AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.320

Stackars otacksamma 750, fick ny tändkabel, då fick den nog !

Sida 1 av 2
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hallå, här kommer en rapport angående min jäv.. 750 som trilskas, se två tidigare inlägg från mig.
Först ett stort tack till Dic som på förbiresa, fixade så att jagpå ett smidigt sätt fick köpa fungerande tändkablar av honom, hyggligt.
Tyvärr blev inte bilen lika tacksam som jag.
Glad i hågen for jag ut i garaget i går kväll, för att montera tändkabel, övertygad om att nu ska motor bli frisk och kry igen.
Efter att åter ha mätt upp kablar och monterat ditt dom bästa, tog jag en provtur.
Svårt att känna hur den gick i halkan, men hörde efter en stund att den inte gick helt rent, men inbillade mig efter ett par mil att det blivit bättre.
Tog bilen till jobbet i morse, den gick ruttet och det lät vid gaspådrag som ett smatterband under bilen. Åkte då jämn gas och den stängde då av ena halvan.
Efter jobbet gick bilen svin dåligt och tjuv stannade ett par gånger vid korsningar, kom upp i knappt 80 på e4:an och sen gick den ä ndå sämre, toppade 50 innan den la av helt.
Släpade hem aset, fick igång den med startkablar efter en del nötande. Körde in i garaget, fick se att det tryckt ur sig lite olja runt olje på fyllningen. Lät den stå och gå, efter ett tag började det att ryka från höger sida, olja på avgasrören. Kan inte se riktigt var det läcker. Provade att ta bort en spridarkabel i taget, märks mycket större skillnad när en cyl. försvinner på v.sida än på höger. Är det totalras tro, eller kan jag ha sabbat en kat. så att det blivit stopp på höger sida, eller. Börjar tröttna så smått.
Ska jag skrota eller fortsätta meka. Trevlig bil när den går, men inte fullt så trevlig att meka med, enklare med gammal volvo B-18. /// Mathias.
Mvh: Mathias

Paap Reeder
... hur var det nu? Uppför sig EML-lampan som den ska före start? och tänds den när den går i i nödprogrammet?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... trycker den ut olja kan vevhusventillationerna vara igensatta fast då brukar den i 1:a hand trycka ut oljan genom oljemätstickan.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tjena Bacon!
Vet inte om jag är uppdaterad men det första som jag tänker på är vevhusventen,är den fullt fungerande?Om du får igång bilen och en riktig tomgång så känn efter om du har ordentligt tryck från avgasrören,där ska det "fräsa" så det känns i handflatan och till sist går den på alla cylindrar när du tror att den går på alla tolv.
Om alla kablar nu funkar,du har bensin hela vägen,rotor och lock är fräscha,tändhattar sitter som de ska,LMM lyser när den ska lysa.Hur är insugspackningarna?startgastesta.Soppatrycket?stämmer det?Laddar den rackarn som den ska och måste,de är jäkligt känsliga för spänningsfall.
Vi hörs Mvh Dic.
Paap Reeder
... att meka igång en litet smårisig M70 är som att börja springa en mil i snön med endast dansskorna på.
Ge inte upp ty för det första har du startat och för det andra har du kommit en bit på vägen ... ca de första 150 metrarna.
Men vid målet får man en riktigt varm kram av kranskullan den unga.

MVH /// Paap R
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hallå!
Tack för tipsen.
Ska fortsätta med tröskan ikväll, längtar efter den där varma kramen från kranskullan.
Återkommer med info.
/// Mathias.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tjena Bacon!
Telenr Per ECP:0733/223322 ang igensatta katalysatorer,annars borde det finnas nån här på forumet som har säljbara och till och med på skroten borde det finnas.
Mvh Dic.
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hallå!
Lite info angående den sjuka 750:n.
Samma bil som jag ett dygn tidigare övervägde att skrota, är på bättringsvägen efter kvällens garage övningar.
Tänk att man tillfälligt kan reparera en lyxbil, för 0:- och med samma universalverktyg som jag använde för 15-år sen i folkrace depån. Nämligen ett redigt JÄRNSPETT.
Kvällens chema: Startade bilen för att försäkra mig om att den betedde sig som igår. Det gjorde den förstås. Hissade upp bilen och lossade anslutningarna efter "kattarna". Startade och kände med handen om det var samma flås ut ur dom, vänster: full storm , höger: vindstilla. Verkade vara tvärstopp i den. Plockade bort katten och startade igen. 12:an hoppade igång med ett supervrål, gick på alla och vevhustrycket var borta. Ville knappt stänga av det lät as mulligt, tog bort höger tändkabel från tändspolen och mullret försvann då den gick ner på 6-cyl. satte tillbaka kabeln och det började vråla igen.
Det var nu universalverktyget (spettet) kom till användning, satte fast "katten" i skruvstädet och spettade sönder innanmätet och tömde den.
Återmonterade den, och otroligt men sant, motorn verkar gå som den ska.
Har dock inte provkört än, men ska göra det imorgon när jag skottat fram garageporten i snöyran. Man undrar ju om det är något mer fel som orsakat detta, eller om det berodde på den trasiga tändkabeln.
Förhoppningsvis har jag hunnit ganska nära målet och kranskullan nu. Gäller bara att få tag i en katalysator nu. Tänkte köra så här ett tag, så att man inte pajar en kat. till.
Känner mig betydligt gladare nu än i går vid samma tid. /// Mathias.

Paap Reeder
... härligt Bacon Power!
Dock kan inte den igensatta katten åstadkomma att den lägger ut oil från påfyllningen vad jag kan förstå.
Däremot så är det troligt att tändkabeln är orsak till den igensatta katten.

Har du kunnat mäta HC på den?

MVH /// Paap R
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hallå igen!

Inte så härligt som jag trodde igår kväll. Tog bilen till jobbet. Gick bra först, till exakt samma ställe där den i princip varje gång börjar gå illa.
Det skiljer bara några hundra meter på vart den börjar missa.
Gick dock inte ner på 6, men misständer som faan, )"smatterband").
Verkar som det har något med motor temp. att göra, eftersom det börjar på samma ställe . Vevaxelgivarna, kan dom påverkas av teperaturen på nått vis ,så att den missar? Hur kollar man dom? Nått annat förslag.
Aldrig får man vara riktigt glad. /// Mathias.
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
På väg hem från jobbet gick bilen åter illa. Vid rödljusena rök det kraftigt ur avgasrören. Svårt att se vilken färg, men tyckte att den var blå/grå.
Åkte ut på motorvägen och la i 2:an på automaten, körde ett tag på 4000 varv, ökade sedan sakta till rött. Motorn började då att gå ganska skapligt utan misständningar, men svartryker som faan vid acceleration. Tycker också att det saknas en del effekt. Åkte till en kompis och lät bilen stå på tomgång, bilen gick perfekt och rök ej nämnvärt.Provade att varva motorn, då rök det så kraftigt att vi slutade att se varandra, färgen på röken är både svart och blå, mest svart. Själva motorn låter mekaniskt bra, inget slammer.
Körde hem, på gårdsplanen tjuvstannade bilen på tomgång ett par gånger när jag vände. Vad kan det vara med den??? /// Mathias.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
testa 2 st nya LMM

BMW CS #5139
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Läste i ett inlägg angående vevhusvent där Paap Reeder skrev hur man kollar den. Har kollat dom tidigare och tyckt att dom verkade ok, men provade igen genom att blåsa som beskrevs. Upplevde att motståndet åkade när man tog i och kände/hörde att spärren slog till. Motståndet ökade kanske med 40-50%, dom vinklade ventilerna på gummibälgen stryper med ca. 90%.
Stryper det för dåligt eller verkar det ok?
Satte ihop slangarna före och efter spjället för att den inte ska dra tjuvluft och gå att starta.Lät hålen i till vevhusen vara öppna och startade för att se om den rök även då.
Motorn var kall och jag lät den gå totalt ca 10 min.
På tomgång var röken tjock mest grå vit, när den gasas blir röken tjock brun, ryker otroligt enormt sjukt mycket. Ska jag och kan jag köra bilen mer utan vevhusvent för att se om det är gammal olja som ligger kvar och ryker?
Jag blir galen på bilen snart, verkar ju vara 18 fel samtidigt.
/// Mathias

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej!
Kan man säga att det är oljerök???
Misstänker fortfarande Vevhusvent eller nåt i närheten,Har du prövat att plugga bälg hålet till spjällen och täta plenum nipplarna (funkar med gamla tändhattar och slangklämma).Innebär alltså att du kör med vevventen ansluten i toppkåpan,resten går ut i luften,okej det luktar lite men ändå.
Ponera att det är olje rök så finns det väl bara vevvent kvar som alternativ och ve och fasa toppläckage,kanske tidigt att kolla stiften men de borde väl tala om nånting om formen.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Ojdå!
Satt tydligen och skrev samtidigt.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Körde säkert 100 mil med omdragen vevvent och noterade inga driftsörningar men mitt problem var antingen dåliga ventiltätningar eller ventilstyrningar och bilen drog mycket olja vilket syntes på stiften som koksade rejält.
Tror nog att du kan köra ett tag även om den ryker men vet då inte vad som händer med den andra(icke rensade) katten eller är det bara den rensade kattsidan som producerar rök.
Mvh Dic.
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
hej...kollat om tempgivarna som styr insugsluften är ok?
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Tack för alla tips och gott nytt år på er alla BMW vänner!!!
Var sitter temp. givarna och hur kollas dom??? ///Mathias.

Paap Reeder
Sitter ute i snön i skärgården på en stubbe och funderar litet över ditt problem.
Om vi logiskt försöker att bena ut felet.
Förutsättningar: (Viktigt att detta är riktigt uppfattat)
- den startar ok kall och går ok kall
- den börjar alltid gå dåligt när den blivit varm till en viss grad
- motorn går ibland ok på tomgång även när den är varm
- den kan ibland gå ok vid > 4000 rpm
- det som menas med ”dåligt” är att den ”smattrar”, tappar kraft och svartryker mycket kraftigt

Av detta kan man dra följande slutsatser:
- det finns kompression – annars skulle den inte kunna fungera ok från och till. Komp ändrar sig normalt inte från gång till annan
- ibland stämmer bränslemängd och gnista – den går jämnt och fint
- när den börjar gå dåligt så börjar den gå så fett att den baktänder i grenröret … därav smattrandet.

Baktända kan den göra bl a p g a väldigt fet blandning som inte förbränns helt i cylinderna utan det sker en antändning av bränslet p g a värmen i grenröret eller att tändpunkten varierar så att gnistan kommer för sent och avgasv hinner öppna litet innan gnistan kommer.

Om det är ett smatterljud betyder det en viss regelbundenhet i skeendet och att minst ena banken får detta fel och att det sker ”kontrollerat” d v s varje cykel ger upphov till en feltändning.

Allt detta kan ju vara 18 fel som du säger men skall vi köra in i höstacken genom ”det feta” kan vi analysera följande:

A) lambda ger värden åt skogen. Tror jag inte på ty boxarna gallrar bort orealistiska värden och kör i s f på förproggade värden. Lambdafel kan öka bränsleförb men inte svartryka ”som hin håle”

B) LMM ger värden bort i tok. Gör dom det kommer boxarna också att ta sina egna förproggade ”vettiga” värden istället inom det intervall som är förproggat. Tror inte på LMM.

C) Tändmissar p g a sunkigt tändsystem. Kan inte ge den regelbundenheten så det smattrar och då felet beror på utebliven gnista blir det heller inte ngn svartrök eftersom ingen gnista finns.

D) Tändmissar p g a fel tändpunkt kan triggas om boxarna inte vet i vilket läge vevaxeln befinner sig i och inte identifiera cylinder 6 eller 12.
KAN vara detta men låter litet långsökt ändå eftersom cylinderident.givaren antingen fungerar eller fungerar inte. Kan inte påverkas av värme vad jag kan förstå.

E) Membranet i br.tryckregulatorn är kass. Bränsle kommer då att sugas in i plenum via
vakuumslangen till tryckdosan.
Mot detta talar att den går bra på kall tomgång ty på tomgång suger plenum som mest.
För detta talar att den börjar gå bättre efter 4000 rpm ty då är spjällen öppna och vakuum är noll.
Mot detta talar även att det skulle bli sämre när motorn blivit varm.

Gör så här:
- starta kall och efter 30 sek lossar du den ena anslutningen .. sätt dit och efter det lossar du den andra anslutningen till LMM. Boxarna skall ”ändra sig” efter 5-10 sek och den skall gå jämnt.
- på stift 8 i resp boxhandske (ECM- boxarna) ansluter du en superTUNN tråd som du trär in i handskens stift och pressar tillbaka resp handske.
- sedan ansluter du en 12V lysdiod mellan den tråden och + på batteriet. (Se upp med vad som är + resp – på dioden)
- sedan kör du pedaltestet genom att först med nyckeln i läge II inom 5 sek trycka ner gaspedalen i botten 5 ggr för höger cylbank och dito sex ggr för vä cyl.bank och avläs felkoderna. När 0000 blinkas upp för den andra boxen håller du ner gaspedalen i 15 sek och raderar koderna i boxarna
- starta sedan och gör om allt igen efter att den börjat ”smattra” för att kolla om den lagt upp andra felkoder

Ja … långt bidde det men man måste vara metodisk och basic som en daggmask.

Detta gäller under förutsättnin att -92:an är kopplad som -91:an.

Detta kanske kan trigga andra teknikhjärnor på andra banor som är mer framkomliga.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Hur ser tändstiften ut??Verkar som den "bäckar" igen dom efter ett tags puttrande.
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hej igen!
Lite ny mindre kul info. angående min bil.
I samband med att katalysatorn bäckade igen så tröck ju motorn ur sig olja som jag skrev. Kopplade då bort vevhusventilationen, och körde utan för att se om det hade något med det att göra. Efter att det blev fritt flöde i katen så trycker den inte ur sig någon olja längre. Däremot är oljeförbrukningen inte långt efter soppaförbrukningen, ca. 0,5 liter / mil. Kan ju förklara rökmolnen som den spyr ur sig.

Nu till något konstigt: Kollade stiften innan katen pajade, var då ok.
Kollade igen idag. Vänster sidas (7-12) alla stift hade en tjock koksaktig belläggning av fastbrända oljerester, gick knappast att se elektroden.
Komp.provkall motor hyffsat jämt ,alla låg mellan 9,5 - 10,6.
Höger sida (Trasiga kat. sidan): Stiften ser ok ut .
Komptest: cyl.1-6 10,8 11,0 2,3 1,0 11,5 10,8
Inte fullt så bra.
Slog i olja i cyl. 3 och 4 och provade igen, då blev det ca. 14
provade igen någragånger efter att ha kört runt motorn en stund. Kompet sjönk då mer och mer för varje gång.
Hur olje koks beläggningen hamnar på stift 7-12, fattar inte jag. borde väll bli på den dåliga cyl.raden.
Hittade ett inlägg om ett motorbyte som jag börjar bli rädd för att min motor är släkt med.
Länk
Verkar som att motorn inte gillar att inte bli av med avgaserna, blir väll ett jävla tryck, bilen gick ju tungt som attan innan den stannade.
Ett tips som jag lärt mig, kör inte med igensatt katalysator.

Såg att paap ska byta kolvringar för att få ner bränsleförbrukningen, funderar på detsamma, fast jag främst för att få ner oljeförbrukningen.
Du sparar väll dom gamla!!! (skämt)
Blir nog annons på bilen hel eller i delar snart, eller vad tycker ni?
Mvh: Mathias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.