AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.323

Stackars otacksamma 750, fick ny tändkabel, då fick den nog !

Sida 2 av 2
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Verkar nästan som att kolvringarna kan ha bäckat fast oxå.Prova omegas motortvätt som säljs av mekonomen,en fantastiskt bra produkt faktiskt,kan va värt ett par hundringar att prova.Min motor blev det en rejäl skillnad på iaf.
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Svårt att tro att det skulle hjälpa i detta fall, men kan ju alltid prova.
Vad var problemet med din maskin när du testade produkten?
Skulle vara kul att stoppa ner en liten kamera genom tändstifts hålet, typ sådan som tectyl firmorna kan kolla inne i balkar med. Då borde man ju kunna se hål i kolvar, brända ventiler mm.
Mvh: Mathias.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker vadsomhelst vore värt ett test i ditt läge, det är ju rätt trist att renovera motorn/skrota bilen...
Vad gäller att du har oljerester på vänsterstiften så borde det väl bero på att du haft jättetryck i högercylindrarna som sedan trycker ner i vevhuset och sedan trycker in olja i vänstercylindrarna via kolvringar eller ventilstyrningar. Det finns ju en risk att de två cylindrarna med dåligt komp har knäckta kolvar/smälta, men med lite tur så är det bara koksad olja, som kanske kan lösas upp med lämpligt medel. På några motorer jag haft där kolvringarna suttit fast pga långt stillastående (10-20 år) så har dom släppt efter ett antal varmkörningar och sedan har dom slutat ryka olja. Men det borde ju vara värt att kolla om man kan titta i cylindrarna. Kanske kan hälla lite diesel i och låta stå några dagar och se om det löser upp det hela. Det smörjer ju lite också.
Det är ju lite jobb med motorbyte så det kan ju vara värt att prova lite av varje och motorn är ju ganska värdelös som den är nu så du har ju inte så mycket att förlora...

/Mats J
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Mats, ska gå ut i garaget och fylla dom dåliga cylindrarna med diesel redan ikväll, som ett billigt experiment, får stå så i några dygn. Är skeptisk, men det vore häftigt om det skulle funka.

/// Mathias

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har du otur så har de varma förbränningsgaserna tryckts förbi kolvarna och smält kolvarna så ringarna fastnat pga detta, men det är ju en tråkigare grej isåfall. Då gäller väl motorbyte eller åtminstone ett par bättre begkolvar+ packningssats. Jag bytte en smält kolv+ en brännd ventil på kompisens motorcykel (satte i delar från skroten, slipade in ventilen) och återanvände topplockspackningen (luftkyld motor så ingen risk för kylvätskeläckage), den var dessutom repig i cylinderloppet, men mestadels långt ner (säkert 1mm som värst). Kan man kalla budgetrenovering, men det höll flera år innan den började ryka olja igen, gick säkert bra över 1000mil, och cylinderloppet var inte roligt att se... Kontentan är att man kan renovera utan att putta i en massa nya delar, bara man fattar vad man håller på med och inser att livslängden är mindre, men ibland är det inte ekonomiskt försvarbart med nya grejer. Den renovering jag gjorde var på en gsx400 har jag för mig, och en hojmotor har ganska hög trimningsgrad, så det visar ju att det är inte bara på gamla gjutjärnsmotorer det funkar.

/Mats J
bi
13
bilar
540 1 98
hej du kan sälja den biligt till mig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.