AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
38.402

Är BMW X-drive bättre än konkurrenterna?

Sida 2 av 5
Gemini__
En bild på den Touareg jag körde som verkligen fick visa vad den gick för:

Länk

Mvh:
Thomas

Paap: Topicen handlar om hurvida x-drive står sig mot andra 4hjulsdrivna system. Då är framkomlighet i terräng lite närmre till hands än framkomligheten på E18, inte sant?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Dagens biltillverkare har väldigt dåligt med info om hur deras system funkar.

Det bästa typen av 4wd borde ju vara där man har 3 vanliga diffar, fram, bak och mellan axlarna.

Varje diff bör ju sedan vara kompletterad med en reglerad diffbroms, dvs 3 st eletroniskt styrda diffbromsar (haldex har ju bara en mellan axlarna)

Då kan man ju programmera bilen till precis vad som helst, rallybil, skogstraktor eller ultrasäker familjebil.

Evon har väl 3 ggr styrda diffar har jag för mig. Men kan minnas fel.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Paap skrev;
"Kan obsolut inte detta tekniska segment men lever i uppfattningen att Haldex och visko främst är gjorda för att köra i snöig uppförsbacke till sommarstugan samt att dra hästsläpp till Undersåker medan BMW´s X-drive är framtagen för att kunna köra 10 kmh fortare än övriga på hal motorväg".

Håller med Paap där, snabb framkomlighet på vanlig väg har högsta prio. Det är trots allt där man befinner sig oftast!
Paap Reeder
Wendtan! Måste protestera litet ty jag tror inte att BMW ens har tänkta att konstruera sitt system för att optimalt ta sig fram till sommarstugan utan det är konstruerat för att på ett trafiksäkert sätt kunna köra fortare än alla andra på hal motorväg.

Resonemanget är litet som om man skall jmf hur olika borrmaskiner klarar av sitt jobb i ett test i Råd och Rön och så tar man några borrmaskiner från Bosch+Skil+Black´nDecker samt en tandläkarborr.
Sedan säger man "ha, ha vilket smäck" om tandläkarborren. Den klarar bara av att borra ett hål på 0,1 mm men man har glömt att slutföra testet genom att jmf "åt andra hållet" d v s laga 6+ oxalt med en Skil.

Utan att ens ha sett en X-drive live så tror jag på den ..... skall snart till min tandläkare och skulle det stå Black´nDecker på hennes maskin .... då drar jag hem.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Den enda fyrhjulsdrivna bilen jag kört på sistone är en Audi Quattro A4 1,8T Avant-06 och kan bara säga att detta system som Audi använder fungerar bra..tror dessa vagnar har "Torsensystem" vilket dessa bilar haft i "årtionden" om jag inte missminner mig..
Måste nog säga att jag blev en smula imponerad över den vagnens framkomlighet och vägkänsla nu i snöovädret som var här i Julas :)

Mvh Janne.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag får hålla med Janne T

Har kört en del Audi Quattro och man behöver faktist inte välja om man gör det.

-Framkommligheten är suverän. Som skrevs tidigare i tråden, man kommer högst upp i backen när andra system har kört fast. Så länge det inte tar i under så klarar man terräng också.

-Det känns ultrasäker på vägen också.

-Och det går att köra ohyggligt snabbt. Kört i Skåne med snöstorm och svåra tjocka drivor. Alla andra såsar fram i 50-60. Då klarar Quatton att dåna på i 110 km/h rakt igenom massiva drivor och stark sidvind. Några X3 och X5 brukar försöka hänga på men de släpper rätt snart, De är alldels för höga i kaross och tyngspunkt för att ha en chans. Att sitta två meter upp och kastas hit och dit av sidostormvind eller hårda drivor i 110 km/h brukar få dem att fega ur rätt kvickt.

Så med Quattron får man allt på en gång utan svagheter.
Jag är lite fundersam kring resonemanget att man har AWD för att köra fort på hal motorväg ... glöm inte att du har samma bromssträcka på en AWD som på vilken annan bil som helst, är det halt så är det halt. Fyrhjulsdriften maskerar ofta hur halt det är tills man tvingas bromsa, då kan det bli en otrevlig överraskning ... been there, done that.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Höll på att göra bort mig BIG time just på grund av det när jag just hade köpt quattron. Hade nollkoll på att det var så halt, det spann ju inte. Det gjorde ju alltid e30 om än asfalten bara var lite fuktig. När jag väl skulle hejda framfarten märkte jag halkan, ABS'en bara smattrade. Som tur var korsningen fri från annan trafik.
Det underbara med quattron var annars att köra om på moddig väg. Moddsträngar som inte var att tänka på med e30 (såvida man inte var suicidal) märktes inte i quattron, den bara plöjde på i precis den riktningen man ville. Helt underbart trygg på vinterväg, och när leklustan föll på såg man ut som McRae när man kom på fyrhjulsställ.

Sex på alla fyra, roligast så!
BMW_MAN,

"Så med Quattron får man allt på en gång utan svagheter."

Även quattro-systemet har svagheter. Hög bränsleförbrukning, stjäl mycket effekt och ger inte speciellt underhållande vägegenskaper (understyrt). Men ur säkerhetssynpunkt så är det förträffligt!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kalle Hansen> Ställer mig lite frågande till genaraliseringarna efter 6-7000 mil som quattroägare. Körde 100:an på 0.97 trots 225/18, 2,8 V6:an och klima. Ungefär vad dom tvåhjulsdrivna drar för annat folk, har aldrig kört en FWD själv och mätt. Toppnoteringen på en tank var 1,07.

Effekt stjäl den säkert, en av nackdelarna med konstant fyrhjulsdrift. Men efter att ha provkört en E30 325ix med 4 hästkrafter färre och 400 kilo lägre tjänstevikt måste jag erkänna att jag blev grymt besviken på ix:ens prestanda. Rent av trött.

Släppte du gasen med quattro jag hade vart den rent enormt understyrd, en klump till V6:a hängandes framför framaxeln trollar man inte bort. Men jag kör sällan underhållande utan gaspådrag, med bara lite gaspådrag kunde man styra ut bakänden med gasen, från litet fint ställ till riktiga klappställ med plattan i mattan. Alltid lika lätta att hämta hem igen. Så man får inte fega med gasen i en torsen-quattro. Men som jag förstår det gäller det flera av systemen på marknaden, en visko- eller Haldex-Volvo lär understyra på samma sätt utan lite pådrivning.

Paap, lite OT ang. "tandläkarborren": två grund typer har din tandläkare, antingen in luftdriven turbin (s.k. High speed) snurrar med 200 000 rpm och har en uteffekt på ca 12W samt en likströms elmotor ("lågvarven") som snurrar med 40 000 rpm och har bättre vrid än High speeden och används mest för att putsa fyllningar med ( eller om man så vill borra m.h.a. et uppväxlat vinkelstycke som ger 1:5 dvs 200 000 rpm)

Vad gäller 4WD kan jag bara konstatera att många ( likt jag själv tidigare) "vet" mycket om hur det fungerar utan att ha nån mera erfarenhet om hur det är i verkliga livet ( man kör ju inte bara uppför slalombackar eller bottenlösa träsk vareviga dag...) och kan konstatera att Hondas variant på Haldex ("Honda RealTime4WheelDrive") är alldeles ypperligt kombinerat med odubbade Nokian RSi i den så kallade snöstormen som råder i Skåne i dag trots att många som "vet" avför den som skit då bilen ju bara är framhjulsdriven till den börjar spinna jämför med så väl E34 som E39 med bra vinterdäck och ASC+T är detta 10 ggr bättre vad gäller stabilitet och framkomlighet!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kalle:
Torsendiffen drar lika lite/mycket som en automat - ca 1dl oavsett om det sitter diesel eller bensinmotor. Understyrd är den tills man gasar,
sen är den 50/50. Sen har de iof bättrat sig på de nya Audisarna
när den är 40/60 vilket gör den mer "BMW rolig".

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kalle Hansen "Även quattro-systemet har svagheter. Hög bränsleförbrukning, stjäl mycket effekt och ger inte speciellt underhållande vägegenskaper (understyrt). Men ur säkerhetssynpunkt så är det förträffligt!"

Titta på tex A4 2.0T, där är quattorn snabbare 0-100 (7,2 och 7,3) och bara 3 km/långsammare (238 241) i topp, inte mycket som försvinner där. Bensin går det dock åt mer....

Dessutom, vad är underhållande vägenskaper, 15 km/h och fullt bredställ med bakhjulsdrift i kurvan eller 50 km/h och 4hjulsdrift genom kurvan
Visst är det generaliseringar i mitt inlägg ovan. Jag har själv aldrig ägt någon quattro, utan baserar min uppfattning på vad jag läst mig till.

Stephan, Det är väl bara RS4 som har 40/60- fördelning av kraften?

BMW_MAN,

Givetvis är quattron snabbare 0-100, eftersom FWD'n spinner bort sig i starten! Jag tror dock att förhållandet är omvänt om man kikar på tiden 0-200, men jag kan ju ha fel förstås. Och hur ofta kan man hålla 50 km/h och fyrhjulsställ??? En rolig bil är rolig året runt, inte bara när det är glashalt på vägarna!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Behöver inte vara glashalt för att 4wd ska vara kul. Kompisen har en Impresa med ca 300 hk och 4wd. Det är helt sjukt vad den bilen går. Om det bara är lite fuktigt på asfalten så är alla 2wd helt chanslösa.
852
Sörpan
325xi -02
Vill man ha en Audi som kan sladda så är det quattro som gäller.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kalle:
Alla nya A6 och jag tror att även A4´orna fr.o.m. -06 har samma fördelning. Har sett att de marknadsfört det ganska hårt!

M V H
Stephan som även passar på att önska alla ett gott nytt år!

Dagbok:Länk
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
"En rolig bil är rolig året runt, inte bara när det är glashalt på vägarna!"

Det är därför jag kör BMW M på sommaren å Audi S på vintern ;-)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Bong> Måste ju vara den optimala kombinationen, speciellt om esset är en Avant.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.