vara kvar 2006
Okay jag hade fått för mig att M dragit sig ur F1-cirkusen.
Bridgestone o Michelin finns kvar. Mclaren byter till Bridgestone om jag förstått det rätt.

Länk
Det är inte lätt att hänga med i alla svängar inom F1.

Läste precis i senaste F1 racing att FIA (styrande organ i F1) vill mobba ut Michelin ur formel1 för att stackars Ferrari ska kunna vinna alla lopp under en säsong eller nåt åt det hållet.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Michelin slutar leverara däck efter säsong 2006
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vad är det jag har missat egentligen...Trodde menngen med att BMW bröt med Williams och köpte Sauber var att de skulle utforma även bilen själva, dvs bli ett av de få stall som är EGNA, så som Renault eller Ferarri och då bara het BMW. Vad har hänt??? Nu blir det ju bara skit igen eller?

*BAWORAK*
Svante: Nejdå, Bmw har köpt hela Sauber så du kan vara lugn.
De låter namnet leva kvar då detta var en överenskommelse mellan Bmw och Peter Sauber som jag förstått det. DVS Bmw äger hela stallet, men låter Sauber namnet leva kvar. Ett klokt val om du frågar mig.

Länk
Sauber namnet lever kvar under en övergångsperiod på 2 år har jag för mig att det var. Det var nog smart då Credit Suisse och Petrobras nog inte varit kvar om stallet direkt hetat bara BMW.

Keep Your Distance!
Tidigare så ägde Peter Sauber 37% och Credit Suisse 63% av Suber Motorsport. Enligt F1 Racing så är BMW majoritetsägare fr o m 1 januari 2006 (exakt andel är hemlig) i nya BMW Sauber. Peter Sauber äger dock fortfarande 20% och fortsätter som konsult och BMW köper successivt Credit Suisse ägarandel fram till slutet av 2008. Så det är inte så konstigt att stallet heter BMW Sauber även om Peter Sauber påstår att detta inte varit ett krav från honom.

/RS2
En eller två däcksleverantörer har att göra med reglementet för 2007 och inget annat. Någon som vet om det blir däcksbyte vid depåstopp igen? Det har ju diskuterats flitigt med tanke på att både Michelin och Bridgestone haft problem med att ta fram däck som håller för ett helt lopp inklusive kval.

/RS2
RS2: Med tanke på att kvalificeringen ändras tillbaka till "snabbaste varv" igen så borde någon form av däcksbyte förekomma.

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det blir däcksbyte vid depåstopp igen, tyvärr... Under 2005 med undantag för Indianapolis har ju Michelin inte haft några egentliga problem med att göra däck som räcker ett helt race vilket däremot Bridgestone verkligen har haft. McLaren vid Nurbürgring bromsade ju till en däckflata och Renault fumlade helt till chassiinstänningarna i Monaco men det är ju inte däckens fel.

Relationerna mellan Edouard Michelin och FIAs Max Mosely kan väl närmast beskrivas som 'frostiga', dessutom hjälper det knappast att reglerna från 2008 och framåt ser ut att bara tillåta ett däcksfabrikat vilket gör att det inte finns någon konkurrens att mäta sig mot. Så jag har den fullaste förståelse för Michelin och hoppas de spöar Bridgestone med besked under 2006.

Finns viss risk att 2006 blir sista året jag bryr mig om att följa F1 - är inte heller någon vän av de nya fjöniga V8-orna. Jag har sett (och hört!) Jean Alesi genom Beckets på Silverstone i en Ferrari med 3.5 liters 12:a och öppna spjäll - det var ståpäls kan jag lova, och jag minns tiden när bara de allra bästa bilarna klarade 'plattan i mattan' uppför Eue Rouge på Spa utan att fara av - vilket Villeneuve gjorde när han försökte ett av åren jag var där, vi gick där och plockade kolfiberflisor efter racet...

Det var bättre förr, ju förr desto bättre... :)

Mvh Björn
Räkan är ett hett villebråd på marknaden, Toyota är det senaste ryktet.

Keep Your Distance!
Härligt att höra att däckbytena är tillbaka. Jag tycker att det var ett stort fiasko att ta bort det momentet, depåstoppen har ju höjt spänningen i mer än ett lopp genom åren. Hur roligt var det med depåstoppen i fjol när teamen bara fyllde bensin i några sekunder?, typ inte roligt alls...
Såhär 6 dagar före lanseringen så har BMW slängt ihop en hemsida:
Länk

Keep Your Distance!
Clubsport:

en snabb titt säger att det inte bara har slängt ihop en sida över dag:))
Formula One driver Michael Schumacher had a bad year in 2005 winning only one race. This year, however, he says "the hunger is back." more...

Se länk:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.