|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Har kört audi,Porsche,Bmw,Subaru alla med 4-drift och den som jag tykte mest om är Subaru(impressan Wrx Sti) sen Audi, bmw på sista plats | |
|
Håller med dig i den rankningen starre. Men vad jag inte fattar är varför ni dissar 4wd på sommaren, har man tillräckligt med effekt så är 4wd bäst även på torra sommarvägar. Jag hade gärna haft 4wd på sommarbilen för när man har fullt turbotryck så släpper det ju rätt lätt även i högre hastighet trots 295or. |
|
|
Är det någon som har synpunkter på Mercedes system 4-matic? //Player |
|
| BMW_MAN, som jag ser det är nackdelen med 4wd på sommaren den extra vikten, ofta uppemot 100 kg, samt de högre effektförlusterna i drivlinan. Annars håller jag med. | |
| Såg precis BMW:s reklam på TV om sin "inteligenta X-drive" och kom att tänka på att de test som jag läst om, oftast handlar om att köra uppför en väldigt brant och isig/snöig backe eller att köra i tjock lera. Det skulle därför vara kul att se ett test på en snorhal och slingrig vinterväg, en vanlig rallytävling m.a.o för SUV:ar. Vem vinner där? | |
|
Nu hittade jag filmen Länk i denna tråd Länk 330:n klarar knappt 20%... X5:an (diffspärr) klarar mycket mer än 25% av backen - snarare 70-80%! Den fastnar i näst sista branten? Lexusen klarar runt 40-50%, nya? XC70 klarar förvånansvärt nog 60-70%, Nissan Patrol? kommer typ 4 meter längre fram än XC70 medans Audi Allrad (med höjbar luftfjädring) klättrar hela vägen upp, onekligen lite reklamfilm över det hela... |
|
|
N-tv är ju en tysk kanal som brukar vara ganska objektiva vid sina biltester. Hatten av för Audis quattro system. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jo, funderar faktiskt på en nyare A6 Avant 1,8T Quattro som nästa bil... | |
Paap Reeder |
.. hm! Filmerna jmf ju hela bilar och inte resp framdrivningssystem. Skall man kunna exkludera enbart drivningssystemets inverkan måste: a) resp testfordons vikt vara exakt samma b) däcken vara exakt lika c) input NM på ingående axeln till drivsystemet vara exakt lika d) körsättet och "anbringandet av NM" följa exkat samma körschema e) om markfrigången inverkar måste även den "tas bort" f) ... och säkert nått mer jag inte kommer på Allmänt tycker jag det där "offpist" testerna är som att försöka undersöka vem som är bäste älskare genom att räkna hur många "man satt på"... säger nada om hur man agerar mellan lakanen. Såg i dag ... by the way ... en Volvo XC awd som släppte på fullt från ca 10 kmh från ett trafikljus i en svag kurva. Bilen ryckte till och ålade så jag trodde det skulle bli ett veck på den vid B-stolpen ... tre "mopedgrabbar" på "ytter"trottoaren tog skydd. ... inget sånt system för mig i a f ... även om den kanske kom längst upp i backen. MVH /// Paap R |
|
Har haft en xc90 tidigare och den funkade iaf alldeles utmärkt i stadstrafik på vintern, körde aldrig fast utan mosade bara rätt in i plogvallarna. Något som däremot kan vara lite farligt är att man invaggas i en falsk säkerhet då bilen känns mycket stabil på vinterväglag men bromssträckan blir längre. Huruvida den funkar ute i skogen över nedfallna träd och stenar överlämnar jag till någon annan. Lite OT är DSC systemet eller vad det heter, på min nuvarande bmw , funkar ju faktiskt över alla förväntningar, bilen går ju inte ens att provocera upp i ställ med detta påkopplat, dock hjälper det ju inte mot plogbilsvallarna... |
|
|
I nästa nummer av Teknikens kommer visst en artikel som jämför olika system för fyrkrafs. Kan bli intressant. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Ska bli kul att läsa. Har själv försökt att hitta info men det är svårt. Om jag fick välja så skulle jag ta Audis system alla gånger. Xdrive och Haldex är ju i princip identiska när man skrapar på ytan. -Lamellpaket som kan låsa ihop fram och bakaxel. -Båda kan låsa ihop axlarna redan innan start (dvs innan hjulspinn) -Styrs av dator (hydraulisk haldex, elmotor BMW) -Båda kan kopplas ihop med bilens stabilitets och ABS system -Båda är lika bra på att fördela kraft mellan axlar. -Tillverkaren väljer vilken axel som är primär och vilkan som är sekundär Båda systemen känns som "reservsystem" som bara kopplar in den andra axeln vi "nödsituation". Dessutom kommer ju lamellpaketen att slitas om man "kör rallystuket" och 4wd måste jobba konstant, tar väl på lamellpaketet rätt duktig som ska hoppa i och ur konstant. Audi har ju en "riktig" diff (torsen) mellan axlarna så man normalt har 50-50 i driv och inga delar som direkt behöver slitas. Systemet kan ju alltid gå in mycket senare då bilen är 4*4 hela tiden och spinner mycket senare än Haldex eller XDrive som ju normalt är driven på en axel. Ska Haldex/Xdrive tex skicka 30/70 så måste ju lamellpaketet "halvslira" Problem med högfartsstabilitet och sådant har ju Audi lämnat bakom sig. Och att det funkar och tål stryk har man ju bevisat tom på asfalt i STC osv. |
|
|
Skall läsa det testet jag också. Audi och Subaru har liknande system med vridmoments-kännande mellandiff där visko-puckarna INTE används för att förflytta kraften (som i Haldex m.fl). Visko/lamell används istället i de systemen för förhindra kraftläckage ( Limited Slip Differential i Subaru , Torque Sensing Differential 'torsen' i Audi). Sedan som stabilitetssystem har Subaru VDC som motsvarar en kombination utav BMW's DSCIII och xDrive. Audi's ESP vet jag inte så mycket om. Tror att xDrive står sig bra mot många konkurrenter, men bättre än Quattro (Audi) eller Symmetrical AWD (Subaru) tycker inte jag att det är. Jag valde en Subaru Outback efter alla personliga tester. Har inte haft så roligt i snön sedan min gamla Stiga snowracer gick sönder :D Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
erito - "visko-puckarna INTE används för att förflytta kraften (som i Haldex m.fl)." Haldex har INTE visko system och har aldrig heller haft något sådant system. Volvo hade visko INNAN de gick över till haldex |
|
|
BMW_MAN: sorry, jag menade volvos system innan Haldex. Haldex kör ju med lameller och hydraulik som bygger upp kraften via en pump som får kraften från 'spinnet' mellan fram och bak. Mycket att hålla reda på när man går in i 4x4 djungeln :) |
|
|
errito - "Haldex kör ju med lameller och hydraulik som bygger upp kraften via en pump som får kraften från 'spinnet' mellan fram och bak." Köper du en haldex idag (2005/2006) så har den en "datorkontollerad elpump" som bygger upp tryck redan innan spinn har uppstått. Subaru, EVO mfl har inte bara visko lammellar mellan fram och bakaxel utan en "klassisk" diff där viskon endast agerar "variabel diffbroms" |
|
|
Har hört och läst att Haldex med gamla systemet rätt ofta pajar, fast det är nog mest för att de gasar maximalt i fläckvis halka, det måste ju slita nåt enormt på oljan som antagligen blir för upphettad?... Det är därför jag tänker satsa på en nyare A6 1.8T Quattro, med torsen så kan man ju trimma lite, och turbo är lätt att trimma... =) |
|
|
rob_t_j72 -"Har hört och läst att Haldex med gamla systemet rätt ofta pajar, fast det är nog mest för att de gasar maximalt i fläckvis halka, det måste ju slita nåt enormt på oljan som antagligen blir för upphettad?..." Fel, HALDEX är inte lika med Volvo Volvo hade ett viskosystem som brände mycket lätt vid tex olika stora hjul/punktering/tokgas på isfläckar, precis som du säger så brände silikonoljan., det var INTE haldex. Därför bytta man just till Haldex och har inte längre dessa problem. |
|
|
rob_t_j72 ser för övrigt att du kör en 325. Den har ju både mellandiff + viskobroms. Fördelen på den är ju att bilen fortfarande är 4wd även om viskon är bränd, vilket är fallt på månag 325or. Men det märks inte då alla hjulen driver ändå. Gamla volvo 850 awd hade bara visko och ingen diff. |
|
|
BMW_MAN: Volvo? Jag pratade om den första varianten på Haldex som tillät 1/7 "spinn" innan oljetrycket i systemet byggdes upp, det är inte bara Volvo som haft problem utan även VW-koncernen: Länk Modell: Octavia Amb. 2,0 4x4 Årsmodell: 2001 Fel: Har en skoda Octavia -01 , 4x4 , 7000 mil servad enlig bok. Nu när snön kom upptäcker jag och fått bekräftat av VAG verkstad att haldex är ur funktion. Har idag bara framhjulsdrift!! Kommentar: Vag verkstad föreslår byte av pump? a 4000 sek + arbete. Ska inte fyrhjulsdrift fungera längre än 7000 mil ? AV en händelse så finns det två stycken samma årsmodell i Åre som fått samma problem som jag. Oljebyte skedde i oktober och ingen vatten i oljan fanns vid koll. Vad göra?? Bara betala? Byttr vattenpump i höstas dessutom.Morr Åtgärdat, när/var: Rapporterat av: Gullan ________________________________________________________ Modell: Octavia Combi 2,0 4X4 Årsmodell: 2001 Fel: Vid lev. fel hjulinställn, utslitna bakdäck på nolltid. Åtg. efter mkt chat, dock ersattes ej däck.Larmar utan orsak,spec vintertid. Haldex slutade fungera efter olje/filterbyte, har inget samb. med servicen enligt verkstad? "Majonäs" i oljelocket. Kommentar: Läser om liknande problem hos andra Skoda/VV ägare. Måste vara kända problem hos gen.agent. Varför inga servicemeddelanden? Har haft 3 Subaru innan, endast ett problem med damask. _______________________________________________________________ Modell: XC 70 Årsmodell: 2003 Fel: Kvittrande ljud mitt under bilen. Hastighetsberoende. Upplever även viss vibration i bilen. Kommentar: Måste vara ett typfel på fyrhjulsdrivningen, vilket dock verkstaden nekade till. Samtidigt upplyste de om att det inte fanns någon sådan reservdel att tillgå, och väntelistan var lång, ca 65 st före mig. Ute på stan har jag även hört XC90 "kvittra" förbi på vägen. Åtgärdat, när/var: Till slut börjar man oroa sig för att hela Haldex-kopplingen skall lossna på vägen. Bärgning till verkstad - Upplands Motor i Mästa. Någon liten del (vibrationsdämpare?) byttes ut. Reparerat på garanti. Rapporterat av: DS ________________________________________________________ Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.