|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Till Haldex´s försvar får man väl säga att alla produkter drabbas av barnsjukdommar mer eller mindre, den uppgraderade versionen har hittills varit felfri. Jo gamla viskon till Volvo funkade knappt alls och var dessutom väldigt känslig, rätt konstigt att de inte provade ut den ordentligt innan den släpptes... Jag har en 525! ;) Lyckades ta mig loss ur diket häromveckan - då kändes den där decilitern extra soppa per mil inte så farlig! =D Mvh |
|
|
rob_t_j72 "Har hört och läst att Haldex med gamla systemet rätt ofta pajar, fast det är nog mest för att de gasar maximalt i fläckvis halka, det måste ju slita nåt enormt på oljan som antagligen blir för upphettad?..." Problemen du pratar om var innan haldex, viskon som volvo hade brände oljan vit tex hårt gasande, punktering eller ogämt slitna däck. Det var INTE haldex. Den behöde dessutom snurra några varv inna den låste. Haldex som om senare saknar visko där du bränner oljan, den har lamellpaket precis som x-drive. i början krävdes spin på 1/7 del som du säger. Nya haldex har elpump så den kan låsa direkt. "XC 70 Årsmodell: 2003 Någon liten del (vibrationsdämpare?) byttes ut. Reparerat på garanti." Det var ju kanppast någon olja som brändes på den bilen. Haldex på XC70 har haft extremt liten felfrekvens om du jämför med gamla viskon. Visst kan pumpen gå som på octavian men det är väldig ovanligt. |
|
| Ja, det verkar nästan faktiskt som om Skodaverkstan pytsade i fel hydraulolja i Octaviorna... | |
|
OK, måste bara kommentera lite... För det första så verkar skillnaden mellan haldex och x-drive vara att X-drive är i grunden konstant 4-hjulsdriven med möjlighet till ganska fri fördelning av kraft mellan hjulen mens haldex bilar i grunden är framhjulsdrivna där systemet ger kraft till bakhhjulen vid behov samt vid start. Att jämföra touareg(eller audi quattro/allroad för den delen) och XC90 som terrängbilar(eller även som 4WD) är dödfött av följande grunder: A)touareg har ett "riktigt" AWD system med konstant 4WD B)låsbara diffar och lågväxel. C)dessutom har bilen regulerbar markfrigång Jämfört med XC90 som har ett riktigt sniksystem/primitivt AWD system såtillvida att bilen Är bara framhjulsdriven i grunden, där haldex griper in vid behov. Således är detta mera ett hjälpsystem än ett riktigt 4WD. XC90 har duktiga vardagsegenskaper och räcker till det mesta men någon terränbil är den inte. Testet med X3, touareg, XC90 och subaru legacy var väl gjort av Teknikens Värld om jag inte mins fel, och X3 samt touareg var båda utrustade med "sportpaket" eller linande med 17" ell 18" lågprofils allvädersdäck mens Volvo och Subaru hade rigtiga vinterdäck i vettig dimension.... Konklusionen var väl ungefär att såna däck ska man inte använda.... Nu var ju detta iofs bilarnas orig utrustning med dessa utrustningspaket, men man ska väl inte dra alltför långtgångna konklusioner om resp fyrhjulsdrifter baserad på denna test..... âven x-drive har den svagheten att den inte har låsbara diffar och lågväxel om man nu har tänkt sig terrängkörning. till sist, farsan har både en 325ix -88 och en 325xi -02. Den gamla har riktigt bra framkomlighet pga konstant 4WD och viskodiff vid bakaxeln, dock ngt grovt och effekt stjälande system. Den nya Har riktigt bra framkomlighet den också, men den saknar diff på bakaxeln. Men med vettig orig däckdimension (16" 205/55) och bra vinterdäck så är den dj¨vla duktig vintervagn med mycket konsekvent beteende den också. Men Ser man på detta rent objektivt så tror jag att audis quattro system är bättre som 4WD system betraktat. MVH: Sakke |
|
|
DrSakke "För det första så verkar skillnaden mellan haldex och x-drive vara att X-drive är i grunden konstant 4-hjulsdriven med möjlighet till ganska fri fördelning av kraft mellan hjulen mens haldex bilar i grunden är framhjulsdrivna där systemet ger kraft till bakhhjulen vid behov samt vid start" Är du säker? 1. Haldex tillverkar en hydrauliskt styrd lamelldiff som kan fördela kraft mellan valfria axlar. Haldex kan integreras på bilar som är så väl fram som bakaxeldrivna primärt, det är upp till varje tillverkare att välja. Nu har tex Volvo och Audi valt fram som primär men det har ju inte med haldex att göra. 2. X-Drive kan ju INTE i grunden vara 4hjulsdriven i grunden då den saknar mellandiff mellan fram och bakaxel. Den enda koppling som finns är ju precis som haldex en lamellkoppling, den kan du ju inte ha i hela tiden för då kommer den antingen att vara låst (och det är ju som att köra med diffspärr i hela tiden) eller lígga och slira (vilket dödar den ganska snabbt). Den funkar precis som haldex som en "nödräddare som går i vid vissa tillfällen" 3. Vare sig haldex eller xdrive kan fördela kraften fritt emallan axlarna. all kraft går initialt till en axel. Vid spinn så låser lammellen och kan på så sätt dra med sig den andra axeln och ge även denna moment. Men den kan tex inte minska momentet till primäraxeln. |
|
|
Tja, säker å säker... kan inte påstå det. 1)vet att haldex säkert kan användas på bakhjulsdrivna bilar, specificerade inte detta då det i praktiken inte har gjots, eller hur? och det var väl inte poänget heller. 2) Det enda som jag vet är att farsans 325xi -02 är konstant 4WD, visserligen har den inte x-drive men trodde x-drive är baserat på det gamla. kan ju ha fel. 3)som jag har förstått det så var ju detta som var finessen med x-drive, bilen kan i princip bli 1-hjulsdriven om det behövs. Måste nog läsa mer... hmm.... förresten om mittdiffen är hela tiden låst så blir det väl inte "som att köra med diffspärr hela tiden" iom fram- och bakaxlar saknar egna spärrar-dvs skillnader i rotationshastighet tillåts? MVH: Sakke |
|
|
Hej DrSakke 1. Haldex finns både för fram och bakhjulsdrift. Haldex finns ju för vanlig hö-vä-lsd också. Men som du säger har ju tillverkarna lyft i den i sina FWD bilar till dags dato. 2. BMW gamla 4WD hade ju mellanaxeldiff + broms och var ju verkligen "race" till skillnad mot det nya som bara har "broms". 3. Du måste ha (vanlig)diff mellan vä-hö eftersom hjulen tar olika spår i kurvor (annar får ett hjul kasa) Samma sak med fram och bak axeln. De tar också olika spår och måste ha diff imellan för att en axels hjul inte ska behöva kasa. |
|
|
3)vet ju detta, men tänkte lite fel ang diff mellan fram och bak... Dock står det på BMW:s egen teknisk beskrivning att " kraften kan steglöst fördelas mellan fram- och bakaxeln, i extremsituationer kan 100% av krafte ledas till bakhjulen" Så man får intrycket av att det huvudsakligen driver med alla fyra..... ?? MVH: Sakke |
|
|
Har läst igenom allt material och det känns mycket som "market bullshit". Man skulle ju vilja ha lite mer teknisk info iställer för klatshiga bilder.... Tex hur sjutton kan bilen vara 4wd i princip hela tiden, då måste ju den stackars lamellkopplingen småslira hela tiden och det verkar ju öken. Tänk tex om bilens däck börjar bli lite olika slitna eller inte är exakt lika pumpade, eller man inte kör spikrakt fram. Är XDrive inkopplad hela tiden för kontinuerlig 4wd få får ju lamellpaketet slira livet ur sig då mellan-diff saknas. |
|
|
rob_t_j72: Gissa varifrån Volvo köpte sitt gamla Visco-system ifrån - Volkswagen. Samma som sitter i de gamla Golf Syncro. Värdelöst system som reagerade efter man hade användning för det. :/ M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Där ser man... pajade Golf Syncro lika lätt? Mvh /Robert |
|
|
BMW säger i reklamen att xDrive är den första 'intelligenta' fyrhjulsdriften... hmmm.. det störde jag mig lite på :) Kolla in den här länken: Länk Klicka på "What's the difference" -> "Find out the difference" -> "VDC" och "TRAIL" så ser vi att det finns ännu mer intelligenta fyrhjulsdrifter :) Där ser man hur kraften fördelas till det hjul som bäst kan utnyttja det, och det sker via sofistikerade diffar m.m. |
|
|
Jag är benägen att hålla med dig erito. Både X-drive och Haldex är ju inga riktiga fyrhjulsdrifter utan mera "nödsystem" som kan hoppa in någon gång för att rädda vissa situationer. Det kanske är det som "intelligent" 4wd som sitter i tex Subaru, Audi (Torsen), Evo mfl slår ju Haldex och Xdrive i mer eller mindre alla körstituationer -I snö, terräng, på bana, på isväg, till vardags osv. På dessa bilar behöver ju "de elektroniska hängslena" nästan aldrig gå in då bilarna är naturligt 4wd. Till X-drive och Haldex talar ju mer bekvämlighet. Man kan ju tex bogsera dessa bilar, även med en axel upplyft eller alla hjulen i marken då 4wd är helt bortkopplad när motorn är av. Men det är väl helt ok då nästan det flesta Haldex och Xdrive med rulla på vägar utan halka 90% av tiden. Det finns ju en anleding att Audin drar sig uppför hela pisten i filmen då bilen som sagt är natruligt 4wd och elektroniken bara behöver göra små korrigeringar vid hjulspinn. Volvon och BMW kommer ju halvvägs då dessa bilar är 2wd och elektroniken får gå in och pytsa över kraft till en andra axeln hela tiden för att balansera greppet. |
|
|
Jag börjar förstå varför det blev en Subaru! Den där länken åker in i favoriter direkt! Tänk om de hade en kombi med turbo... Mvh |
|
|
rob, de har kombi med turbo :) Sverige är lite dåliga på att plocka in de bilarna bara. Tex så finns Outback med 2.5l turbo som ger 250 HK och 340nm och skall gå riktigt bra. Samma motor finns för Legacy Station om man vill ha lite lägre markfrigång. Annars kanske det räcker med en 3.0R Spec. B ? Länk |
|
|
Grymt synd att det inte tar hem Outback 2.5T. Då hade det varit det klara valt för mig som tjänstebil för mig. BMW 525ixT landar på över 400.000 så den är bara i drömmarna, samma sak med Outback 3.0R som också sniffar på 400.000 Nu tyckte jag att 165 kh i Outback var för klent men 2.5T borde gått att få till en OK pris. |
|
|
BMW_MAN, jo det är mycket pengar. För mycket tyckte jag också. Nya Outback -06 har 175HK i vanliga 2.5 motorn (tidigare 165HK) med ny ventil-teknik och känns rätt pigg tycker jag. På sidorna på internet har de inte uppdaterat spec. Och de nya med automatlåda har VDC stabilitetskontroll m.m. Men det är klart, en 2.5XT hade varit skojjigare :) |
|
|
Tyvärr så vill inte Subaru i Sverige ta hem turbomodellerna =( ...så jag får väl konvertera min kärra istället, rosten äter upp den om ca. 3-4 år ändå så det är lika bra att ha lite kul! Sen när jag kommer på grön kvist så blir det en A6 kombi 1.8T quattro. |
|
|
kör hårt rob :) Kan vara riktigt skoj att lägga på en turbo eller kompressor på din kärra. |
|
| BMW:n vann (knappt) personbilskategorin i Teknikens Världs test som refereras till tidigare i den här tråden. Audin var i princip lika bra, men inte riktigt lika kul att köra. Tror nog att X-drive håller för en jämförelse med Torsendiff-baserade system i de flesta lägen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.