AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.777

Klurig fråga angående krock!

Sida 1 av 2
Bil A står felparkerad 10 meter från en kurva(när jag menar felparkerad menar jag att det är förbjudet att parkerad på den sidan av vägen annars är den bra parkerad, höger sidan av vägen intill trotorenkant).

Bil B har en släppkärra åker på höger sidan av vägen alltså vänstersida av den felparkerade bil (mötande) kör för fort i kurvan släppkärran sladdar emot och smäller hela fronten på bil A.

Vems fel är det bil A eller B?

Mvh
Mauricio

Bil B
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Absolut bil B. Man får aldrig köra på ett annat fordon, oavsett hur illa parkerat det är.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Japp, det är B som är boven i dramat.
Som ni menar att det är bil B som är boven i drama?

Så detta betyder att fösäkringsbolaget från bil B kommer att betala kostnader för hela reparations på bil A även detta var felparkerad?

Mvh
Mauricio
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om en bil står stilla och blir påkörd så kan den ALDRIG bli vållande, den står ju still.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Trust me, jag körde buss förut och parkeringsskador på andra fodon fick SL ALLTID stå för, och med 50.000:- i självrisk så vart man rätt försiktig...

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Maurixt: Ja, självklart är det så. Det kan ju inte vara fritt fram att köra på andra fordon för att de är felparkerade?
På sin höjd kan ägaren till bil A få böter för sin felaktiga parkering (osannolikt men möjligt), men han är på inget sätt inblandad i själva olyckan...
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
Alltid den som "kör på"´s fel... Bil B i detta fallet
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
eller förrsten, är det inte så att om föraren av den bil som är "oskyldig", om han är onykter så får väl han skulden även om han inte gjort något vållande till krocken? har hört något sånt iaf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den "oskyldiga" bilen var ju parkerad så risken är ju att den inte hade någon förare...

___
//Ulf
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
ulf, jag menade inte just denna krocken..
Men tänk en fontalkrock.
Bil A´s förare somnar och kommer över i andra körfältet där han krockar med Bil B, bil B´s chaufför e onykter.
Vem får skulden till olyckan om nu båda överlever ?
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Anser att bådas körkort ska bli indragna + böter minst. Sen så får väll försäkringsbolagen lösa resten. Antar att bil A kan bli vållande då. Att somna i trafiken döms lika hårt som att köra onykter fick jag lära mig på min körskola iaf.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mikael_a_: I det scenariot är den som somnade vållande till olyckan, det var han som somnade och kom över i fel körfält och därmed orsakade olyckan.
Den andra föraren kommer naturligtvis att bli dömd för rattonykterhet/rattfylleri om det uppdagas att han var onykter vid olycksstillfället, i så fall kommer han även att nekas ersättning från försäkringsbolaget...

Jeppe

Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
jesperado, varför skulle den onyktre nekas ersättning från försäkringsbolaget om det nu var han som somnade som var vållande ? Då går det ju på hans försäkring.
Den onykres försäkringbolag bli ju aldrig inblandat ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mikael_a_: Samtliga försäkringsbolag har en klausul som gör någon som gör sig skyldig till rattonykterhet/rattfylla ersättningslös, oavsett om bolaget betalar ut till den egna försäkringstagaren eller i andra hand...

Jeppe

Hände en olycka i min hemstad för nått år sedan.

Bil A står still vid ett stopp tecken sent på kvällen, lätt dimma men efter 10sek så kör Bil A ut på huvudleden där det kommer ett fyllo i Bil B utan att ha lyset på och kör rätt in i Bil A. Gissa vem som åkte på självrisken och fick stå för hela kalaset? Inte va det fyllot i Bil B iallafall. Bil A kunde inte bevisa att Bil B inte hade lyset på eftersom hela fronten va smälld på bilen. Rätt sjukt att Bil A får hårdare straff än Bil B.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dubilidu!: Bil A har ju gjort fel, vid ett stopptecken ska man lämna företräde för den trafik som färdas på vägen innan man kör ut på den. Naturligtvis är den en förmildrande omständighet om bil B körde utan halvljuset tänt och därmed var svår att se, men det kan som sagt vara svårt att bevisa i efterhand.
Men "fyllot" i bil B fick väl i alla fall ingen ersättning?

Jeppe

"Jesperado"

Nartuligtvis har Bil A gjort fel när den körde ut från stopptecknet och en bil körde på honom. Men under de omständigheterna är det lite som ex: Inbrottstjuv slår sönder ett fönster i ett hus och går in och snor en tv och sedan snubblar på trappan som var hal,bryter ett ben,stämmer sedan husägaren, slutresultat blir att husägaren åker dit hårdare än vad inbrottstjuven gör. (Inte riktigt så men du vet hur jag menar).

Ang fyllot så vet jag inte det men det är väl inte troligt att han fick det, men med det rättsystemet som vi har i Sverige så vet man aldrig säkert :(
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dubilidu!: Sverige är ett väldigt beskyddande samhälle, på gott och ont. Ibland blir det tyvärr så att den som minst förtjänar att beskyddas beskyddas bäst...

Jeppe

svintoleffe
fel parkerade bilar ska man ploga in o då menar jag ploga in rejält, så det tar ett tag o skotta.=)))

Då flyttar dom på bilen tills nästa gång.=))

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.