|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| är X-drive bättre än andra märkenas fyrhjulsdrift, quattro har ju mer historia och det känns som om t.ex de lär vara bättre...nån som har testat olika? | |
|
I de tester jag läst brukar iregel alltid Haldex systemen placera sig väldig bra. I höstas provade jag en ny A6 Avant quattro och den kändes väldigt bra. Bmws X-drive har jag bara provat i en X5:a och min personliga uppfattning är att XC90 känns väldigt mycket bättre framkomlighetsmässigt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Gjordes en test av 4wd i en brant snöig backe för 2 år sen. Bilar man inte hade så stor förhoppning på var bla. Volvo XC90 (primitiv 4wd) och Subaru Legacy (ingen markfrigång), dom kom upp helt utan problem. VW Toareg och BMW X3 kom bara halvvägs !!!!! Så stadsjeep är nog rätta benämningen ;) |
|
Gemini__ |
VW Touareg är riktigt duktig på att ta sig fram i skog och mark. Går absolut inte att jämföra med tex Volvo XC90 eller X3. |
Gemini__ |
Den är mer än en "stadsjeep", det var det jag ville få fram =) Den har ju lågväxel, låsbar mittdifferential och möjliga tillval i form av luftfjädring (kan höjas 30 cm vid behov) och diffspärrar bak. |
|
Isåkare: Utveckla gärna, när blev Haldexsystemet en "primitiv" form av 4wd? Trodde det var praktiskt taget marknadsledande. Eller hade XC90 inte Haldex-AWD när testet gjordes? Wilhelm Svenselius |
|
|
På den tiden hade volvo ett eget viskosystem, ej haldex. Nuförtiden kör Volvo med Haldex som är ett av världens allra bästa 4wd system som finns. |
|
|
Det var inte jag som skrev "primitiv" Jag bara Citerade tidningen som gjorde testen. Dom menade nog att bilen bara hade Haldex och inga andra livlinor så som diffbromsar, lågväxel mm. Vist är Haldex bra, men inte bäst, det handlar fortfarande om ett system som pyttsar kraften hit eller dit. Låsbar 50/50 drivning är det som gäller i skogen. |
|
| Audi kör f.ö. med olika system, Haldex i A3/S3 och en annan variant i de större bilarna. En del påstår att Haldex krånglar lite mer än andra system men det är inget som jag har några säkra uppgifter på. Jag har själv Haldex i vinterbilen och det funkar bra, ibland kan man höra att det knakar lite grann när kraften ska fördelas vid halka men fungerar gör det. | |
| XC90 har väl aldrig finnits utan haldex? Det var gamla XC70 - AWD som hade viskosystemet! | |
Paap Reeder |
Kan obsolut inte detta tekniska segment men lever i uppfattningen att Haldex och visko främst är gjorda för att köra i snöig uppförsbacke till sommarstugan samt att dra hästsläpp till Undersåker medan BMW´s X-drive är framtagen för att kunna köra 10 kmh fortare än övriga på hal motorväg. Är förresten inte toppfarten på Volvo CX90 begränsad till 205? Beror det på drivsystemet eller orkar den inte mer? MVH /// Paap R |
|
Paap: Beror inte på Haldex. De som först köpte Haldex var Audi/VW efter att Volvo tackat nej! :/ Volvo köpte gamla viscosystemet istället - ett av världens sämsta om man frågar mig eftersom det reagerar för långsamt. Både Golf V6 och Audi S3, TT etc har högre toppfarter än 205 utan det beror nog på vikt, politik etc. I de längsgående motorernas modeller på Audi/VW så sitter det hederliga Torsen som inte har nån elektronik öht. Ett mycket bra system efter ha provat det under ett par tusen mil. Samma system används av bl.a. Subaru. Haldex funkar också mycket bra men beror på hur tillverkaren har programmerat den - har provat detta system i ca 1000 mil. Nu kör jag X5 med gamla systemet men det är för tidigt att säga hur pass bra det funkar i snö etc. M V H Stephan - ska snart doktorera i 4wd ;) Dagbok:Länk |
|
|
Vad jag har förstått så ska det utvecklade x-drivesystemet vara riktigt bra. Har dock ingen egen erfarenhet. Körde med Haldex 11.000 mil på ett år och tyckte att det funkade kanon. Riktigt roligt på snö, när den i grunden framhjulsdrivna minibussen började understyra gick man på gasen fullt och tog kurvorna med väl kontrollerade ställ!!! Saknar 4-hjulsdriften idag när snön äntligen hittat till Skåne.... För övrigt lär XC90 vara värdelös och Touareg kung i terrängen. Alltså riktig terräng, inte moddig landsväg. |
|
| Men Toareg klarade inte en backe som Volvo XC90 och Subaru Legacy klarade. Så var det med den kungligheten !! | |
Gemini__ |
Kanske inte så konstigt att Volvon tillhör de främsta när Collin är i farten =) Näe, men allvarligt har kört terrängkörning med en Touareg. (Har även rattat en XC90). Under rätt förutsättningar (rätt inställningar, däckval m.m.) ska inte Volvon ha en chans. Mvh: Thomas |
|
Har en film på datorn där hemma, där ett gäng 4wd-bilar skall köra uppför en relativt brant slalombacke. Tror filmen är från 2001 eller 2002 Minns inte alla bilar som är med eller exakt hur det går, men ett försök till referat: BMW 330xi - Sämst, kommer typ 20 meter, sedan kör den fast pga för låg markfrigång och för breda däck. BMW X5 - Bättre, klarar typ 25% av backen Volvo XC70 - Klarar cirka 25% Nissan Patrol - Klarar typ 30% Därefter kommer Audi Allroad..... och maler sig upp för exakt hela backen utan någon som helst tvekan. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Kalle: Vet du någon som har en server att lägga upp filmen på? Eller finns den att hämta på nån sida nånstans? Mvh |
|
|
Gemini__: Så vad du säger är att en specialinställd Touareg med särskilda däck är bra i terrängen? Så oväntat. :) Frågan är om inte en på liknande vis modifierad XC90 är lika bra då. Skulle vara intressant om nån hade lite mer konkret info om detta, typ en källa eller en referens... Wilhelm Svenselius |
|
Gemini__ |
Omformulerar mig en aning. Om båda bilarna har exakt samma förutsättningar ska inte Volvon en chans. Var inte med vid testen som nämns ovan, har bara egna erfarenheter att gå på. Mvh: Thomas |
|
rob_t_j72, Ingen aning, såg den på någon länk här i forumet... prova att söka. Kan korrigera mina uppgifter här ovan. X5 var faktiskt näst bäst i testet, och klarade 50% av backen, tillsammans med Nissan Patrol. XC70 stannade cirka 5 meter innan X5. Även Lexus GS300 var med, den klarade cirka 10% och var följaktligen ungefär lika kass som 330xi Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
Paap Reeder |
... en Volvo 934 med kedjor på bakre axeln och låsta diffar hade klarat den backen snabbast .... men vad har det med bilens allmänna användbarhet att göra? .... om man inte köper bil ... för att köra i slalombacke. Testa istället på E18 på Bålstarakan .... gissar att en 330iX står sig väl så bra som en Viskovolvo. Kan som sagt inte detta utan bara gissar ... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.